گفتگوی رضا گودرزی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول نگین افشاری

گفتگوی رضا گودرزی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول نگین افشاری کانون فرهنگی آموزش قلم چی

گفتگوی رضا گودرزی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول نگین افشاری


نام و نام خانوادگی: 
نگین افشاری
رشته تحصیلی:
دوازدهم انسانی
میانگین تراز: 7026
تحصیلات پدر:لیسانس مهندسی برق
شغل پدر: سرناظر شرکت مهندسی
تحصیلات مادر:  فوق لیسانس برنامه ریزی درسی
شغل مادر: فرهنگی


اطلاعات درصد دانش آموز در آزمون

فارسی عمومی: 50 درصد
عربی عمومی: 62 درصد
دینی : 70 درصد
زبان انگلیسی: 60 درصد
ریاضی: 60 درصد
اقتصاد:76 درصد
فنون: 80 درصد
عربی اختصاصی: 77درصد
تاریخ: 87 درصد
جغرافیا: 60 درصد
جامعه شناسی: 80 درصد
منطق: 62 درصد
فلسفه: 65 درصد
روانشناسی: 57 درصد



مهم‌ترین ویژگی دفتر برنامه ریزی  این است که مانع اتلاف وقت می‌شود...


آزمون‌ 

  1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از ابتدای مهر سال دوازدهم وارد کانون شدم و می‌خواستم در رقابت میان دانش آموزان برتر قرار بگیرم و با سوالات عمیق سنجیده بشوم.

 

2-  دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

از نظر من فقط یک غیبت کافی‌است تا سست شویم و نتوانیم اهمال کاری هایمان را جبران کنیم. شکست های علمی من در قبل از کنکور به من یاد داد استمرار مهم‌ترین اصل است.

 

3- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

در آزمون هدف گذاری دورنمایی از هفته ی آینده کسب می‌کنیم و در آزمون مشابه پارسال می‌توانیم مدیریت آزمون را تمرین کنیم و آزمون اصلی که تیر نهایی‌است و البته من تمامی آزمون ها را جزئی از یادگیری می دانم.

  

4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

خیر من سعی کردم آزمون ها را شبیه سازی کنم البته اخیرا فرصت آزمون حضوری برای ما فراهم شده است.

 

5- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

درصد و تراز من برای خودم بسیار مهم است . من می‌دانم حتی دانش آموزان برتر هم ( بدون آنکه بدانند کارشان نوعی تقلب است) تقلب می‌کنند اما نمی‌خواهم پس‌رفت هایم را با این موضوع توجیه کنم.

 

6- آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟( درصورت حضور در این ازمون پاسخ دهید)

آزمون های هدف گذاری به من نشان می‌دهد در چه درس هایی باید تلاش بیشتری کنم و خیالم بابت چه درس هایی راحت باشد. همه این ها جزئی از یادگیری است.

 

7- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

در جمعه هایی که آزمون نداریم آزمون هدف گذاری، و در چهارشنبه و پنجشنبه در ازمون اصلی آزمون مشابه پارسال را می‌دهم هر دوی این ها را با شرایط آزمون اصلی و با محدوده زمانی آزمون اصلی پاسخ می‌دهم.

 

8-  از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از سال دوازدهم. درس خواندن در تابستان باعث رشد جدی در درس های مهارتی می‌شود درصد هایم در ریاضی عربی و فنون به خاطر تلاش هایم در تابستان است.

 

9-  اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین ترازم ۷۰۹۵  و بیشترین ترازم ۷۱۲۶ بود در طول آزمون ها افت و خیز داشتم اما دلیل رشدم در سه آزمون اخیر کمک های مشاورم و جدیدت خودم بود. به طوری که برای هر آزمون استراتژی خاصی را در نظر می‌گيريم و من سعی می‌کنم به آن برسم.

 

10- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

درس جامعه شناسی، علوم و فنون ادبی و تا حدی عربی اختصاصی نقطه قوت من است و همانطور که گفتم رشدم در درس عربی و فنون به خاطر تلاش های مستمر از سال های قبل است و در درس جامعه شناسی سعی می‌کنم تطبیقی و مفهومی مطالعه کنم.

برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

مشاورم و گاهی دوستانم به من کمک می‌کنند.

 

11-  بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

بله صد درصد با برگزاری آزمون ها میزان تسلطم به دروس افزایش می‌یابد.

برنامه و کتاب

1-  همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

با برنامه ی راهبردی کانون خیالم راحت است که همه دروس به اندازه کافی مرور و خوانده می‌شوند. سیر منطقی پیشروی و جمع بندی آزمون های کانون مهمترین ویژگی آن است.

 

2- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟

تفاوت زیادی نداشت و در دروس انسانی هماهنگی بین مدرسه و آزمون دشوار نیست.

 

3-  آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله بسیار تفاوت کرده است. در سال های پایه تمرکز جدی روی کنکور نداشتم اما اکنون به بازدهی بیشتری رسیده‌ام.

 

4- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

با کمک مشاورم دروس نقطه ضعفم را شناسایی کرده ام و ساعت مطالعه و تست آن ها را افزایش دادم.

 

5-  ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

برای درس اقتصاد ریاضی روانشناسی فلسفه و منطق از کتاب آبی کانون استفاده میکنم و سوالات تألیفی این کتاب با سطح بالایی که دارد تمام جنبه های درس را برایم روشن می‌سازند.

 

6- آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله دارم. مهم‌ترین ویژگی دفتر برنامه ریزی  این است که مانع اتلاف وقت می‌شود چون ما ملزم هستیم تمامی فعالیت هایمان را در یک روز ثبت کنیم.

 

7- در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در درس فلسفه ، ابتدا کتاب و سپس درس نامه کتاب آبی را می‌خوانم. در درس فلسفه مهم این است که به جزئیات جملات و کلمات به کار رفته توجه کنیم

 

کارنامه وسایت:

1- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

قهرمانان پیشرفت یا پیوستگی را دنبال می‌کنم.

 

 2- روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

کارنامه را حدود ساعت ۳ الی ۴ بعد از ظهر می‌گیرم و تمرکز عمده‌ام بر کارنامه اصلی و کلاسور ارزیابی است.

 

3- از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

تقریبا از تمام کارنامه ها برای موقعیت های مختلف استفاده می‌کنم اما کارنامه ی بازیابی، اصلی و هدفگذاری بیشتر مورد توجهم است.

 

4- هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

سعی می‌کنم عمده درس هایم را در طی هفته اول بخوانم. راس ساعت ۸:۰۰ الی ۸:۱۵ آزمون را شروع می‌کنم. بله در پردازش اول قرار می‌گیرم.

 

5-  روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

برای تحلیل، سوالات غلط و نزده را یکبار دیگر حل می‌کنم و دلیل اشکالم را در می‌یابم سپس نکات مهم را در دفتر جداگانه ای یادداشت می‌کنم.

 

 

مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت : 

1-  شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

برای آزمون های جمع بندی از روش بازیابی استفاده می‌کنم بطور کلی روش بازیابی مؤثر تر است.

 

 2-  آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

بله نکات پر تکرار را می‌نویسم ضمناً هدفم از خلاصه نویسی تنها نظم دادن به ذهنم است و قاعدتاً همه نکات را یادداشت نمی‌کنم.

 

3- آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

خیر چون من نکاتی را یادداشت می‌کنم که از نظر من مهم است و برای دیگری فرق می‌کند.

 

4- براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟

در حالت عادی خیلی درگیر حاشیه های کنکور و کرونا نیستم و نگرانی در این بابت ندارم.

 

5- پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان و مشاور من همواره به من کمک می‌کنند و از ایشان بسیار ممنونم و پشتیبان خوب کسی است که بتواند با توجه به ویژگی های شخصیتی هر فرد پیشنهاد هایی برای رشد او بدهد.

 

6- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

از اعضای خانواده‌ام قدردانی می‌کنم که با حمایت های مالی و عاطفی‌اشان به من کمک می‌کنند. پدرم صبح های آزمون دفترچه را از نمایندگی کانون می‌گیرند و مادرم در تابستان به عنوان مشاور تحصیلی من را هدایت می‌کردند. با برادرم نیز اوقات فراغتم را می‌گذرانم و او از تجربه خود در سال کنکورش برایم می‌گوید.

 

روش های مدیریت زمان: 

 

1- زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟

کمی مشکل در مدیریت زمان در دروس عمومی دارم اما از زمان های پیشنهادی استفاده می‌کنم.

 

2- از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده میکنید؟(ضربدر منها- زمان های نقصانی...)

از تکنیک نقصانی استفاده می‌کنم.


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم 

1- در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای میکنید؟ چرا؟

در درس روانشناسی به خاطر اینکه پیشرفت خوبی در آن نداشتم.

 

2- در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر میدهید؟ چرا؟

روش مطالعه ام را تغییر نمی‌دهم اما تست های بیشتری می‌زنم و با استمرار بیشتری مطالعه می‌کنم.

 

3- در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟

در نیمسال اول اتلاف وقت زیادی داشتم و احساس می‌کنم پتانسیل من خیلی بیشتر از اینهاست.

 

4- یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

نه مطمئنم با برنامه راهبردی کانون هیچ چیز فراموش نمی‌شود.

 

5- برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

من اهداف کوچک برای خودم تعیین می‌کنم و گام به گام جلو می‌روم و راستش از الان به نوروز فکر نمی‌کنم.


دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها  دنبال کنید.

گفتگوی رضا گودرزی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول نگین افشاری 

Menu