گفتگوی مصطفی یحیوی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول ارشیا ایزدیار

گفتگوی مصطفی یحیوی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول ارشیا ایزدبار کانون فرهنگی آموزش قلم چی

گفتگوی مصطفی یحیوی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول ارشیا ایزدیار
نام و نام خانوادگی:
ارشیا ایزدیار
رشته تحصیلی: دوازدهم ریاضی
میانگین تراز: 7105
تحصیلات پدر: لیسانس حسابداری 
شغل پدر: حسابدار
تحصیلات مادر: لسانس پرستاری
شغل مادر: پرستار


اطلاعات درصد دانش آموز در آزمون

ادبیات: 45 درصد
عربی:  100 درصد
 دین وزندگی: 87 درصد
زبان انگلیسی: 93 درصد
ریاضی: 65 درصد
فیزیک: 77 درصد
شیمی: 78 درصد



بهترین ویژگی آزمون‌های  کانون به نظر من کیفیت  بالای سوالات و تعداد زیاد طراح هست...

 

آزمون‌ 

1-  از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

 من از سال یازدهم وارد کانون شدم چون از سال یازدهم مطالعه بنده برای کنکور جدی تر شد. در مجموع دو سال است که در آزمون‌ها شرکت می‌کنم.

 

2-  دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

 چون من سرعت مطالعه خودم را با آزمون‌ها تعیین می‌کنم و خب می‌شود گفت آزمون‌ها هدف های کوتاه مدت من هستند.

 

 3- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال)

 آزمون دادن  به نظرم بهترین کمکش تعیین هدف کوتاه  مدت و   به چالش کشیدن هست که از دروس دو هفته گذشته کدام درس‌ها را یاد گرفتیم و کدام درس‌ها را مسلط نیستیم. آزمون هدف گذاری هم به همین شکل بود که باعث می‌شد من سعی کنم هفته اول به بودجه بندی آزمون برسم از مشابه پارسال تا بحال استفاده نکرده‌ام. بهترین ویژگی آزمون‌های  کانون به نظر من کیفیت  بالای سوالات و تعداد زیاد طراح هست  که بنظرم باعث می‌شود داوطلب با تمام زاویه دیدها آشنا شود.

 

4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

  یازدهم و تابستان دوازدهم من نسخه چاپی آزمون را جمعه از نمایندگی می‌گرفتم. از اول دوازدهم مدرسه ما آزمون‌ها را حضوری برگزار می‌کند. 

 

5- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟ 

چون در مدرسه آزمون‌ها به صورت هماهنگ بین من و بقیه هست، من فقط به رتبه در مدرسه و کارنامه بقیه دوست هام توجه می‌کنم و به رتبه کلی کاری ندارم.

 

6- آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟( درصورت حضور در این ازمون پاسخ دهید) 

همان‌طور که پیش‌تر گفتم مهم‌ترین ویژگی آزمون هدف‌گذاری این بود که باعث می‌شد من هفته اول به سر فصل آزمون برسم.

 

7- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟ 

من تمام آزمون هدف  گذاری را روز شنبه می‌دهم و زمانش را طبق زمان‌بندی کانون حساب می‌کنم. از آزمون‌های مشابه پارسال استفاده نمیکنم.

 

  8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟ 

تابستان حد فاصل سال یازدهم و دوازدهم آزمون‌های تابستان را بصورت جدی دنبال کردم. شرکت در آزمون‌های تابستانی بیشتر برای من همان هدف جمع بندی پایه دهم و یازدهم را داشت.

 

9-  اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

 اولین ترازم حدود 6500 بود. راستش به طور کلی ساعت مطالعه ثبت نمی‌کنم اما میتوانم بگویم سال یازدهم میانگین روزی 3-4 ساعت مطالعه داشتم و حدود صد تست در روز که تراز 6700 تا 6800  را نتیجه می‌داد. امسال ساعت مطالعه‌ام بین 6-9 ساعت در روز هست و سعیم بر این هست که روزانه حداقل 200 تست بزنم که باعث شده ترازم حدود 7300 تا 7400 باشد. 

 

10- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

 درس ریاضیات گسسته و حسابان چون علاقه و مطالعه زیادی توی این دو درس دارم.

 

11- برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟ 

مدرسه برای ما مشاورهای خوبی قرار می‌دهد اما من سعی می‌کنم طبق برنامه‌های خودم پیش بروم.


برنامه و کتاب

1-  همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

 به نظر من همین ویژگی واحد بودن که همه از برنامه قلمچی استفاده می‌کنند مهم‌ترین ویژگی آزمون کانون هست که باعث می‌شود یک هماهنگی نسبی بین معلم‌ها و دانش‌آموزان پیش بیاید و به نظرم برای نیم سال اول فیزیک پیشروی بسیار زیاد و هندسه و گسسته پیش روی کمی دارد.

 

2- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟

 معلم‌های مدرسه در اکثر دروس با قلمچی هماهنگ هستند. سعی من بر این بوده که قبل از تدریس معلم یک دور درسنامه‌ها رو بخوانم و فقط قسمت‌هایی که به نظرم نیاز به آموزش داشتم را در کلاس شرکت می‌کردم و تمام زمان مدرسه در حال گوش دادن به معلم نیستم.

 

3-  آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

روش مطالعه همان هست منتها به واسطه زیاد شدن درس‌ها و مطالعه همزمان دو پایه کیفیت و کمیت زیاده شده

 

4- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

 درس حسابان و گسسته همانطور که گفتم من از کتاب درسنامه را می‌خواندم و تعدادی تست می‌زدم. مباحثی که مشکل بود را سر کلاس معلم می‌روم و بعد آن همچنان تست میزنم.

 

5- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

 من برنامه ریزی لحظه به لحظه و دقیق ندارم. بیشتر تلاشم این هست که به سر فصل‌های برنامه راهبردی کانون برسم و همه‌ی دروس رو در یک روز مطالعه کنم. برنامه ریزی نمی‌کنم که هر درس را چه زمانی از روز بخوانم.

 

6-  ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

 از سری کتاب‌های سه سطحی کانون  استفاده می‌کنم. بخاطر اینکه سوالات ریزطبقه بندی نشده‌اند و کیفیت خوبی دارند. برای سنجش کتاب مناسبی هست.

 

7- در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

 راستش روش مطالعه من از اول به یک شکل بوده که ابتدا درسنامه معلم، بعد تست برای همه دروس می‌زدم اما خب برای مثال ادبیات سال دوازدهم علاوه بر این که مانند سال‌های قبل بصورت موضوعی مطالعه داشتم، کتاب تست درس به درس هم تهیه کردم و باعث پیشرفت شد.

 

کارنامه وسایت

1-  از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟ 

از سایت کانون فقط برای آزمون دادن و مشاهده کارنامه استفاده می‌کنم. البته بخشی که کارنامه‌های قبولی‌های کنکور بر حسب سال و رشته و رتبه را نشان می‌دهد هم جالب و مفید بود.

 

2- روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

 کارنامه ساعت 4 عصر روی سایت قرار می‌گیرد.  بیشتر تمرکز من روی درصدها هست؛ به تراز و رتبه خیلی اهمیت نمیدم چون امکان دارد تقلبی داشته باشند. البته با کارنامه دوستانم که هماهنگ آزمون می‌دهیم مقایسه می‌کنم.

 

3- هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

 به طور کلی من همیشه هدفم این بوده که هر مبحثی که در برنامه راهبردی برای آزمون پیش رو هست، قبل از شروع فرصت دو هفته‌ای درسنامه‌ها را یاد گرفته باشم و فقط زدن تست‌ها به فاصله بین دو آزمون موکول شود. در سه چهار روز اول هفته اول همه درسنامه‌ها را تکمیل می‌کنم که فقط نیاز به تست برای تثبیت داشته باشم و پس از آن فقط از منابع مختلف تست می‌زنم. هفته دوم هم به همین منوال پیش می‌رود با این تفاوت که شنبه آزمون هدف‌گذاری را می‌دهم تا نقاط ضعفم مشخص شود و روی آن‌ها بیشتر کار کنم. پجشنبه قبل از آزمون هم صرف مرور  می‌شود.

 

4-  روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

 من برای تحلیل تمام سوالات را دوباره حل می‌کنم. اگر نکته آموزشی هست یادداشت می‌کنم و سوالات ایده‌دار را هم مشخص می‌کنم برای بعد.

 

 5-  در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

 در سال‍های دهم و یازدهم شرایط عجیبی داشتم. در سال دهم اصلا کتاب کمک درسی نداشتم و مطالعه چندانی هم نمی‌کردم چون بیشتر هدف من المپیاد بود و کتاب‌های مرتبط با ادبیات داشتم و کلاس‌های المپیاد شرکت می‌کردم. نیم‌سال اول یازدهم هم به همین منوال گذشت ولی از نیم‌سال دوم به صورت جدی برای کنکور هدف گذاری کردم و کتاب‌های مرتبط با کنکور خریدم و آزمون‌های کانون را هم ثبت نام کردم. در واقع دی ماه سال یازدهم شروع من برای کنکور بود. الان هم که تمام زمانم صرف کنکور می‌شود.

 

مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت 

 

1- شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع  به روش بازيابي بنويسيد؟

  من  از بازیابی استفاده می‌کنم. البته درس دینی حفظیات شیمی و لغات ادبیات را هر چندوقت یکبار دوباره از روی کتاب میخونم چون فرار هستند

 

2- براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟ 

خانواده فشار خاصی روی من ندارند چون انتظاراتی که دارند را برآورده می‌کنم ولی این که از من انتظار دارند رتبه برتر باشم و نتیجه درخشانی بگیرم من را خوشحال می‌کند و به من انگیزه می‌دهد. به نوعی تعریف حساب می‎‌شود. این‌ها باعث می‌شود من بفهمم روی مسیر درستی دارم گام برمی‌دارم.

 

 3- در صورتی  که در  یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

 از اول سال دوازدهم ریاضیات آزمون‌ها خیلی سخت‌تر شد و من نسبت به تابستان در ریاضیات و مخصوصا حسابان افت تراز داشتم و هنوز نتوانسته‌ام به درصد مطلوب برگردم.

 

4- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

 اعضای خانواده من خیلی اهل کنکور نیستند و خب خیلی هم دخالتی ندارند ولی من با دوستانم در مورد مسئله‌های درسی، کتاب کمک درسی و این دست مسائل زیاد مشورت می‌کنم.


روش های مدیریت زمان

 

1- زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟ 

من در درس‌های دینی و زبان سرعت بالایی دارم. ابتدا این درس‌ها را بصورت کامل جواب می‌دهم و بعد به سراغ ادبیات و عربی می‌روم. در دو درس ادبیات و عربی سوالات ساده را گلچین می‌کنم و جواب می‌دهم تا زمان بیشتری ذخیره کنم و هر مقدار زمان باقی ماند، بین سوالات سفید تقسیم می‌کنم. در دروس اختصاصی هم همین استراتژی را دارم. سوالاتی که با یک نگاه و کمتر از 30 ثانیه می‌توانم حل کنم را حل می‌کنم و بعد به سراغ درس بعدی می‌روم. در نهایت زمان باقی مانده را به تناسب تعداد سوالات سفید، بین درس ها پخش می‌کنم.



دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها  دنبال کنید. گفتگوی مصطفی یحیوی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول ارشیا ایزدیار

مصاحبه گر: مصطفی یحیوی

Menu