گفتگومیرمحمد عراقی با مژده ابراهیمی قهرمان پیوستگی نیمسال اول

مصاحبه با قهرمانان پیوستگی نیمسال اول مژده ابراهیمی ضیایی کانون فرهنگی آموزش قلم چی

گفتگومیرمحمد عراقی با مژده ابراهیمی  قهرمان پیوستگی نیمسال اول


نام و نام خانوادگی:
 مژده ابراهیمی ضیایی
رشته تحصیلی:
انسانی
شهر:تبریزمیانگین تراز:
8065

تحصیلات پدر:
دوم دبیرستان
شغل پدر:
بازنشسته چرم سازی
تحصیلات مادر:
اول دبیرستان
شغل مادر: خانه دار



اطلاعات درصد دانش آموز در آزمون
ادبیات فارسی:75
عربی:90
دین و زندگی:85
زبان انگلیسی:90
ریاضی و آمار:95
اقتصاد:100
علوم و فنون ادبی :87
تاریخ : 70
جغرافیا :87
جامعه شناسی :87
منطق و فلسفه : 80
روان شناسی: 90


در پردازش اول آزمون میدهم زیرا دانش آموزان جدی معمولا صبح ها آزمون میدهند و دوست دارم با آنها مقایسه شوم...


آزمون‌ 

۱- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

من از سال دهم به کانون وارد شدم و الان سه سال است در آزمون های کانون شرکت میکنم. دلیل ورود من به کانون این بود که کم کم با استرس آزمون آشنا شوم. بتوانم یک منبع موثق درباره روند درسی خود داشته باشم ؛ با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوم و بر اساس آن برای خود برنامه ریزی کنم.


۲-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

به این علت که میخواهم یک ارزیابی کلی درمورد دو هفته مطالعه داشته باشم تا براساس آن اگر لازم باشد در شیوه مطالعه یا میزان ساعت مطالعه تجدید نظر کنم. اگر غیبت کنم باید دو هفته دیگر تا آزمون بعدی صبر کنم تا تاثیر مطالعه ام را ببینم به همین علت تا حد ممکن سعی میکنم در آزمون ها غیبت نکنم.

 

۳-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

آزمون هدف گذاری یک راه میان بر برای رسیدن به مقصد اصلی است؛ در واقع در هفته اول اگر درسی را کامل مسلط نشده باشم در آزمون هدف گذاری مشخص میشود و میفهمم که باید هفته دوم آن را بهتر مطالعه کنم تا به تسلط لازم برسم. درمورد ازمون مشابه پارسال باید بگویم بهترین راه جمع بندی مطالعه دو هفته ای است و باعث میشود بدانی کدام درس ها هنوز ملکه ذهن نشده اند و به مرور بهتر نیازمند هستند. آزمون اصلی باعث میشود مدیریت زمان و کنار آمدن با استرس را یاد بگیری . در واقع با چند بار تجربه آزمون اصلی کم کم عادت میکنی و نقاط ضعف و قوت درسی خود را میفهمی.

 

۴-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

 در اوایل یکم سخت بود از بابت اینکه در خانه باید  تمرکز لازم در امتحان را جمع کنی و بدون بلند شدن امتحان را تمام کنی .هم چنین با وسیله ای الکترونیکی امتحان دادن چشم را هم خسته میکرد به همین علت اوایل زودتر خسته میشدم ولی با گذشت زمان عادت کردم و سعی کردم تا حد امکان شرایط آزمون حضوری را در خانه فراهم کنم.


۵-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

بیشتر از تراز و رتبه دیگران میانگین درصدی که دانش آموزان به هر درس پاسخ داده اند برای من مهم است مثلا اگر در درسی دو واحد از میانگین کلی پاسخ گویی دانش آموزان کم تر پاسخ داده باشم برای آزمون بعد روی آن کار میکنم تا از دیگران در آن درس عقب نمانم. در مورد تقلب دیگران هم باید بگم تا وقتی آدم به خود اطمینان داشته باشد و بداند با تمام وجود تلاش کرده است دیگر تقلب دیگران هم بی اهمیت میشود. امیدوارم هیچ دانش آموزی از فشار اطرافیان متوسل به تقلب نشود و فقط برای خودش تلاش کند نه برای دیگران.


۶-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟( درصورت حضور در این ازمون پاسخ دهید)

آزمون هدف گذاری در دروس اختصاصی مخصوصا برای من فلسفه خیلی کمک کننده است چون میفهمم که آیا در فهم سوالات و گزینه های فلسفه ضعف دارم یا نه و برای هفته بعد بیشتر روی آن درس تمرکز میکنم


۷-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

آزمون هدف گذاری را پنج شنبه هفته اول و مشابه پارسال را  پنج شنبه هفته دوم آزمون میدهم. هدفم داشتن ارزیابی در مورد میزان تسلط و تاثیر روش مطالعه ام است.من به همه درس ها در یک زمان پاسخ میدهم چون معتقدم فاصله انداختن بین دروس آزمون رشته تمرکز را از بین میبرد.


۸-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من امسال تابستان را جدی تر گرفتم و در آزمون ها شرکت کردم. .شرکت کردن در آزمون ها باعث شد با خیال راحت تری سال تحصیلی جدید را شروع کنم چون تا حدودی خیالم از دروس پایه راحت بود. در دوران مدرسه هم وقتی معلم ما مثلا در درس دینی آیات مرتبط دوازدهم با سال های قبل بیان میکرد تفهیم حرف هایشان برایم راحت تر بود.


۹-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین تراز من در کانون7100بود و در آزمون قبل تراز 7900را کسب کردم.دلیل پیشرفت من تسلیم نشدن بود و درس خواندن برای یادگیری نه صرفا کسب تراز بالا.


۱۰-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

درس ریاضی نقطه قوت من محسوب میشود. در این درس تا یک تست را یاد نگرفته ای نباید بروی سر تست بعدی . باید کامل مسلط شوی و روی سوال را بفهمی. در تست زدن ریاضی در خانه ممکن است اولین باری که یک درس را میخوانی ده تا تست پشت هم غلط بزنی؛ ولی نباید نا امید شوی و به حل کردن ادامه دهی حتما تست یازدهم را درست جواب خواهی داد و اعتماد به نفست برمیگردد .نباید از ریاضی بترسی ترس بزرگترین عامل ضعف نه تنها در ریاضی بلکه در تمام دروس است.


۱۱-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

پشتیبانی که خود کانون در اختیار ما میگذارد به من کمک میکنند و هم چنین مادرم که بزرگترین پشتیبان و مشاور من نه تنها در کانون بلکه در کل مراحل زندگی من است.


۱۲- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

بله. راستش من اوایل فک میکردم که صرف تست زدن تاثیری در پاسخ دادن به سوالات تشریحی ندارد ولی بعدا فهمیدم وقتی تست میزنی و سوال را میفهمی کم کم درس را هم متوجه میشوی و در تشریحی جواب دادن هم فقط حفظ نمیکنی تا بیست بگیری بلکه یادگیری را هم به دنبال دارد.

 

برنامه و کتاب

۱- همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

توجه به همه دروس و جلو رفتن منطقی و داشتن ایستگاه های جبرانی که به کسانی که به هر دلیلی فرصت یادگیری کامل نداشتند این فرصت را میدهد که دوباره مروری از آن دروس داشته باشند


۲- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ میکنید؟

تفاوت در برخی دروس وجود دارد من معمولا روز را دو قسمت میکنم یک قسمت برای دروس مدرسه و یک قسمت برای آزمون کانون .حتی اگر دروس مدرسه اجازه رسیدن به دروس آزمون ندهد روز های تعطیل مثل پنج شنبه یا تعطیل های رسمی این شکاف را سعی میکنم جبران کنم.


۳- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

در سال کنکور پاسخ نامه های تست ها را کامل تر میخوانم و اگر نکته جدید بود مینویسم حتی اگر درست جواب داده باشم مخصوصا در دروس منطق و فلسفه .نگاهم به متن کتاب صرفا روخوانی نیست بلکه سعی میکنم آن را با مثال هایی قابل فهم تر کنم و از پیچیدگی موضوع تا حد امکان کم کنم.این تلاش ها در سال های پایه وجود نداشت.


۴-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

تعداد ساعت را برای دروس نمینویسم مثلا نمیگویم فردا حتما باید دو ساعت فارسی بخوانم چون ممکن است کم تر یا بیشتر شود که استرس های خود را به همراه می آورد..یک بار این کار را انجام دادم و با کاهش تراز مواجه شدم.در برنامه ریزی ترتیب دروس را مینویسم با توجه به درصد آزمون قبل درسی که تراز کمتری داشتم اول برنامه مینویسم تا با انرژی بیشتر به آن بپردازم

 

۵- ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

من از کتاب آبی ریاضی،آبی فلسفه ،روان شناسی و جامعه شناسی ، سه سطحی علوم و فنون ادبی و زرد عمومی استفاده میکنم.در این کتاب ها هر نوع سطح سوالاتی یافت میشود.نگاه های متفاوت طراحان به متن کتاب های درسی ذهن را به چالش میکشد و نگاه های جدید نسبت به سوال ایجاد میکند

 

۶-آيا دفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

من دفتر شخصی دارم که در آن برنامه ام را مینویسم . بزرگترین کمک آن به من این است که  بدانم چه دروسی را خوانده ام و چه قدر خوانده ام .برنامه ریزی به کار های انسان نظم میدهد و او را از سرگردانی نجات میدهد


۷-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟ 

در سال دهم فکر میکردم دینی صرفا درسی حفظی است و تست زدن برای آن لازم نیست ولی بعد از شرکت کردن در آزمون های کانون و دیدن درصدهایم فهمیدم باید تجدید نظری انجام بدهم .کتابی خریدم و درسنامه آن را هم میخوانم و تست میزنم . این کار باعث شد در این درس پیشرفت کنم.

 

کارنامه و سایت

۱- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

گاهی اوقات از صفحه مقطع بازدید میکنم و خبر ها یا مطالب درسی جدید در مورد رشته ام را بررسی میکنم.همچنین گاها مصاحبه های قهرمان های پیشرفت را میبینم و با دیدن عزم و تلاش آن ها من هم سر حال میشوم.


۲-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله قبل از یکی از ازمون ها از درسنامه های ویژه ازمون استفاده کردم.


۳- روز جمعه كارنامه را چه ساعتي دریافت میکنی ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

ساعت سه بعد از ظهر کارنامه را دریافت میکنم توجهم بیشتر به درصد ها و فاصله ام از میانگین پاسخگویی است وسپس سراغ تعداد غلط ها و چند از ده میروم.


۴-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟

 کارنامه اصلی آزمون زیرا مهم ترین منبع برای ارزیابی است.کارنامه پنج نوع درصد تا میزان نوسان و پایداری ام در درس هارا متوجه شوم.کارنامه پروژه ای تا تراز های ازمون هایم را باهم مقایسه کنم.


۵-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

 هفته اول بیشتر روی کتاب درسی و یادگیری تمرکز دارم هفته دوم بیشتر تست میزنم تا یادگیری هایم تثبیت شود.روز جمعه ساعت یک ربع به هشت ازمون را شروع میکنم و در پردازش اول آزمون میدهم زیرا دانش آموزان جدی معمولا صبح ها ازمون میدهند و دوست دارم با آنها مقایسه شوم.

 

۶- روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

در بررسی کارنامه اول سراغ درس هایی میروم که فک میکنم سوالات را با اطمینان صد در صد جواب ندادم و آن هارا با درصد های آزمون های قبلی مقایسه میکنم تا میزان ضعف یا پیشرفت خود را بفهمم .در تحلیل آزمون بیشترین تمرکزم روی سوالات غلط و نزده است .پاسخنامه را میخوانم و اگر متوجه نشدم از دوستان خوبم و یا معلمان سوال میکنم تا اشکالم رفع گردد.

۷-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال های دهم و یازدهم بد نبودم و باز هم در حد توان تلاش میکردم.در آزمون ها ترازم در حدود هفت هزار بود.پیشرفت های من مثل پیشرفت افراد دیگر بیشتر ناشی از تلاش و تسلیم نشدن است.

 

مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت 

۱-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟

در دروسی که ضعف دارم مثل فلسفه یا ادبیات این هدف گذاری را از روی کارنامه اصلی انجام میدهم.مثلا اگر ادبیات را پنج از ده پاسخ میدادم هدفم را شش از ده میگذارم.


۲- شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

من معمولا اول نقاط ضعفم را رفع میکنم و بعد آزمون میدهم تا ببینم آیا در آزمون این مشکل رفع شد یا نه. من معمولا بیشتر تست میزنم تا تشریحی خواندن و سعی کنم بازیابی کنم تا دوباره خوانی زیرا در برخی دروس مثل تاریخ به شدت دوباره خواندن وقت گیر است.


۳- آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

 برای درس خاصی خلاصه نویسی نمیکنم ولی یک دفتری دارم که جملاتی که فراموش میکنم یا نکات مهم را مینویسم و بعدا مرور میکنم

۴-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

یک دفترچه کوچک هم دارم که لغات مهم زبان را در ان نوشته ام و هر هفته سعی میکنم مرور کنم .این نکات برای من مفید هستند و کمک میکنند.


۵-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟

خبر های راجب کنکور را به جز سایت های معتبر در جا های دیگر توجه نمیکنم.موقع احساس خستگی تلویزیون تماشا میکنم و سعی میکنم حاشیه ها را فراموش کنم.


۶-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

 من سال قبل دو ازمون افت تراز داشتم که تراز به کمتر از هفت هزار افت کرد به خاطر اینکه سعی کردم فقط کمیت را افزایش بدهم ولی فهمیدم کیفیت هم مهم است و تمرکزم را بیشتر روی کیفیت گذاشتم تا کمیت.


۷-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تمام پشتیبان هایی که  در سه سال داشتم مهم ترین ویژگی شان همراهی با آرامش و واقع بینانه با من بود حتی اگر تراز خوبی می آوردم هم برای بهتر کردن راه حلی پیشنهاد میکردن که این خیلی خوب بود.یک پشتیبان خوب با نگاه واقع بینانه به کارنامه دانش آموز بدون منتقل کردن حس نا امیدی به او در این مسیر با دانش آموز همراهی میکند.


۸-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خانواده من هیچ وقت اجباری به تراز خوب آوردن ندارند ولی تاکید روی یادگیری من دارند و همیشه کنار من هستند.موقعی که احساس خستگی میکنم مادرم با من حرف میزند و به من قوت قلب میدهد.امیدوارم کسانی که این مصاحبه را میخوانند اگر مادرشان را ازدست داده باشند ناراحت نشوند و بدانند مادرشان همیشه کنار ان هاست.

 

روش های مدیریت زمان

۱-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟

اگر سوالی را بلد نباشم یا آن لحظه به ذهنم نرسد فوری از آن رد میشوم تا زمانم هدر نرود و بعدا به آن سوال بازمیگردم.


۲-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده میکنید؟(ضربدر منها- زمان های نقصانی...)

من بیشتر از تکنیک ضربدر منها استفاده میکنم.این روش باعث میشود موقع بازگشتن به سوالات بدانم اولویت را به کدام ها بدهم و احتمال رسیدن به جواب درست در کدام یک بیشتر است.


دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه  کانون برترها دنبال کنید

گفتگومیرمحمد عراقی با مژده ابراهیمی  قهرمان پیوستگی نیمسال اول 

Menu