جمع بندی کامل فصل اول و دوم زیست دوازدهم - کلانتری و خداوندلو

در این مطلب ؛ دو جزوه‌ی کامل از فصل‌های مولکول‌های اطلاعاتی و جریان اطلاعات در سلول توسط ملیکا کلانتری و مهدی خداوندلو آماده شده است که برای جمع بندی مناسب می‌باشد .

جمع بندی کامل فصل اول و دوم زیست دوازدهم - کلانتری و خداوندلو

در این مطلب ؛ درسنامه های جامع فصل اول دوازدهم ( مولکول های اطلاعاتی ) و فصل دوم دوازدهم ( جریان اطلاعات در سلول ) به همراه انیمیشن های آموزشی مربوطه ، جهت آمادگی آزمون 3 آذر می باشد.


جمع بندی کامل فصل اول و دوم زیست دوازدهم - کلانتری و خداوندلومهدی خداوندلو، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رتبه 470 کنکور تجربی
 ملیکا کلانتری - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - رتبه 444 منطقه یک کنکور 1399


شناسنامه ی فصل مولکول های اطلاعاتی :


دو نکته ی مهم درباره ی آزمایش مزلستون و استال :

در اولین مرحله ی همانندسازی ، فرضیه ی همانندسازی حفاظتی رد شد ؛ زیرا اگر دناها به شیوه ی حفاظتی همانندسازی انجام می دادند ، پس از گریز دادن (سانتریفیوژ) دو نوار در نمونه مشاهده می شد ( یک نوار که شامل رشته های دنای قدیمی با نیتروژن 15 بود و سنیگن به حساب می آمد و نوار دیگر که شامل رشته های دنای جدید ساخته شده از نیتروژن 14 بود و سبک به حساب می آمد ) در حالی که در نمونه یک نوار با جرم متوسط مشاهده شد .


در دومین مرحله ی همانندسازی ، فرضیه همانندسازی غیرحفاظتی رد شد ،  زیرا در نمونه یک نوار با جرم های سبک ( هر دو رشته با نیتروژن 14) و یک نوار با جرم متوسط یافت شد ، این درحالی است که در همانندسازی پراکنده ، در هر رشته ، قسمت هایی از دنای جدید (نیتروژن 14) و دنای قدیمی ( نیتروژن 15) یافت می شود بنابراین نمی توان در این حالت نوار سبک را مشاهده کرد . 


برخی از نکات تستی فصل مولکول های اطلاعاتی :

نکته اول : در همانند سازی، هر پیوند قند-فسفات موجود در رشته جدید توسط آنزیم دنابسپاراز ایجاد نشده است. در هر پیوند فسفودی استر دو پیوند قند فسفات وجود دارد که یکی از آنها از قبل در نوکلئوتید وجود داشت و فقط یکی از آنها توسط آنزیم دنابسپاراز تشکیل شده است. 


نکته ی دوم : نمیتوان گفت در هنگام همانند سازی نباید هیچ پروتئینی به دنا متصل باشد. درست است که هیستون ها از دنا جدا می شوند اما آنزیم های پروتئینی دنابسپاراز به رشته های دنا متصل هستند . 


نکته ی سوم : دقت شود هلیکاز پیوند های هیدروژنی را می شکند نه پیوند های کوالان. بنابراین هیدرولیز انجام نمی دهد و آب هم مصرف نمی کند. اما آنزیم دنابسپاراز با ایجاد هر پیوند آب کافت می کند یک مولکول آب مصرف می شود. 


نکته ی چهارم : اغلب پروکاریوت ها فقط یک جایگاه آغاز همانندسازی در دنای خود دارند بنابراین ممکن است در برخی از پروکاریوت ها تعداد بیشتری جایگاه آغاز همانندسازی یافت شود ولی در پروکاریوت ها تعداد جایگاه ثابت است و برخلاف یوکاریوت ها در شرایط متفاوت ، تعداد آن ها تغییر نمی کند . 


برخی از نکات مهم تصاویر : 




برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برتر ها را دنبال کنید ، همچنین میتوانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید . 



شناسنامه فصل جریان اطلاعاتی در سلول : 


برخی از نکات مهم تستی : 

نکته ی اول : در مرحله ی آغاز اتصال مجدد دو رشته ی دنا را رخ نمی دهد ولی در مرحله ی طویل شدن ؛ هم شکستن پیوندهای هیدروژنی بین دو رشته ی دنا و هم تشکیل پیوند مشاهده می شود . 


نکته ی دوم : به دلیل متفاوت بودن رشته های الگو در ژن های متفاوت و جهتی که راه انداز ، رنابسپاراز ها را هدایت می کند ؛ دو آنزیم رنابسپاراز می توانند به سمت هم حرکت کنند و یا از هم دور شوند ( در جهت های مخالف و یا موافق همدیگر حرکت کنند )


نکته ی سوم : اولین آمینواسید پلی پپتید ( میتیونین ) ، از سمت کربوکسیل ( اسیدی ) خود با آمینواسید دوم تشکیل پیوند پپتیدی می دهد .پس ابتدای پپتید ما گروه آمین مشاهده می کنیم و در انتهای پپتید گروه کربوکسیلی مشاهده می شود بدین معنا که آخرین آمینواسید از سمت گروه آمینی خود تشکیل پیوند پپتیدی می دهد . 


نکته ی چهارم : در جایگاه A می توانیم شاهد انواع مولکول ها باشیم : رنا ( هم پیک و هم ناقل ) / آمینواسید ( آمینواسیدهایی که به رنای ناقل متصل هستند ) و هم آن هایی که در ساختار عامل آزاد کننده قرار دارند . 


برخی از صفحات و تصاویر مهم جزوه : 






ملیکا کلانتری - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مهدی خداوندلو - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

فایل های ضمیمه

فیلم آموزشی نوکئئوتیدها و ساختار دنا
فیلم آموزشی رونویسی _ صفحه ی 21 تا 24 کتاب درسی
تغییرات رنای پیک -صفحه ی 25 و 26
فیلم آموزشی ساختار پروتئین ها - صفحه 15 تا 17
فیلم آموزشی همانندسازی دنا - صفحه ی 11و 12
فیلم آموزشی مراحل ترجمه - صفحه ی 30 و 31
فیلم آموزشی سرنوشت پروتئین ها - صفحه 31
تنظیم بیان ژن پروکاریوت ها (33-35)
تنظیم بیان ژن یوکاریوت ها -صفحه ی 35 و 36
Menu