جریان اطلاعات در سلول-زیست- فیلم و درسنامه و تست-ملیکا کلانتری

یک فیلم آموزشی ( ترجمه و رونویسی ) و درسنامه‌ی نکات این فصل به همراه تست‌های کنکور‌های اخیر در انتهای جزوه

جریان اطلاعات در سلول-زیست- فیلم و درسنامه و تست-ملیکا کلانتری

سلام

در این جزوه نکات متن و تصاویر فصل دوم دوازدهم ( جریان اطلاعات در سلول ) بررسی شده است و یک فیلم آموزشی با محوریت رونویسی و ترجمه در انتهای مطلب قابل بارگیری است .

جریان اطلاعات در سلول-زیست- فیلم و درسنامه و تست-ملیکا کلانتری

ملیکا کلانتری - رتبه ی 444 منطقه یک کنکور تجربی 1399 - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


شناسنامه ی فصل : علاوه بر این که تعداد تست های مستقیم طرح شده این فصل زیاد است ؛ تست های ترکیبی زیادی نیز از آن طرح می شود ؛ همچنین دارای مفاهیم مهم و پایه ی ژنتیک است و بنابراین پیش نیاز بیشتر درس های دوازدهم می باشد ؛ بنابراین تسلط روی این فصل تاثیر زیادی روی درصد دارد .

پیش نیاز فصل : فصل نقسیم سلولی (فصل ششم زیست یازدهم ) و فصل اول دوازدهم ( مولکول های اطلاعاتی ) پیش نیاز های این فصل هستند .

تعداد تست ها در سال های اخیر : در کنکور 1400 ، سه تا تست ؛ در کنکور 1399 دو تست و در سال 1398 چهار تا تست از این فصل طراحی شده است . 


دو نکته ی مهم از تصاویر فصل جریان اطلاعات در سلول :(صفحه ی 4 و 5 جزوه )

نکته ی اول : اولین آمینواسید پلی پپتید ( متیونین ) ، از سمت کربوکسیل ( اسیدی ) خود با آمینواسید دوم تشکیل پیوند پپتیدی می دهد .

پس ابتدای پپتید ، گروه آمین مشاهده می شود و در انتهای پپتید گروه کربوکسیلی وجود دارد ؛ بدین معنا که آخرین آمینواسید از سمت گروه آمینی خود تشکیل پیوند پپتیدی می دهد . 


نکته ی دوم : در تاخوردگی اولیه ( تصویر سمت راست ) دو حلقه فاقد توالی آنتی کدون رو به روی هم قرار دارند ولی در تاخوردگی سه بعدی(تصویر سمت چپ ) این دو حلقه در مجاورت همدیگر مشاهده می شوند .


نمونه ای از صفحات جزوه







ملیکا کلانتری - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


Menu