گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت ماهان عباسی

در سال اول ، من خیلی استرس‌های شدیدی داشتم و تنها موردی که باعث شد در سال اول نتوانم نتیجه دلخواه را رقم بزنم

گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت ماهان عباسی

ماهان عباسی در یک نگاه : 

شهر : کرج

سال های حضور در کانون : دهم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی – 4 سال

رتبه کنکور سراسری سال 99 : 3135 منطقه 2

رتبه کنکور سراسری سال 1400 :668 منطقه 2

رشته قبولی : پزشکی دانشگاه قزوین 

تحصیلات پدر : لیسانس حقوق

تحصیلات مادر : دیپلم  

نام مدرسه : نمونه دولتی شهید شیرودی

 

چه عواملی باعث شد که به این نتیجه برسی که یک سال دیگر هم تلاش کنی ؟

راستش را بخواهید احساس می کردم در کنکور 99 که به نظرم کنکور سختی بود . نتوانسته بودم آن طور که شایسته است عمل کنم و حس میکردم حقم ضایع شده است و با ان رتبه نمی توانستم در رشته مورد علاقه خودم، پزشکی، تحصیل کنم و دوست داشتم تا یک سال دیگر بمانم و حق خودم از کنکور را بگیرم و در رشته پزشکی یکی از دانشگاه های نزدیک به شهر خودم قبول شوم . بنابراین تصمیم به تلاش برای یک سال دیگر گرفتم تا بتوانم نتیجه واقعی و عملکرد مناسبی از خودم را نشان دهم . 

 

همراهی خانواده در این ایام و با این تصمیم چگونه بود ؟

راستش علی رغم نگرانی مادر نسبت به این موضوع اما با وجود صحبت های پدر و متقاعد شدن ایشان . در این زمینه بزرگترین پشتیبان و حامی من ، خانواده بودند . و به نظر من بیشترین حمایت را از من داشتند و به من قوت قلب دادند و همواره به من می گفتند که " می توانی از این هم بهتر باشی " و حتی در برهه ای از زمان مادر در مطالعه دروس من را همراهی می کردند که این  یک قوت قلب بزرگ برای من بود .

 

در مسیر کنکور زمان هایی بود که خسته شوی یا این که از تصمیمی که گرفتی پشیمان شوی ؟

بله ، به طبع در این مسیر سخت و خصوصا در سال دوم . چنین مواردی بود علی الخصوص در دوران جمع بندی. ولی چیزی که باعث می شد من در آن برهه از زمان خیلی خوشحال شوم و انرژی بگیرم  این بود که من برای کنکور 99 یک بار آن مباحث را مطالعه و  شرایط و فشار کاری را تجربه کرده بودم و برای من مثل انجام مجدد یک فیلم بازبینی شده بود و فقط این بار سعی می کردم قطعات پازل کاری خود را در جای درست قرار بدهم و این موارد باعث افزایش انرژی من به ویژه در 4 ماه پایانی سال شد . 

 

فکر می کنی مهم ترین مواردی که باعث شد در سال اول نتیجه نگیری چه بود ؟

در سال اول ، من خیلی استرس های شدیدی داشتم و تنها موردی که باعث شد در سال اول نتوانم نتیجه دلخواه را رقم بزنم علی رغم اینکه شاید حتی نسبت به سال دوم مطالعه بهتری داشتم ، استرس بود که حتی باعث می شد من سر جلسه نتوانم خوب تمرکز کنم و وادار به خروج از جلسه آزمون شدم و به دلیل غیرحضوری بودن آزمون ها نتوانسته بودم این مورد را تمرین و در جلسه کنکور مدیریت کنم و باعث شد در سال اول حتی نتوانم نیمی از سوالات کنکور را ببینم و همین مورد دلیل عدم نتیجه گیری من در سال اول بود . 

 

امسال با چه چالش هایی روبرو شدی ؟ 

به نظرم یکی از این چالش ها که من پس از سال اول با آن روبرو شدم ، تغییرات کتاب درسی بود علی الخصوص در دروس زیست شناسی و دین و زندگی و ادبیات که همین تغییرات جزیی باعث می شد تا کمی اذیت شوم. مورد بعدی حس عقب ماندن نسبت به دوستان و هم سن و سال ها بود که در ذهن من خطور می کرد و کمی از اینکه از این جو جامانده و نتوانسته بودم وارد دانشگاه شوم ناراحت بودم ولی سعی می کردم خود را کنترل و به عنوان یک محرک مناسب برای افزایش انگیزه از آن استفاده کنم .

  

نقاط قوت دروس عمومی و اختصاصی و روش مطالعه آنها چگونه بود ؟

نقطه قوت من برای دروس عمومی ، درس عربی بود. درس عربی به صورت کلی از جمله دروسی است که مشکل عمده بسیار از داوطلبین است . روش مطالعه من در این درس به صورت مبحثی و البته جامع و سه پایه  بود یعنی سعی می کردم بازه های مختلفی را برای مباحث لغات و ترجمه ، قواعد و درک مطلب در نظر گرفته و به صورت ویژه بر روی آن ها تمرکز کنم .

نقطه قوت من برای دروس اختصاصی درس فیزیک بود و در مرحله اول به این درس علاقه خاصی داشتم و در مرحله دوم ، جز به جز سوالات را تحلیل می کردم و در آزمون بعد بخش سوالات پوششی را با همین تحلیل جز به جز و مطالعه نکات پاسخ می دادم و در عین حال خلاصه نویسی هایی که در این درس داشتم خیلی به من کمک می کرد و باعث یادآوری عالی مطالب می شد .

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید و چه ویژگی هایی داشت ؟

برای دروس ریاضی و فیزیک  از کتاب های سه سطحی و آبی کانون استفاده می کردم و سعی می کردم روز بعد از ازمون از این کتاب ها و به عنوان یک آزمون دوم استفاده کنم چون سوالات واقعا سطح بالایی داشتند و باعث تسلط و یادگیری بهتر من بشوند .

 

چه طور با کانون آشنا شدی ؟ و این که به چه دلیل به کانون آمدی ؟ و مهمترین ویژگی آزمون های کانون از نظر تو چیست ؟

آشنایی من با فضای کانون به وسیله برادرم بود و به جهت نتیجه خوبی که از ازمون ها در کنکور سراسری داشتند . باعث شد تا من هم شرکت در ازمون ها را واجب بدانم . از نظر من مهم ترین ویژگی های آزمون های کانون این بود که سوالات سطح علمی مناسب و استاندارد و مشابه کنکور دارند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند و دوم این که جامعه آماری و تعداد شرکت کنندگان بالای آزمون های کانون است که باعث می شد در کنار فضای آموزشی ، من بازخورد بهتری از خودم پیدا کنم و بتوانم خودم را بهتر بسنجم .

 

چگونه برنامه ریزی دو هفته ای می کردی ؟

برای برنامه ریزی ، از برنامه راهبردی استفاده و چون مباحث را در سال اول مطالعه کرده بودم . در همان 3-4 روز ابتدایی مطالعه مباحث را جمع کرده و سپس به سراغ تست زنی می رفتم و در هفته دوم تا تعداد 300 الی 400 تست در هفته نیز می زدم که باعث میشد تسلط من روی مباحث افزایش پیدا  کند . 

 

چگونه تحلیل آزمون انجام می دادی ؟

ابتدا و بدون اینکه نتیجه خود را ببینم تا تاثیری روی من بگذارد . سوالات نادرست و نزده و شک دار خودم در تمام دروس را تحلیل می کردم و سپس به سراغ کارنامه آزمون می رفتم .  سعی می کردم نکات و حتی صورت سوالات را یادداشت کنم که باعث می شد نکات را به راحتی فراموش نکرده و از دست ندهم . تحلیل آزمون را عموما در عصر جمعه انجام می دادم  . 

 

از چه مطالبی در سایت و مجله کانون استفاده می کردی ؟

بله . از ویدیو های آموزشی مربوط تحلیل ازمون و مصاحبه با افراد رتبه های برتر به خصوص در شهر خودم و از قسمت نظرات که دانش آموزان ساعت و ارقام مطالعه خود را اعلام می کردند استفاده می کردم. که این مورد یک جو خوب و ارتباط مناسب بین دانش آموزان بود و این موارد باعث افزایش انگیزه من می شد . 

 

روش های مدیریت زمانت به چه صورتی بود ؟ 

در زمان آزمون ها ، من  از تکنیک زمان نقصانی استفاده می کردم و سعی می کردم در حین پاسخ گویی به سوالات ، تکنیک ضربدر  منها را نیز استفاده کنم که در صفحه کانون توضیح داده شده بود . یعنی در کنار سوالاتی که قرار بود حل کنم ولی طولانی بود را با ضربدر و سوالاتی که قصد بررسی مجدد آنها نداشتم را با منها مشخص می کردم.  اما در دروس عمومی سعی می کردم زمان هر درس را برای همان درس اختصاص بدهم تا بتوانم در هر درس عملکرد مناسبی داشته باشم .

 

توصیه ای به دانش آموزان داری ؟

راستش من مهم ترین توصیه ای که به دانش آموزان دارم اینه که به هیچ وجه از هدفی که دارند و تلاشی که برای رسیدن به آن هدف می کنند دست نکشند و هوشمندانه عمل کنند یعنی اگر یک منبع یا روش مطالعه اقزایش تراز به همراه ندارد ، نا امید نشوند و آن روش را عوض کنند و سعی کنند تا بازدهی مطالعه خود را افزایش دهند . از اشتباهات خود درس بگیرند و هدفشان همواره این باشد که از همین لحظه تا جلسه کنکور سعی کنند همواره بهترین خودشان باشند.

مصاحبه کننده: محمد بهرامی نسب


قهرمان پیشرفت، علی بدوی، از رتبه ی 5919 تا رتبه ی 1680

قهرمان پیشرفت، نفیسه قلی پور، از رتبه ی 3951 تا رتبه ی 607

Menu