معرفی برتولت برشت

در این مطلب به نوشته گلشن اسکندری به معرفی برتولت برشت پرداخته شده است.

معرفی برتولت برشت

معرفی برتولت برشت

تهیه و تنظیم: گلشن اسکندری دانشجوی سینما دانشگاه هنر

معرفی برتولت برشت

برتولت برشت (تئاتر حماسی) (تئاتر اپیک) 

(محتوای آثار برشت سیاسی است)

تئاتر برشت تئاتری عقلانی و ضد ارسطویی است.

تئاتر داستانی یا حماسی برشت، تئاتری ضد ارسطویی است.

برشت می گوید برای جلوگیری از احساساتی شدن تماشاگران،بازیگر هرگز نباید در نقش فرو برود (فاصله بین بازیگر و نقشش). تماشاگر هرگز نباید از یاد برد که مشغول تماشای یک تئاتر است نه زندگی واقعی این روش به "تکنیک فاصله گذاری یا بیگانه سازی" مشهور است.

نمایش نامه های برشت محتوا و اهداف سیاسی دارند و اغلب به صورت اپیزودیک نوشته شده اند؛یعنی هر صحنه در عین حال که در ارتباط با صحنه های دیگر است، مستقل هم است.

برشت در بین اپیزودها از گروه همسرایان استفاده می کرد. اعتقاد به مارکسیسم ،در بسیاری از نمایشنامه های او به چشم می خورد. مشهورترین نمایش نامه های برشت : بعل، در جنگل شهرها، اپرای سه پولی، آدم، آدم است، ترس و نکبت رایش سوم، دایره گچی قفقازی، آهن چند است، تور انداخت، عظمت و انحطاط شهر ماهاگونی، کله گردها و کله تیزها و ننه دلاور ... برشت در ابداع شیوه فاصله گذاری ( بیگانه سازی) خود تحت تاثیر تئاتر نو ( ژاپن) و اپرای پکن بود. تکنیک بیگانه سازی برشت به معنای فاصله گذاشتن بین نقش و خود بازیگر است.

تئاتر حماسی باکارگردان آلمانی"اروین پیسکاتور" آغاز شد. (پیسکاتور موسس تئاتر حماسی است نه برشت)

(پیسکاتور اولین کسی است که در تاریخ تئاتر، در طراحی صحنه آثار نمایشی از فیلم و اسلاید استفاده کرد. پیسکاتور می گوید تئاتر حماسی از لحاظ اجرایی توسط من ابداع شد و از لحاظ نوشتن متن توسط برشت.برشت در ابداع تکنیک فاصله گذاری، تحت تاثیر تئاتر نو ژاپن و اپرای پکن بود)

(برشت بیش تر دغدغه ی تاثیر بر اندیشه و تفکر تماشاگر را داشت)

 

 

ویژگی های تئاتر حماسی(روایی): (بسیار مهم است)

وجود استدلال و شعور| وجود جهش| وجود روایت | تماشاگر ناگزیر به تصمیم گیری میشود | تماشاگر را رو در روی صحنه قرار میدهد| انتظارات بسیار و فروان از مخاطب |

برانگیختن تفکر و اندیشه ی تماشاگر| آگاهی تماشاگر از پایان(مطلع بودن از پایان) | هر صحنه مستقل و قائم به ذات است(اپیزودیک) | استفاده از راوی 

 

روش های برشت برای تکنیک فاصله گذاری(بیگانه سازی): (این نکات بسیار کلیدی و مهم هستند)

خرد کردن نمایش به اپیزودهای متعدد

بیان جملات به شیوه ی نقل قول

جدا سازی متن از موسیقی

 

صحنه آزاد (جعبه سیاه ): صحنه آزاد از یک فضای مکعب مستطیل سیاه تشکیل شده است. تالار چهار سو و تالار مولوی تهران از نوع صحنه آزاد هستند. نظریات برتولت برشت که معتقد هستند همه جریانات روی صحنه در جلوی چشمان تماشاگر اتفاق بیفتد و نباید تماشاچی خود را غرق در نمایش و طراحی صحنه نبیند و همواره به او یاد آور شود در سالن تئاتر نشسته و مشغول دیدن نمایش است.

Menu