اسم تفضیل - عربی یازدهم - نکات مهم - محمد مهدی طباطبایی

با سلام و عرض ادب خدمت شما دانش آموزان عزیز در این مطلب قصد داریم درس 1 عربی یازدهم را باهم یاد بگیریم . تا انتهای مطلب همراه ما باشید .

اسم تفضیل - عربی یازدهم - نکات مهم - محمد مهدی طباطبایی

با عرض سلام و خداقوت خدمت شما دانش آموزان کانونی 

در این مطلب قصد داریم ، مبحث اسم تفضیل و ترجمه آن که یکی از مباحث مهم کنکوری است را باهم بررسی کنیم . حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید . 🌺 

اسم تفضیل - عربی یازدهم - نکات مهم - محمد مهدی طباطبایی

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی 

رتبه 102 کنکور - کنکور 1400


برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، رتبه برترهای کانون قلمچی را دنبال کنید، 

همچنین می توانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید. 

در این مطلب سعی کردیم اول تست هایی را برایتان بیاوریم ، بعد پاسخنامه تشریحی را قرار دادیم ، در آخر هم مجموعه ای از جمع های مکسر کنکوری را برای شما قرار دادیم . 

1️⃣ تست شماره یک : 

عين الأصح و الأدقّ في الجواب للتّرجمة أو المفهوم للعبارات التّالية: 

«علَينا باكتساب العلومِ النافعةِ و الإهتمام بأداء عزمِ الاُمور حتّي نَكونَ نموذجاً تربوياً للآخَرين.»

۱) ما بايد دانش‌های سودمند را به‌دست بياوريم و به انجام كارهای مهم اهتمام بورزيم تا نمونه‌هايی تربيتی برای ديگران باشيم.

۲) ما ميتوانيم دانش‌های سودمند به‌دست بياوريم و به انجام كار مهم اهميت بدهيم تا نمونه‌ای والا برای ديگران بشويم.

۳) بر ما لازم است كسب علوم مفيد و اهتمام به انجام كارهايی بزرگ تا هميشه نمونه‌ای تربيتی برای همه باشيم.

۴) ما بايد دانشهای سودمند را كسب كنيم و به انجام كارهای مهم توجه كنيم تا نمونه‌ای تربيتی برای ديگران بشويم.

 پاسخ تشریحی :

«علیا با‌کتساب»: ما باید کسب کنیم، «العلوم النافعة»: دانش‌های سودمند، «الإهتمام بـِ»: اهتمام کردن، توجه کردن، «عزم الاُمور»: کارهای مهم، «حتّی نکون»: تا بشویم، «نموذجاً تربویّاً»:

نمونه‌ای تربیتی،

«الآخَرینَ»: دیگران . پاسخ گزینه 4 است .  

2️⃣ تست شماره دو : 

عیّن الصّحیح في التّرجمةِ:

۱) یُحبُ الوالدانِ أنْ یَهتَمَّ أولادُهُم باِکتسابِ الفنونِ وَ الریاضیةِ!: والدین دوست دارند که فرزندانشان برای کسب مهارت‌ها و سختی‌ها تلاش کنند!

۲) مَن لا یُحافِظْ عَلَی صَلاتِه في وَقتِها، لا یُحْبِبْهُ اللهُ!: هر کس ازنمازش در وقتش مراقبت نکند، خدا او را دوست ندارد!

۳) ا َلْحِکْمَةُ تَعمُرُ في قَلبِ المُتواضِعِ لا المُتَکَبِّرِ الجَبّارِ!: حکمت قلب انسان متواضع و فروتن را عمران می‌کند نه انسان متکبر و ستمگر را!

۴) «قُلْ أَعوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ»: گفت به پروردگار سپیده‌دم از بدترین آن‌چه آفریده پناه بردم!

 پاسخ تشریحی : 

گزینۀ ۱: «اولاد» جمع است و باید «فرزندان» ترجمه می‌شد و «الفنون: هنرها» و «الرّیاضة: ورزش» معنی می‌شوند .گزینۀ ۳: فعل «تَعْمُرُ: ماندگار می‌شود» معنی می‌دهد. گزینۀ ۴: «قل:

بگو» و أَعوذُ: پناه می‌برم»

درست است. گزینه 2 پاسخ درست است .  

3️⃣ تست شماره سه : 

الفقرُ فی کثیرٍ مِن الأحیانِ یُهلِکُ کُلَّ عَزمٍ و إرادَةً! لکنَهُ هُوَ الّذی یُساعِدُ الإنسانَ أن یَتَقَدَّمَ! قَد یَکونُ الفقرُ فی بدایةِ العُمرِ خیرٌ و بَرَکَةُ، فَهُوَ یُسَبُبُ تقویةَ إرادةِ الإنسان!

أما رأیتَ الأَشجارَ الّتی تَنبُتُ بَینَ الصُّخورِ کَیفَ تُصبِحُ مِن أقوی الأشجارِ و أعظمِها؟ الشّابُ الّذی عاشَ فی الحِرمانِ (محرومیت) مُدَةَ لَن یَموتَ بِسَبَبِ الجُوعِ! و أمّا

الشّابُ الّذی عاشَ فی النعیمِ فَهُوَ لا یَستَطیعُ أن یقاومَ أمامَ المشاکِل! و کثیرٌ مِن أبناءِ الفُقراءِ وَصَلوا إلی درجاتٍ لَم یَبلُغُها أبناءُ الأغنیاء!

کَم عَدَدُ أسماءِ التفضیلِ فی النَّصُ ؟

۱) واحد

۲) إثنان

۳) ثلاثه

۴) خالی من إسم التَفضیل

 پاسخ تشریحی :

واژه‌های «أقوی» و «أعظم» اسم تفضیل است اما واژۀ «خَیر» در این متن معنای تفضیلی ندارد. گزینه 2 پاسخ صحیح است . 

 

4️⃣ تست شماره چهار : 

«يٌقَدِّمٌ لُقمانُ الْحَكيمٌ لِابْنِهِ مَواعِظَ قَيِّمَةً، و هذا نَموذجٌ تَرْبويٌّ لِيَهْتدِيَ بِهِ كُلُّ الشَّبابِ!» :

۱) لقمان حكيم به پسرش اندرزهای ارزشمندی تقديم ميكند، و اين يك نمونه تربيتی است تا به وسيله‌ی آن همه جوانان راهنمايی شوند!

۲) لقمان حكيم به فرزند خويش پندهای ارزشمندی ميدهد، و اين نمونه‌ای تربيتی است تا از طريق آن همه جوانان را راهنمايی كند!

۳) به پسر لقمان حكيم اندرزهای باارزشی تقديم ميشود، و آن يك الگوی پرورشی است تا به وسيله‌ی آن هر جوانی راهنمايی شود!

۴) تقديم می‌كند لقمان حكيم به پسر خودش موعظه‌های گران‌بهايی، و اينها شيوههای تربيتی است تا تمام جوانان را با آن ارشاد كند!

 پاسخ تشریحی : 

«یُقَدِّمُ»: تقدیم می‌کند / «لِابنِهِ»: به پسرش / «مَواعِظَ قَیّمةً»: اندرز‌های ارزشمندی / «و هذا»: این / «نَموذجٌ»: یک نمونه / «تَربویٌّ»: تربیتی / « لِیَهتدِیَ بهِ»: تا به وسیله‌ی آن‌ ... راهنمایی

شوند / «کُلُّ الشّبابِ»: همه جوانان . پاسخ گزینه 1 است . 


5️⃣ تست شماره پنج :  

عیّن الخطأ فِی الترادفِ و التضادَّ:

۱)  أغلَی ٰ≠ أرخَص، ناهونَ = نُهاة

۲) اِبْتَعَدَ ≠ اِقْتَرَبَ، خَلف = وَراء

۳)  اوْمُرْ ≠ اِنْهَ، أنکَر = أقبَح

۴) ضّل≠ أهدَی، شدائِد = مَشاکل

 پاسخ تشریحی : 

ضلّ ≠ إهتَدی (ضلّ: گمراه شد / أهدَی: هدیه کرد، إهتَدی: راهنمایی شد) ، پاسخ گزینه 4 است .  

6️⃣ تست شماره شش : 

(وَ عِبادُ الرّحمن الّذین یَمشونَ عَلَی الأرض هونًا) عَیّن غیر المناسب فی المَفهوم:

۱) إعجاب المرء بنفسه دلیل علی ضَعف عقلِه .

۲) أغصان الأشجار المُثمرة تَمیل نحو الأرض أکثر .

۳) افتادگی آموز اگر طالب فیضی / هرگز نخورد آب زمینی که بلند است .

۴) رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود/ رهرو آن است آهسته و پیوسته رود .

 پاسخ تشریحی : 

پاسخ گزینه 4 است ، در سایر گزینه ها ، به مفاهیمی نظیر متواضع بودن و افتادگی اشاره دارد . 

 

7️⃣ تست شماره هفت : 

عیّن التّرجمة الدّقیقة عن العبارة التّالیة: «شَرُّ النّاسِ ذُو الوَجهَینِ!»

۱) مردم بد بر دو وجه هستند!

۲) بدترین مردم بر دو گونه هستند!

۳) بدترین مردم افراد دورو هستند!

۴) مردم بد دورو هستند!

 پاسخ تشریحی : 

کلمۀ «شر» وقتی مضاف واقع می‌شود دیگر معنای «بد» نمی‌دهد بلکه به صورت اسم تفضیل «بـدترین» معنـا مـی‌شـود.بنـابراین گزینه‌های ۱ و ۴ نادرست هستند.گزینۀ ۲ نیز «ذو

 الوجهین» را «بر دو گونه هستند» معنا کرده که نادرست است . پاسخ گزینه 3 است .


 

8️⃣ تست شماره هشت : 

عیّن الأقرب في المفهوم: «قال رسول الله (ص) :یأتي علی النّاس زمانٌ مَن لَم یکُنْ ذِئباً أکَلَتْهُ الذِّئابُ» :

۱) في مُواجَهَةِ أَصدِقائک لا تَکُنْ ضَعیفاً فَهُم لا یَرحمونَکَ! 

۲) في هذا الزّمانِ الدّنیا کالغابة، فالقويُّ یأکلُ الضّعیف!

۳) اذا لَم تکُنْ الأُمُّ مُقتَدِراً، فَالأولادُ لا یسمعون کَلامَها!

۴) السَّباعُ (الذّنابُ) یأکونَ بعضُهُمْ بعضاً!

 پاسخ تشریحی :

آن‌چه ویژگی شاخص در «ذئب: گرگ» است همان رفتار ناجوانمردانه است کـه بنـابراین گزینـه‌هـای ۱ و ۳ را خـارج مـی‌کنـد. ایـن ویژگی قاعدتاً خاص روابط دوستانه نیست بلکه قانون

جنگل است که این تشبیه در گزینۀ ۲ مطـرح شـده اسـت. ضـمناً گزینـۀ ۴ توجه نکرده است که مفهوم مطرح شده در صورت سؤال تشبیه است نه این‌که به زندگی گرگ‌ها کار داشته

باشد. 

پاسخ گزینه 2 است . 

 


9️⃣ تست شماره نه : 

عيِّن الصحيح في الرجمة : «الاقتصادُ في استهلاک الماء و الحفاظ علی المرافق العامّة من أوجب الأمور لنا»

۱) میانه روی در مصرف آب و مراقبت از تاسیسات عمومی از واجب ترین کارها برای ما است .

۲) در اقتصاد ، آب و تاسیسات همگانی بسیار واجب و ضروری است .

۳) در مصرف آب باید صرفه جویی کنیم و محافظت از تاسیسات عمومی برای ما لازم است .

۴)‌ تاسیسات عمومی در اقتصاد از واجب ترین کارها برای ما است .

 پاسخ تشریحی :

اقتصاد: میانه روی / استهلاک : مصرف کردن / أوجب: واجب ترین . پاسخ گزینه 2 است .  


🔟 تست شماره ده :  

عیّن الجوابَ الصّحیح في الحِوار التّالي: «کَمْ سِعرُ هذا القمیصِ الرِّجاليّ؟

۱) السِّروال الرِّجاليّ بتسعینَ ألفَ تومان!

۲) لا تخفیضَ لِهذهِ القیمةِ! 

۳) أبیَضُ و أسْوَدُ و أزرَقُ و أَحمَر!

۴)‌ سِتّونَ أَلفَ تومان!

 پاسخ تشریحی :

با توجه به معنای سؤال که «قیمت پیراهن مردانه چقدر است؟ در گزینۀ ۱ می‌گوید «شلوار مردانه نود هـزار تومـان اسـت» کـه بی‌ارتباط با سؤال است. در گزینۀ ۲

می‌گوید «این قیمت تخفیفی ندارد» که باز هم بی‌ ارتباط با سؤال اسـت. گزینـۀ ۳ مـیگویـد ««سفید و سیاه و آبی و قرمز» که رنگ‌ها را برمی‌شمرد و اصلاً به سؤال ربطی ندارد» پاسخ

گزینه 4 است .  

امیدوارم که از مطالب استفاده کرده باشین . 

سپاس بابت توجه شما 🌹

Menu