هنر اقوام بدوی_درک عمومی هنر_گلشن اسکندری

جزوه درک عمومی هنر از مبحث اقوام بدوی(ابتدایی) توسط گلشن اسکندری

هنر اقوام بدوی_درک عمومی هنر_گلشن اسکندری

هنر اقوام بدوی(ابتدایی)

منبع: کتاب آبی درک عمومی هنر کانون قلمچی

آزمون 7 آبان ماه 1400

گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه سه دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران


هنر بدوی (ابتدایی)

نکات کلیدی هنر بدوی ← هندسی گرایانه، ساده و به دور از طبیعت گرایی

شیوه هنری اقوام بدوی ← ساده و هندسی گرا و به دور از طبیعت گرایی است.

اقوام بدوی:

اقوام بوشمن ها، پیگمه های آفریقای استوایی، بومیان استرالیا، جوامع سرخ پوست آمریکای شمالی مرکزی جنوبی، ساکنان جزایر جنوب اقیانوس آرام (پولینزی وایستر)، و اسکیموهای شمال آمریکا، اروپا و آسیا، به عنوان اقوام بدوی (ابتدایی) شمرده می شوند.

نکته: اقوام بدوی ها بر این باور هستند که روح اجداد خود را در تندیس و ماسک هایی که می سازند به دام اندازند و از نیروی آنها در جهت بهبود زندگی و دفع شر استفاده کنند. جوامع بدوی معتقدند که تمام پدیده ها روح دارند و با انجام مراسم نمایشی و استفاده از صورتک و ماسک روح آنان را به کالبد خود دعوت کرد و از خاصیت افسونی گری آنان استفاده کرد.

نکته: در جوامع بدوی، برای ساخت پیکره ها، بیشترین تاکید بر روی نگاه و حالت چهره است، سایر اندام های بدن، ساده و هندسی هستند. 

هنر آفریقایی

هنر افریقایی، منظبط و سنت گرا با محتوایی آئیینی و زیبایی های صوری و انتزاعی است.

تندیس ها از جنس چوب هستند.

سر پیکره ها بزرگ و بی تناسب ساخته می شود زیرا در باور آنها سر جایگاه نیروی زندگی و مهمترین بخش بدن است.

تندیس ها از یک تنه درخت همراه با قرینه سازی دقیق تراشیده می شد.

مهمترین قالب هنری آفریقاییان ← پیکره سازی و کنده کاری است.

نقاشی روی پوست بدن و شیار اندازی بر چهره در قبایل افریقایی وجود دارد.

حرکات موزون، مهمترین و گویاترین وسیله بیان هنری بومیان آفریقایی است.


نکات هنر آفریقایی به صورت کلیدی و جامع:

1) تندیس های چوبی انتزاعی

2) سر بزرگ و بی تناسب ویژگی مهم پیکره های آفریقایی

3) حرکات موزون (رقص)

4) ساخته شدن تندیس از تنه درختان همراه با قرینه سازی دقیق


هنر سرخ پوستان آمریکای شمالی (نقاشی آئیینی شنی):

نقاشی و کنده کاری صخره ای نزد آنان رواج داشت.

نقاشی آیینی شنی با استفاده از گرد سنگ بر بستر خاک و ماسه مرسوم بود. نقاش به دستور طبیب (جادوگر قبیله) نقوشی با هدف شفا دادن بیماران در مراسمی همراه با دعا و افسون می پرداخت.

نقاشی شنی، مهمترین هنر سرخ پوستان آمریکا است.



اقیانوسیه (نقاشی اشعه ایکس):

موضوع نقاشی های اقیانوسیه، تصویر انسان و جانوران به صورت هندسی و دو بعدی بود. در این نقاشی ها، اندام های داخلی مانند ستون فقرات، قلب و ... نقاشی می شدند.

نکته: نقاشی از اندام های داخلی مانند ستون فقرات و قلب مربوط به اقیانوسیه (استرالیا) است.


اسکیموها (صورتکهای متحرک و نقاب رقص):

اسکیموها، پیکره کوچک انسان و جانوران و صورتک های متحرک را از عاج و چوپ و استخوان می ساختند و تصاویر ریز نقش جانور و انسان را با ظرافت تمام کنده کاری می کردند. و از این طریق افسانه های خود را حفظ می کردند. 


۵ تست از مبحث هنر اقوام بدوی (ابتدایی)

منبع:کتاب آبی خلاقیت درک عمومی هنر


هنر تمدن های بدوی (ابتدایی)

ماسک های نمایشی پیگمه ها، هنر بدوی اقوام کدام سرزمین را معرفی می کند؟

1) اسکیموهای شمال اروپا

2) بومیان استوایی آفریقا

3) سرخسپوستان آمریکای مرکزی

4) ساکنان جزایر جنوب اقیانوس آرام

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال:

اقوام بومی آفریقایی مانند بوشمن ها و پیگمه های آفریقای استوایی، بومیان استرالیا، ساکنان جزایر جنوب اقیانوس آرام و برخی از جوامع سرخپوست آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، اسکیموهای شمال آمریکا و اروپا و آسیا به عنوان اقوام بدوی یا ابتدایی شمرده می شوند. نظام خویشاوندی، مذهب و پرستش ارواح نیاکان مهمترین عامل وحدت میان آنهاست. جوامع بدوی بر این باورند که روح اجداد خود را ماسک و تندیس هایی که می سازند به دام اندازند. آنها اعتقاد دارند تمام پدیده ها دارای روحند و می توان با انجام مراسم نمایشی و بازیگری با استفاده از ماسک و لباس رنگارنگ، روح آنها را به کالبد خود دعوت و از خاصیت افسونی آنها استفاده کرد. صورتک ها شکلی وهم انگیز و ترسناک از انسان، حیوان یا ترکیبی از این دو با کارکردهای ویژه دارند.


کدام گزینه در مورد هنر بدوی آفریقایی نادرست است؟

1) مهمترین قالب هنری آن ها پیکره سازی و کنده کاری تزئیینی بود.

2) در ساخت تندیس ها از قرینه سازی دقیق استفاده می شد.

3) در ساخت پیکره ها تناسب بین سر و بدن رعایت می شد.

4) مهمترین و گویاترین وسیله ی بیان هنری آن ها حرکات موزون است.

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال:

هنر آفریقایی اصطلاحی است که فقط به هنر آفریقای سیاه، خصوصا آثار مجسمه سازی و کنده کاری ساکنان حوزه وسیع اطراف رودهای نیجر و کنگو اطلاق می شود. دو نوع هنر آفریقایی می شناسیم که از هم متمایزند:

1) هنر درباری که یادبودی و طبیعت گرایانه است و با موادی سخت چون سنگ، مفرغ، سفال و چوب ساخته می شود.

2) هنر مفهومی و غالبا انتزاعی که بیش تر مشتمل بر کنده کاریهای چوبین مانند صورتک ها و پیکره های نیاکان است. این نوع دوم از هنر هنر آفریقا در آغاز سده بیستم بر کار هنرمندان اروپایی تاثیر گذاشت. 

مهمترین قالب هنری آنها، پیکره سازی و کنده کاری تزئیینی بود. پیکره های چوبی همه جا در مراسم  دینی یا آیین های قبیله ای به کار می رفت. سر پیکره ها غالبا بزرگ و بی تناسب ساخته می شود. زیرا در باور هنرمند، سر جایگاه نیروی زندگی و مهمترین بخش بدن بود. تندیسک ها همیشه از یک تنه ی درخت و با قرینه سازی دقیق تراشیده می شدند و کشیدگی بدن و کوتاهی دستان شاخه مانندشان به همین سبب بود. نقاشی روی پوست بدن و شیاراندازی بر چهره در میان بسیاری از قبایل مرسوم بوده است.

نگاره ها و آرایش های رنگی به کار رفته در روی بدن، غالبا در پیکره سازی نیز اجرا می شد. حرکات موزون مهمترین و گویاترین وسیله بیان هنری بومیان آفریقاست.





کدام گزینه از خصوصیات بارز و اصلی هنر بومی استرالیایی نیست؟

1) تکرار موزون      2) تقسیم به لوحه های انباشته از پیکره

3) بهره گیری از خط زمینه   4) نمایش ظریف جزئیات

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال:

هنر استرالیایی از لحاظ سبک اشعه ایکس خود نیز که درون و برون (شامل ستون فقرات، قلب، اندام های دیگر) انسان و جانور را به طور همزمان مجسم می کند، شهرت دارد.

خصوصیات بارز و اصلی هنر استرالیایی: تکرار موزون، تقسیم به لوحه های انباشته از پیکره، نمایش ظریف جزئیات، نبود خط زمینه، پرسپکتیو یا سه بعد نمایی.


کدام جنبش های هنری سده بیستم، هنر بدوی را یکی از منابع الهام خود می دانستند؟

1) کوبیسم و گروه اکسپرسیونیستی (سوار کار آبی)

2) فوتوریسم و گروه اکسپرسیونیستی (پل)

3) سورئالیسم و گروه تجریدگران (انتزاع - آفرینش)

4) کنستروکتیویسم و مکتب پاریس

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال:

یافتن تحقیق و تحلیل درباره فرهنگ و هنر جوامع بدوی از اواخر قرن 18 آغاز شو و تا به امروز ادامه داشته است. انسان امروزی زمانی که برای نخستین بار با طرز معیشت، رفتار و هنر این طوایف آشنا شد و آنهارا از بسیاری جهات متضاد با فرهنگ شهری-صنعتی خود یافت، آن را بومی، خام، ساده و یا وحشی خواند. در سده نوزدهم جوامع پیشرفته ایجاد نمود که سبک های کوبیسم، اکسپرسیونیسم، سورئالیسم و حتی کولاژ و اسمبلاژ حاصل و نشانی از آن دارند. 

نمایشگاه 1900 پاریس که برای تزیین غرفه ها از نقوش بومی سود برد. نمایشگاه یادبود پل گوگن در سال 1905 مجموعه هایی از هنرمندانی نظیر ولامینگ، پیکاسو، براک از صورتکهای آفریقایی برای خود فراهم آوردند و تحت تاثیر آن طریقت و شیوه ی خود را یافتند. نفوذ این آثار برای هنرمندان اکسپرسیونیست سوار کار آبی (واسیلی کاندینسکی، آگوست ماک و فرانز مارک) به میزانی بود که آگوست ماک در سالنامه ی سوارکار آبی 1912، مقاله ای با نمونه های تصویری تحت عنوان صورتک ها masks انتشار داد. مجسمه هایی که کنستانتین برانکوزی، هنری مور، آمادئو مودیلیانی، تحت تاثیر این آثار از خود به جا گذاشته اند.



کدام موارد را می توان از فنون سبک بصری بدوی (پریمیتیو) به شمار آورد؟

1) مبالغه - ارتجال - انحراف از واقعیت

2) بغرنج - تنوع - بی پردگی

3) وضوح - تقارن - سادگی

4) یک دستی - وحدت - تحرک

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال:

خصوصیات سبک بدوی یا پریمیتیو در موارد زیر خلاصه می شوند: مبالغه، ارتجال، تحرک، سادگی، انحراف از واقع، تخت، نامنظم، کمانی، رنگارنگ.

منبع: مبادی سواد بصری، دونیس داندیس ص 186

Menu