سبک‌های هنری امپرسیونیسم_درک عمومی هنر_ بشری صیدمحمدی

"سبک‌های هنری:امپرسیونیسم"/درک عمومی هنر/خلاصه نکات/بشری صیدمحمدی رتبه 11 کنکور هنر

سبک‌های هنری امپرسیونیسم_درک عمومی هنر_ بشری صیدمحمدی

"سبک های هنری:امپرسیونیسم"/درک عمومی هنر/خلاصه نکات/
بشری صیدمحمدی

نویسنده:
بشری صیدمحمدی،
رتبه 11 هنر،
بازیگری_کارگردانی دانشگاه تهران


سبک‌های هنری امپرسیونیسم_درک عمومی هنر_ بشری صیدمحمدیاَمپِرسیونیسم Impressionism:



نخستین جنبش نقاشی مدرن و مکتبی بدون برنامه و اصول معین؛
هنرمندان این سبک هنر "آکادمیک" را مردود می شمردند و با این اصل "رُمانتیسم"،که مهم ترین مقصود هنر، انتقال هیجان عاطفی هنرمند است،مخالف بودند؛
اما برعکس این نظر رئالیست ها را می پذیرفتند که مقصود هنر باید ثبت پاره هایی از طبیعت و زندگی به مدد روحیۂ علمی و فارغ از احساسات شخصی باشد.
بر این اساس می توان امپرسیونیسم را ادامه ی منطقی رئالیسم سده ی نوزدهم دانست.



واژه ی امپرسیونیسم از عنوان یکی از نقاشی های "کلود مونه"،از نقاشان این سبک به نام "امپرسیون:طلوع آفتاب" گرفته شد؛
"کلود مُنه"،"پیر آگوست
 رُنو آر"،"آلفرد سیسیلی"،"ادگار دُگا"،"کامیل پیسارو"،"برت مُریزو"،"پل سزان" و "ادوار مانه" از نقاشان مطرح این سبک بودند.

تنوع آثار این نقاشان باعث شده که امپرسیونیسم را نه چون یک سبک متمایز،بلکه حساسیت مشترک هنرمندان مزبور نسبت به روح زمانه بدانند.
در واقع،مشخصات سبک امپرسیونیسم را در منظره های اولیه ی "رُنوآر" و در آثار "مُنه"،"پیسارو"،"سیسیلی" و "مُریزو" می توان بازشناخت.
البته هریک از اینان نیز با اسلوب خاص خود نقاشی می کردند.
یک امپرسیونیست راستین در پی آن بود که دریافت بصری آنی از یک صحنه"به خصوص منظرۂ طبیعی" را ثبت کند؛
از این رو او به نقاشی در دامان طبیعت"که نقاشان باربیزُن آن را قبلا آزموده بودند،روی آورد.



تجربه های اولیۂ اینان در نقاشی "هوای باز" تابناکی منظره ها را تأمین کرد.
ولی"پیر آگوست رُنوار" با "رنگ گزینی رنگین کمانی"،"زدودن رنگ های تیره از سایه ها" و "حذف خطوط مرزیِ شکل اشیاء،گام بلندی در این زمینه برداشت.
بدین سان،منظره نگاری به هنری بدل شد که در آن نقاش می کوشید تصویر منعکس شده بر روی شبکیۂ چشم را از نو بسازد،و معادل کیفیت زندۂ چشم انداز تابناک را به مدد رنگ ها بیافریند.
او فام های خالص را در هم
می آمیخت،ولی از رنگ های موضعی نیز یک سره چشم
نمی پوشید.
سایه ها را نه با رنگ های خاکستری و سیاه،بلکه به مدد مکمل رنگ های اشیاء نشان می داد.
با حذف خط های مرزی،خصلت بارز شکل اشیاء از میان رفت؛
و نقاشی های امپرسیونیست به تصاویری از نور و جو،و بازی های رنگ مستقیم و انعکاسی بدل شد.
"مُنه"،"پیسارو" و "سیسیلی" به تکمیل تجربه های "رُنوآر"
پرداختند؛
"مانه" نقاشی هوای باز را پذیرفت و رنگ آمیزی طیفی رُنوآر را با نقاشی تابناک خود درآمیخت.
در سال های بعد "مُنه"،تجزیه و تحلیل دریافت های بصری را با دقت تمام ادامه داد.

پیسارو" تحت تاثیر "سُرا"، به نظریه ی نئوامپرسیونیسم جلب شد.ولی "رُنوآر" با تأکید بر طراحی خطی،به اسلوبی لطیف در پیکرنگاری زنان برهنه دست یافت.
عادت نقاشی کردن در زیر آفتاب تابان،استفاده از فام های خالص برای انتقال روشنایی طبیعت و کاربست تک ضربه های قلم بر روی بوم،از ویژگی های منظره نگاری امپرسیونیسم بودند(سُرا و سایر نئوامپرسیونیست ها کوشیدند پایه ای علمی برای این دستاوردها بیابند).
"مُنه"،تنها هنرمندی بود که همواره به این اصول وفادار ماند.
دلمشغولی او به نور و جو و انحلال شکل اشیاء به سبب امتناع از برجسته نمایی را می توان به روشنی در آثار متأخرش ملاحظه کرد.
در این پرده ها،شکل و فضا در
یک دیگر حل شده اند.هیچ چیز دارای مرز مشخص نیست؛
و طبیعت هم چون طرحی پیچیده از رنگ های مرتعش به نظر می رسد.


مقارن با تثبیت اصول امپرسیونیسم،واکنش هایی نیز علیه آن بروز کرد؛


"اشتیاق به ثبت واقعگرایانۂ دریافت های لحظه ای"،"حذف جنبه های تمثیلی و ادبی از نقاشی"،"نفی برخورد عاطفی با موضوع و دلبستگی به عینیت"،
"تمرکز بر حالت های گذرا و اتفاقی به بهای نادیده گرفتن کیفیت های بارز و ماندگار در پدیده ها"، از جمله محدودیت های امپرسیونیسم دانسته شد.
چنانکه تاریخ جنبش های زیبایی شناختی بعدی در اروپا،تاریخ تلاش برای بازگردانیدن"معنا" به اثر هنری بود.
حتی،نسلی که در دامان امپرسیونیسم پرورش یافت،کوشش هایی را برای آزادسازی رنگ و خط از کارکرد بازنمایی صرف آغاز کرد
و در پژوهش های خود به راه های استفاده از ارزش های عاطفی یا نمادین این عناصر دست یافت؛
با این حال کمتر نظریۂ هنری مدرن را می توان شناخت که براساس کشف رنگِ امپرسیونیست ها استوار نبوده باشد.



تست تألیفی:



کدام یک از گزینه های زیر از ویژگی های سبک امپرسیونیسم نمی باشد؟

1)نشان دادن سایه ها با رنگ های مکمل اشیاء

2)استفاده از فام های خالص برای انتقال روشنایی طبیعت

3)نشان دادن خطوط مرزی شکل و خصلت بارز شکل اشیاء

4)نقاشی زیر آفتاب تابان و کاربست تک ضربه های قلم بر روی بوم


پاسخ تشریحی:
در سبک امپرسیونیسم،با "حذف خط های مرزی"،خصلت بارز شکل اشیاء از میان می رفت و نقاشی های امپرسیونیست به تصاویری از نور و جو و بازی های رنگ مستقیم و انعکاسی بدل می شد.
گزینه های 1 و 2 و 4 از ویژگی های سبک امپرسونیسم هستند.
گزینه 3 پاسخ صحیح است.




تست تألیفی:



نقاشان گفته شده در کدام گزینه از نقاشان سبک امپرسیونیسم نمی باشند؟

1)کلود مُنه،پیرآگوست رُنوآر
2)برت مُریزو،ادوار مانه
3)ادگار دُگا،آلفرد سیسیلی
4)ونسان ونگوگ،ژرژ سورا


پاسخ تشریحی:
"ونسان ونگوگ" و "ژرژ سورا" از نقاشان سبک "پست امپرسیونیسم" می باشند؛
نقاشان ذکر شده در گزینه های 1، 2 و 3 از نقاشان سبک "امپرسیونیسم" می باشند؛
گزینه 4 پاسخ صحیح است.



منبع:
کتاب دایرہ المعارف هنر،رویین پاکباز

"سبک های هنری:امپرسیونیسم"/درک عمومی هنر/
بشری صیدمحمدی/رتبه 11 هنر،بازیگری_کارگردانی دانشگاه تهران


مطالب مشابه:

هنر مصر باستان_کنکور هنر_نکته و تست_بشری صیدمحمدی 

سبک‌های هنری سوررئالیسم_درک عمومی هنر_خلاصه نکات_بشری صیدمحمدی

منبع :

Menu