سبک‌های هنری ( سورئالیسم / دادائیسم)_گلشن اسکندری

درسنامه خلاصه از مبحث سبک‌های هنری_گلشن اسکندری رتبه 5 کنکور هنر

سبک‌های هنری ( سورئالیسم / دادائیسم)_گلشن اسکندری

سلام به همه دوستان علاقمند به شرکت در کنکور هنر

من گلشن اسکندری هستم رتبه 5 کنکور هنر،دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

متن زیر خلاصه نکات مبحث سبک های هنری می باشد.


سبک SURREALISM سورئالیسم (فرا واقع گرایی)

سبک سورئالیسم (فرا واقع گرایی)(واقعیت برتر)(خودکاری روانی ناب) SURREALISM

● هدف سورئالیسم، حل کردن تناقض پیشین رویا و واقعیت در یک واقعیت مطلق و ابر واقعیت.

● سورئالیسم از دل دادائیسم بیرون آمد(درپی ایجاد شکاف در دادا و با بیانیه آندره برتن آغاز شد).

● سورئالیست ها قصد تلفیق امور معقول و غیر معقول را داشتند به منظور آفریدن واقعیتی جدید.

● سورئالیسم ابتدا در ادبیات سپس هنرهای تجسمی پا گرفت.

● سوریالیسم تجربه گسترده شاعرانه ای بود که انسان را با درونش مانوس تر کرد.

● سوریالیسم سرشار از تصاویر خیالی، غریب و هولناک است.

 

نقاشی سورئالیستی دو نوع است: 

1) اشیای رویایی نقاشی شده با دست است در این نوع از واقع نمایی برای نمایش دنیای آشفته وهم و خیال و رویا استفاده میشود(قرار دادن موارد غیر متجانس در کنار هم) مثل کارهای سالوادور دالی.

2) نوآوری های فنی در این نوع خطها و شکلها تحت تاثیر انگیزش های درونی به گونه ایی ترکیب میشوند که تداعی گر تصیر ذهنی میشوند مثل کارهای آندره ماسن - هانس آرپ - خوان میرو

دسته دوم روند خودکاری را به مدد اسلوب های تکه چسبانی، مالشکاری و مهرزنی و غیره انجام میدادند (نتیجه کار نزدیک به نقاشی انتزائی بود).

هردو دسته از نقاشان سورئال قصد تلفیق امور معقول و غیر معقول را داشتند به منظور آفریدن واقعیتی جدید، از حالتهای رویا زدگی، جنبه های خود انگیختگی،جلوه های تصادفی و عوامل تداعی کننده بهره می بردند.

اوج جنبش سورئالیسم دهه 1930 بود. در دوران جنگ سورئالها به  ایالت متحده رفتند و هنرشان تاثیر زیادی بر هنرمندان آمیریکایی گذاشت.

نخستین نمایش و نمایشگاه  آثار سوریالیست ها در پاریس بر پا شد.

 

نقاشان جنبش سورئالیسم:

سالوادور دالی - مارسل دوشان - آندره ماسون - مارک شاگال - هانس آرپ - ماکس ارنست - خوان میرو

آندره برتن، سورئالیسم را خودکاری روانی ناب تعریف کرد.

 

 

سالوادور دالی از مبلغان مشهور خود ستیزی در هنر بود. تصویر گری کتاب آلیس در سرزمین عجایب از آثار متاخر اوست. در پرده های او عناصر نمادین مبتنی بر تعبیر فرویدی از رویاها با پرداختی واقعنما تجسم یافت. خود دالی نقاشی هایش را تحت عنوان عکس هایی از رویاها که با دست رنگ شده می داند. 

دالی با گرایش به سنت احیاگران هنر پیشارافائلی و ستایش نقاشان آکادمیک سده 19 نسبت به تجربه های هنرمندان مدرن واکنش منفی نشان داد. 

 

رنه مارگریت، ابداع کننده جناس تصویری است. شیوه سورئالیست او به رئالیسم جادویی شهرت داد. رنه مارگریت با کتمان نام اشیاء، آنها ره به ابزاری برهی تفکر تبدیل کرد. 

 

ماکس ارنست نقوش تجریدی را در سبک سورئالیسم، آثار خود قرار داد که نمود آن در تابلوی لذت زندگی دیده می شود.

 

ژان هانس آرپ [ نقاش، پیکره ساز، طراح، نویسنده، شاعر دادائیستی]

ژان هانس آرپ در سبک سورئالیست انتزاعی کار می کرد.

در شکل گیری سبک دادائیسم موثر بود و تصاویری برای نشریات دادا ساخت.

از نخستین کسانی است که شگردهای تداعی معانی - پیشامد (تصادف) - خودانگیختگی (اتوماتیسم) را در آثارش به کار گرفت.

هارپ در عمل فاصله بین نقاشی و مجسمه سازی را از میان برداشت و عنوان کلی هنرهای تجسمی را به آثارش داد.

آثار تجسمی او انتزاعی یا نیمه انتزاعی هستند و با صور طبیعی همانندی آشکاری ندارند.

ژان هانس آراپ، آثار زیادی در زمینه ی نقاشی، نقش برجسته، کولاژ و پیکره سازی به سبک سورئالیسم انتزاعی خلق کرد. وی از پایه گذاران جنبش دادا بود، سپس به سورئال گرایش پیدا کرد. (ابتدا دادائیست بود سپس به سورئال روی آورد)

ژان هانس آرپ، اشعار دادائیستی می سرود.

آثار: نقش برجسته ی پرندگان در یک آکواریوم، نقش برجسته ی تک چهره تریستان تزارا و ...

 

 

 

سبک دادائیسم DaDa

سبک دادائیسم DaDa (خصلت پوچگرا ی و خرد ستیز)

جنبشی اعتراضی در زوریخ است که توسط چند نقاش و شاعر سال 1916  آغاز شد(زاده جنگ اول جهانی)(دادا عمری کوتاه داشت).

دادا، جنبشی بود علیه همه نهادها و ارزشهای مرسوم که حتی خود هنر را به ریشخند می گرفتند.

نکته : عنوان گروه دادائیسم ← اسب چوبی بچه ها بود که بر حسب تصادف انتخاب شد.

جنبش دادائیسم حدود 7 سال ادامه داشت در پاریس، سپس سوریالیسم از درونش زاییده شد.

نکته : دادا ها سبک تازه ای پدید نیاوردند بلکه جلوه هایی از توان خلاق و ابداع را نشان دادند. (کار دادا ها ویرانگری بود تا سازندگی)

دادائیست ها با لحنی تند به استهزای آداب اجتماعی پرداختند.


برخی ابتکارات و خلاقیت های داداها :

● فتو منتاژ

● تاکید بر عنصر تصادف

 

نمونه ای از سرسختی داداها با سنت هنر اروپا در واقع بازسازی پرده مونالیزا داوینچی است که مارسل دوشان بر روی تصویر چاپی آن با مداد ریش و سبیل کشیده است(اوج استهزای هنر گذشتگان توسط مارسل دوشان برجسته ترین نماینده جنبش دادا).

نقاشان جنبش داداییسم :

مارسل دوشان - فرانسیس پیکابیا - ماکس ارنست - هانس ارپ - هوسمان - گروس - هرتفیلد - شویترس 

پیکابیا و دوشان دادا را در نیویورک به راه انداختند. پیکابیا با رسم تصاویر بی سر و ته از اشکال ماشینی، دادا را در نیویورک اشاعه داد.

 

فرانسیس پیکابیا (نقاش فرانسوی) از پیشگامان سبک دادائیسم است. از بنیانگذران گروه تقسیم طلایی است. با همکاری مارسل دوشان نشریه ی دادا را در نیویورک به راه انداخت. شیوه های مختلف امپرسیونیسم و کوبیسم و ارفیسم و فوتوریسم را آزمود. 

آثهر: رژه عاشقانه - رقص ها در بهار

نکته مهم← در بسیاری از کلاژها و کنستروکسیون هایی که در مقام یک دادئیسم ساخته، اشیاء ماشینی را به ریشخند گرفته است.

هنرمندان سبک کوبیسم، دادائیسم، سورئالیسم از اسلوب تکه چسبانی (کلاژ) در آثارشان استفاده می کردند. ماتیس و برخی از نقاشان فقط از بریده های کاغذ های رنگی به جای اشیاء مختلف دم دست استفاده می کردند.

دادائیسم با آزاد کردن هنر از قید قراردادهای کهن راه را بر ظهور جریان های پیشتاز هنری خصوصا سورئالیسم هموار ساخت.

دادائیسم، عصیان فکری با عنادهای اجتماعی و عقاید تند سیاسی بود.


حالا بریم سراغ چندتا تست از این مبحث..

 

آثار هانس آرپ در کدام قالب می گنجد؟

1) حرکت نور و تعامل اشیاء با محیطشان

2) کلاژ، نقش برجسته و اشعار دادائیستی

3) اسمبلاژ با استفاده از نقوش متاثر از هنر شرق دور

4) جفت کاری با استفاده از فرم های رنگین پیش ساخته



گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: هانس آرپ هز هنرمندان شیوه ی دادائیسم است که بعدها به سورئالیسم پیوست. از آثار او می توان به آثار تکه چسبانی، نقش برجسته ها و پیکره های اندام وار اشاره کرد. آرپ، در شکل گیری جنبش دادا نیز موثر بود و تصاویری برای نشریات دادا ساخت. آثار تجسمی او معمولا انتزاعی یا نیمه انتزاعی اند و از این رو با صور طبیعی همانندی آشکاری ندارند.

 

 

برخورد رنه ماگریت با اشیاء در آثارش چگونه است؟

1) آنها را به صورت موضوعی تصویری با جنبه ی متافیزیکی بررسی کرد.

2) به نفس شی ء و خارج کردن آن از مکان واقعی پرداخته است.

3) آنها را به طور همزمان از زاویه ی دیدهای مختلف نشان داد.

4) با کتمان نام اشیاء آنها را به ابزاری برای تفکر تبدیل کرد.



گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: رنه مارگریت، هنرمند بلژیکی شیوه ی سورئالیسم است که او را ابداع کننده ی جناس تصویری و رئالیسم جادویی می دانند. او در برخی آثارش دیت به کتمان نام اشیاء زده است. ماگریت انگاره های شاعرانه اش را در قالب تصویرهایی عکس مانند عرضه می داشت. ولی اسلوب واقع نمایی را به قصد بازنمایی جنبه های قابل رویت چیزها به کار نمی گرفت بلکه بدین وسیله بر حضور یا عمل رمز آمیز و ناشناخته ی آن ها تاکید می کرد. در یکی از آثارش به نام آدمکش مورد تهدید تمامی مشخصات نقاشی های بعدی ماگریت را می توان بازشناخت. گزارش گری بغرنج، القای چیزهای غیرعادی به مدد چیزهای معمول، تحریف مقیاس ها، شگفت آفربنی، راز گونگی و بیگانگی.

 

 

 

کدام یک از نقاشان سورئالیست در آثار خود از نقوش تجریدی استفاده می کرد؟

1) جرجو دکریکو                2) مارک شاگال              3) رنه مارگریت            4) ماکس ارنست



گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: مارکس ارنست هنرمند سورئال، نقوش تجریدی را دست مایه یرآثار خود قرار داده است. ترکیب تصادفی اشیاء و رویدادها، جابه جایی تصاویر و معانی، کندوکاو در زمینه های سنتی، کاوش در ضمیر نیمه ی آگاه، آزادی بیان گزینش هنری، که روی هم پایه های خلاقیت سورئالیسم را تشکیل می دهند، در یکی از نخستین کارهای ماکس ارنست به نام دو کودک در معرض تهدید یک بلبل متجلی شده اند. مالش کاری و تلفیق عکس و نقاشی با تاکید بر سورئالیست ها بر خود کاری (اتوماتیسم) و شگفت آفرینی انطباق داشت.

 

 

 

دادائیست ها کدام موارد را به هنر مدرن عرضه کردند؟

1) برخی ابتکارات فنی مثل فتومونتاژ - تاکید بر عنصر تصادف در جریان آفرینش هنری

2) مساله ساختن از هیچ - در هم آمیختن ادراک صرف و مطلق

3) به کارگیری رنگ برای ایجاد ارزش های تصویری مستقل - طغیان علیه ارزش ها

4) پر کردن فاصله ی بین زندگی واقعی و هنر - خلاقیت خود به خودی



گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: دادائیست ها، گرچه بر زمینه ی کوبیسم و فوتوریسم رشد کردند و جلوه هایی از خلاقیت و توان و ابداع را نشان دادند. سبک تازه ای پدید نیاوردند. کار آنان بیشتر ویرانگری بود تا سازندگی. با این حال، برخی ابتکارات فنی مانند فتومونتاژ و تاکید بر عنصر تصادف در جریان آفرینش اثر هنری را به هنر مدرن عرضه کردند. 

گزینه 2: دو ویژگی ذکر شده در این گزینه از مشخصات سبک سوپره ماتیسم است. سوپرماتیسم عبارتند از ساختن از هیچ، زیرا هیچ و عدم در این شیوه، دارای موجودیت است.

گزینه 3: طغیان علیه ارزش ها از ویژگی های سبک دادائیستی است.

گزینه 4: خلاقیت خود به خودی شعار اصلی هنرمندان دادا بود. ولی بخش اصلی گزینه مربوط به سبک کنستروکتیویسم (ساختارگرایی) در هنر پیکره سازی ظهور کرد و هدف آن پر کردن فاصله ی بین زندگی روزمره و هنر بود.

 

 

 

کدام نقاش از اسلوب مالش کاری (Frottage) در نقاشی های سورئالیستی خود استفاده کرد؟

1) جرجو دکریکو               2) سالوادور دالی             3) ماکس ارنست             4)  رنه ماگریت



گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: مالش کاری اسلوبی برای انتقال طرح برجسته (مانند نقش روی سکه) به روی کاغذ است. ماکس ارنست این اسلوب را در نقاشی های خود به کار می برد. به این نوع نقاشی، مداد ساب نیز گفته می شود. 

 


مطالب بیشتر از گلشن اسکندری:

هنر اقوام بدوی_درک عمومی هنر_گلشن اسکندری

هنر بین النهرین (میان رودان)_کنکور هنر_گلشن اسکندری


 برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با خانم گلشن اسکندری بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس ۰۲۱۶۴۶۳ داخلی ۱۱۷۴ (خانم حیدریان ) تماس بگیرید . 

رزرو مشاوره با گلشن اسکندری

منبع :

Menu