آخرین پیامبر - دینی یازدهم - درسنامه و تست - مائده حسنی

در این مطلب قصد داریم درس سوم کتاب دین و زندگی یازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .

آخرین پیامبر - دینی یازدهم - درسنامه و تست - مائده حسنی

سلام به دوستان عزیز !

در این مطلب قصد داریم درس سوم کتاب دین و زندگی یازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .


آخرین پیامبر - دینی یازدهم - درسنامه و تست - مائده حسنی








مائده حسنی

رتبه 9 منطقه دو کنکور انسانی 1400

دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران


 صفحه اینستاگرام ما 

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید.

همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید.


ویژگی های این مطلب:

درسنامه جامع به همراه بررسی روابط علّت و معلولی

بررسی کامل آیات و نکات آنها

پنج تست مهم به همراه پاسخ تشریحی



 وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ (احزاب،40) : بلکه [او] فرستاده خدا و پایان بخش پیامبران است .

نکات آیه :

۱- خداوند در قرآن کریم ، پیامبر اکرم(ص) را «خاتم النبیین» معرفی می کند.

۲- این آیه ، به علت ختم نبوت اشاره نمی کند بلکه به خود موضوع ختم نبوت می پردازد.

🟦 پیامبر اکرم (ص) در اجتماعات مختلف ، خود را به عنوان آخرین پیامبر الهی معرفی می کرد (معلول) تا پس از ایشان ، کسی ادعای پیامبری نکند (علت ۱) ، یا اگر ادعا کرد، مردم فریب او را نخورند و بدانند که او پیامبر واقعی نیست (علت ۲).

🟦 فرستادن پیامبران و تشخیص نیاز یا عدم نیاز به پیامبر در هر زمان توسط خدا (علت ۱) و اطلاع دقیق خداوند از اینکه عوامل ختم نبوت فراهم شده یا نه (علت ۲) » تعیین زمان ختم نبوت توسط خدا (معلول)


 عوامل ختم نبوت 



 




 


 دین اسلام ویژگی هایی دارد که می تواند پاسخگوی نیازهای بشر در دوره های مختلف باشد 

۱- توجه به نیازهای متغیر در عین توجه به نیازهای ثابت

نیازهای ثابت انسان: در همه زمان ها برای بشر وجود داشته اند، از بین نمی روند، دین اسلام برای هر کدام از آنها قوانین ثابت و مشخصی دارد. مثال: نیاز به امنیت، عدالت، داد و ستد، ازدواج و . . .  . 

نیازهای متغیر انسان: از درون نیازهای ثابت پدید می آیند، انسان ها برای پاسخگویی به نیازهای ثابت از روش ها و شیوه های مختلف و متغیری استفاده می کنند.

داد و ستد » نیاز ثابت / چگونگی داد و ستد » نیاز متغیر ( مبادله کالا با کالا- گرفتن سکه- استفاده از پول کاغذی و . . . )

امنیت » نیاز ثابت / چگونگی تامین امنیت » نیاز متغیر ( ابزارها و اسلحه های مختلف )

🟦 معارف اسلامی به گونه ای است که متخصصان دین می توانند از درون آن با توجه به نیازهای جدید به وجود آمده، قوانین مورد نیاز جامعه درباره بانکداری، اسکناس، خرید و استفاده از سلاح های جدید را استخراج کنند و در اختیار مردم قرار دهند.


۲- وجود قوانین تنظیم کننده

قوانین تنظیم کننده ، قواعدی هستند که به مقررات اسلامی خاصیت انطباق و تحرک داده اند و بر همه احکام و مقررات اسلامی تسلط دارند و آنها را کنترل می کنند.



🟦 بر اساس عواملی که گفته شد، آخرین پیامبر الهی ، کامل ترین و شایسته ترین برنامه را برای هدایت تمامی انسان ها، در همه زمان ها به مردم معرفی نمود و دیگر نیازی به آمدن پیامبر جدید نیست .




 وظیفه پیروان پیامبران گذشته 



 وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (آل عمران، ۸۵) 

 و هرکس که دینی جز اسلام اختیار کند هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود. 

نکات آیه : 

۱- انتخاب دین تحت اختیار انسان است. ۲- ظرف تحقق خسران، آخرت است.

🟦 پیامبران مثل معلمان یک مدرسه اند که پایه های مختلف تحصیلی را به ترتیب تدریس می کنند و هر یک مطالب سال قبل را تکمیل می کنند.

🟦 آنان همه یک برنامه و هدف مشخص را دنبال و همه یکدیگر را تأیید کرده اند. بنابراین ، اگر کسی به آخرین پیامبر الهی ایمان بیاورد، در واقع به تمام پیامبران سابق نیز ایمان آورده است.

 قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَ مَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْبَاطِ وَ مَا أُوتِيَ مُوسَى وَ عِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره، ۱۳۶) 

بگویید: ما به خدا، و به آنچه بر ما نازل شده ایمان آوردیم و به آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و پیامبرانی [از نسل یعقوب] نازل شده، و به آنچه به موسی و عیسی داده شده، و به آنچه به همه پیامبران از سوی پروردگارشان داده شده، بین هیچ یک از ایشان فرق نمی گذاریم؛ و در برابر او تسلیم هستیم.

مفهوم آیه : دین ، واحد است و عدم تحقق تفرقه بین پیام آوران الهی به این علت است که محتوای اصلی دعوت پیامبران یکسان بوده است.

🟦 ممکن است پیروان پیامبران گذشته از آمدن پیامبر جدید آگاه نشوند ؛ چنین افرادی نزد خداوند عذر دارند. شرط گرفتن پاداش این گروه ، عمل مطابق دین خود است.

🟦 کسانی که دست به تحقیق و جست و جو بزنند اما نتوانند به حقانیت دین جدید پی ببرند ، عذرشان نزد خدا پذیرفته است و مورد مواخذه قرار نمی گیرند.

🟦 آگاهی خدا از قلب و درون انسان ها (علت) » فرق گذاشتن میان کسانی که علی رغم درک حقیقت، به علت امیال دنیوی از آن پیروی نمی کنند، و کسانی که با وجود تلاش، به حقیقت نرسیده اند، و مواخذه نکردن گروه دوم (معلول)









 تست شماره 1 

گزینه ۴ ؛ تنها دینی که می تواند مردم را به رستگاری دنیا و آخرت برساند، اسلام است و کسی که دینی را جز اسلام اختیار کند، از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.


 تست شماره 2 

گزینه ۱ ؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) در اجتماعات مختلف، خود را به عنوان آخرین پیامبر الهی معرفی می کرد تا پس از ایشان، کسی ادعای پیامبری نکند، یا اگر ادعا کرد، مردم فریب او را نخورند و بدانند که او پیامبر واقعی نیست. خداوند در قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص) را خاتم النبیین معرفی می کند: «ولکن رسول الله و خاتم النبیین»


 تست شماره 3 

گزینه ۴ ؛ نیازهای متغیر (حادث) انسان، از درون نیازهای ثابت پدید می آیند. پاسخ اسلام در برابر آنها، توجه به نیازهای متغیر در عین توجه به نیازهای ثابت است که از پویایی و روزآمد بودن دین اسلام حکایت می کند و از علل ختم نبوت است.


 تست شماره 4 

گزینه 1 ؛ آیه شریفه صورت سوال، تجلی این موضوع است که تمام انبیا یک برنامه و هدف مشخص را دنبال و همه یکدیگر را تایید کرده اند؛ بنابراین اگر کسی به آخرین پیامبر الهی ایمان بیاورد، در واقع به تمام پیامبران سابق نیز ایمان آورده است.


 تست شماره 5 

گزینه ۲ ؛ اینکه قرآن تحریف نشده، یعنی به تصحیح نیازی ندارد. با تلاش مسلمانان و در پرتو عنایت الهی و با اهتمامی که پیامبر (ص) در جمع آوری و تنظیم قرآن داشت، این کتاب دچار تحریف نشده است.


تهیه کننده:

مائده حسنی - دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران 

سپاس از توجه شما 🌹


Menu