جمع بندی منطق - جامع - تست‌های کنکور - سید محمد مهدی طباطبایی

با عرض سلام و خداقوت خدمت همه دانش آموزان . در این مطلب می‌خوایم یک جمع بندی خوب برای بچه‌های انسانی در درس چالشی منطق داشته باشیم .

جمع بندی منطق - جامع - تست‌های کنکور - سید محمد مهدی طباطبایی

🖐 با عرض سلام و خداقوت خدمت همه بچه های علوم انسانی 🖐

امروز قراره یک مجموعه جمع بندی دیگر از درس فلسفه و منطق را با هم برسی کنیم . خیلی خوب حواستون به نکات پاسخ نامه باشه و سعی کنید که اون ها را کامل بخونید.

جمع بندی منطق - جامع - تست‌های کنکور - سید محمد مهدی طباطبایی


📌  تست شماره یک : 

کدام گزینه درباره دانش منطق و مغالطه نادرست است ؟ 

1) ممکن است حتی بدون این که منطق بخوانیم در استدلال های پیچیده یا تعریف دقیق اصطلاحات خاص دچار اشتباه نشویم . 

2) چون ذهن همواره در معرض لغزش قرار دارد ، لذا ممکن است در زندگی روزمره ، مغالطه های بی شماری که لوزماً  عمدی نیستند ، رخ دهد . 

3) ما در منطق با قواعدی آشنا می شویم که ذهن به طور طبیعی این قواعد را رعایت نمی کند . 

4) با به کار گیری علم منطق ، سریع تر و دقیق تر می توان عوامل لغزش و خطای ذهن را تشخیص داد . 


 پاسخ تست : 

گزینه 1 : درست است ، می توانیم بدون این که حتی اصلا علم منطق را بخوانیم در استدلال و تعریف اشتباه نکنیم ، فراموش نکنید که ذهن انسان به طور طبیعی منطقی رفتار می کند . 

گزینه 2 : این گزینه هم درست است ، طبق متن کتاب درسی ذهن انسان همواره در معرض لغزش و خطا است و این مغالطات یمی تواند عمدی یا غیر عمدی باشد . 

گزینه 3 : این گزینه غلط است ، طبق متن کتاب درسی ، ذهن انسان به طور طبیعی منطقی رفتار می کند . 

گزینه 4 : این گزینه درست است ، با به کار گیری منطق می توانیم سریع تر و دقیق تر خطاهای ذهن را تشخیص دهیم . 

 پاسخ درست گزینه 3 است .


📌  تست شماره دو : 

چرا منطق علم کاربردی است ؟  

1) زیرا مانند دوچرخه سواری یا شنا است .

2) زیرا با به کار بردن عملی آن می توان جلوی مغالطات را گرفت . 

3) زیرا تبحر در آن نیازمند تمرین و ممارست است . 

4) زیرا ابزاری کاربردی در خدمت سایر علوم است . 


  پاسخ تست : 

گزینه 1 : این گزینه دلیلی برای صورت سوال نیاورده است و صرفا تمثیلی برای منطق به کار برده است . 

گزینه 2 :  این خود یکی از نتایج کاربردی بودن منطق است ، نه دلیلی برای آن .

گزینه 3 : پاسخ درست همین گزینه است . طبق متن کتاب درسی : منطق ، علم کاربردی است که تبحر در آن نیازمند تمرین و ممارست است . 

گزینه 4 : این گزینه هم صرفاً یکی دیگر از ویژگی های منطق را گفته است . 

پاسخ درست گزینه 3 است .


📌  تست شماره سه : 

رابطه بین دو مفهوم علم و تصدیق ، بین 2 مفهوم کدام گزینه برقرار است ؟  

1) تعریف و استدلال 

2) علم منطق و تعریف 

3) تصور و تعریف 

4) هیچ کدام 


  پاسخ تست : 

رابطه بین علم و تصدیق ، عموم و خصوص مطلق است. حال در گزینه ها باید به دنبال یک رابطه عموم و خصوص مطلق بگردیم . 

1) رابطه تعریف و استدلال : تباین است . 

2) رابطه بین علم منطق و تعریف : عموم و خصوص مطلق است . 

3) رابطه بین تصور و تعریف : تباین است . 

پاسخ درست گزینه 2 است . 


📌  تست شماره چهار : 

در شعر زیر چه مغالطه ای می توان یافت ؟ 

« گفتمش باید بری نامم زیاد                              گفت آری ، می برم نامت زیاد »

1) اشتراک لفظ 

2) ابهام در مرجع ضمیر 

3) نگارشی کلمات 

4) توسل به معنای ظاهری 


 پاسخ تست : 

در اینجا ما مغالطه نگارشی کلمات را داریم . در مصراع اول « زیاد » و در مصراع دوم « زِ یاد » مورد نظر است . 

پاسخ درست گزینه 3 است . 


📌 تست شماره پنج :  

نوع مغالطه در کدام گزینه با سایر گزینه ها متفاوت است ؟ 

1) سارا کتاب احمد را به برادرش داد . 

2) زهرا گفت : من باید به کارخانه بروم .

3) بخشش لازم نیست ، اعدامش کنید . 

4) حسین تا مادرش را دید لباسش را مرتب کرد . 


 پاسخ تست : 

در گزینه های 1 و 2 و 4 ما مغالطه ابهام در مرجع ضمیر داریم . ولی در گزینه 3 ما مغالطه نگارشی کلمات داریم . 

 پاسخ تست گزینه 3 است . 


📌  تست شماره شش : 

علت توجه منطق به زبان چیست ؟  

1) خطای زبان باعث خطای ذهن می شود. 

2) ذهن و زبان اشتراکات فراوانی دارند . 

3) وظیفه منطق جلوگیری از خطای ذهن است . 

4) ذهن بر زبان تأثیر بسیاری دارد . 


 پاسخ تست : 

طبق متن کتاب درسی ، منطق وابسته به زبان خاصی نیست و قواعد یک زبان خاص را بیان نمی کند بلکه وظیفه منطق جلوگیری از خطای اندیشه است . از آن جایی که بین حیطه های مختلف زبان و ذهن و عالم خارج ارتباط مستقیمی وجود دارد . خطای در زبان باعث خطای در ذهن نیز می شود و علت توجه منطق به زبان نیز همین است . 

پاسخ درست گزینه 1 است . 


📌 تست شماره هفت : 

تصور ذهنی ما از امور مختلف ........ نام دارد و نسب اربع از ......... حادث می شوند .  

1) مفهوم – تصدق 2 کلی 

2) مصداق – تصدیق 2 کلی 

3) مفهوم – تصور 2 کلی 

4) مصداق – تصور 2 کلی 


 پاسخ تست : 

تصورذهنی ما از امور مختلف = مفهوم نام دارد .

همچنین نسب اربع بین 2 مفهوم یا 2 تصور کلی اتفاق می افتد . 

نکته بسیار مهم : خیلی توجه کنید نسب اربع یا نسبت های چهارگانه میان مفاهیم کلی برقرار است . 

 پاسخ تست گزینه 3 است . 


📌  تست شماره هشت : 

وقتی وسعت دایره مصادیق دو مفهوم کلی به گونه ای باشد که یکی به طور کامل در درون دیگری قرار گیرد ، میان آن ها چه نسبتی برقرار است و مثال آن کدام است ؟

1) عموم و خصوص من وجه – خودکار و آبی 

2) عموم و خصوص مطلق – ایرانی و کارمند 

3) عموم و خصوص مطلق – حیوان و جسم 

4) عموم و خصوص من وجه – جاندار و گیاه

 

 پاسخ تست : 

وقتی یک دایره به طور کامل در دایره ای دیگر قرار بگیرد ، رابطه بین آن دو دایره عموم و خصوص مطلق است . رد گزینه 1 و 4

همچنین توجه کنید که رابطه بین « ایرانی و کارمند » عموم و خصوص من وجه است . 

در ضمن رابطه بین « حیوان و جسم » عموم و خصوص مطلق است . رد گزینه 2 

 پاسخ درست گزینه 3 است . 


نمونه ای از رابطه عموم و خصوص مطلق : 



📌  تست شماره 9 : 

طریق صحیح در ارائه تعاریف درست ، استفاده از مفاهیم ......... است و نسبت حاکم بین دو مفهوم ( موحد و مسلمان ) و همچنین دو مفهوم ( رنگ و قرمز ) به ترتیب عموم و خصوص ............ و ............ می باشد .  

1) جزئی – مطلق – من وجه  

2) جزئی – من وجه – من وجه 

3) کلی – مطلق – مطلق 

4) کلی – من وجه – مطلق 

 پاسخ تست : 

طریقه صحیح در ارائه تعاریف درست ، استفاده از مفاهیم کلی است و نه جزئی . رد گزینه 1 و2 

در ضمن رابطه بین  « موحد ( خداپرست ) و مسلمان »  : عموم و خصوص مطلق .

و همچنین رابطه بین « رنگ و قرمز » عموم و خصوص مطلق است . رد گزینه 4 

پاسخ درست گزینه 3 است . 


📌  تست شماره ده : 

تعریف باید جامع باشد یعنی : 

1) مصادیق متعددی نداشته باشد . 

2) مفاهیم بی ارتباط را در بر نگیرد . 

3) افراد معرَّف  خارج از آن قرار نگیرند . 

4) محتوای مفهوم را به طور کامل در برگیرد .  

 

✅  پاسخ تست : 

نکته بسیار مهم و پرکاربرد : جامع و مانع بودن در تعریف ، مخصوص مصداق ها می باشد و نه مفهوم ها . رد گزینه 2 و 4

تعریف باید جامع افراد و همچنین مانع اغیار باشد . 

جامع بودن یعنی : تعریف ما همه مصادیق مفهوم مورد نظر یا همه مصادیق معرَّف را باید شامل شود . رد گزینه 2  

 پاسخ درست گزینه 3 است . 


نمونه ای از تعریف دوری را ببینیم : 


📌  تست شماره یازده : 

کدام گزینه در مورد تعریف صحیح نیست ؟  

1) اصطلاحات تخصصی علوم گوناگون را خود آن علوم تعریف می کند . 

2) ریشه اصلی اختلافات میان افراد ، گاهاً ناشی از نداشتن تعریف دقیق است . 

3) تعریف به مثال تنها برای واژگانی مناسب است که بتوان مصداق آن ها را نشان داد . 

4) گاهی در تعریف لغوی نحوه شکل گیری آن لغت بیان می شود .


 پاسخ تست : 

گزینه 1 : درست است ، منطق وظیفه تعریف اصطلاحات تخصصی علوم را بر عهده ندارد و خود آن علوم باید با توجه به قواعد منطق این کار را انجام دهند . 

گزینه 2 : درست است ، گاهی اوقات ریشه اصلی اختلافات میان افراد ، نداشتن یک تعریف درست و دقیق میان افراد است . 

گزینه 3 : نادرست است ، تعریف به مثال یا تعریف مصداقی لوزما برای واژگان مصداق دار استفاده نمی شود . 

گزینه 4 : درست است . این یکی از انواع راه ها در تعریف لغوی است . 

 پاسخ درست گزینه 3 است . 


📌  تست شماره دوازده : 

اگر از میان شرایط چهارگانه تعریف فقط شرط واضح بودن رعایت نشود نسبت معرِّف و معرَّف چیست ؟ 

1) تساوی 

2) تباین 

3) عموم و خصوص مطلق 

4) عموم و خصوص من وجه 


 پاسخ تست : 

دقت کنید که این تعریف درست نیست ولی چون بقیه شرط ها را دارا است ، رابطه بین تعریف کننده و تعریف شونده ، تساوی است . 

پاسخ تست ، گزینه 1 است . 


📌  تست شماره سیزده : 

اگر ادعا کنیم که کلاغ سفید وجود ندارد ، بر اساس چه استدلالی نتیجه گیری کرده ایم ؟  

1) قیاس 

2) استقرای تعمیمی 

3) استقرای تمثیلی 

4) استنتاج بهترین تبیین 


 پاسخ تست : 

احتمالاً برداشت ما این گونه بوده است : چون که هر کلاغی که دیدم سیاه بوده است ، پس همه کلاغ ها سیاه هستند و کلاغ سفیدی نداریم . ما در اینجا باید یک استقرای تعمیمی رو به رو هستیم . 

پاسخ درست گزینه 2 است . 


📌  تست شماره چهارده : 

اگر نتیجه یک استدلال ، قطعاً درست باشد ، آنگاه ...... :  

1) آن استدلال حتما قیاس است . 

2) مقدمات آن استدلال لوزماً صحیح است . 

3) شاید آن استدلال یک استقرای تمثیلی باشد . 

4) حتماً حمایت مقدمات از نتیجه نسبی است . 


 پاسخ تست : 

گزینه 1 : نادرست است ، لوزماً هر قیاسی نادرست نمی باشد . 

گزینه 2 : نادرست است ، لوزماً اگر نتیجه یک استدلال درست باشد ، به این معنا نیست که مقدمات آن حتماً درست باشد . 

گزینه 3 : درست است ، ممکن است که آن استدلال یک استقرای تمثیلی باشد . 

گزینه 4 : این گزینه هم لوزما درست نیست ، ممکن است که حمایت مقدمات از نتیجه کامل باشد و نسبی نباشد . 

پاسخ درست گزینه 3 است . 


📌 تست شماره پانزده : 

کدام گزینه از شرایط استقرای قوی نیست ؟  

1) جامعه آماری بزرگی را انتخاب کنیم . 

2) نمونه هایمان تصادفی باشند . 

3) تعداد نمونه ها نسبت به کل متناسب باشد . 

4) نمونه هایمان طیف مختلف جامعه آماری را پوشش دهند . 

 پاسخ تست : 

گزینه های 2 و 3 و 4 ، همگی از شرایط استقرای تعمیمی قوی است . دقت کنید که بزرگ بودن جامعه آماری ربطی به قوی بودن استدلال ما در یک استقرای تعمیمی ندارد . 

پاسخ درست گزینه 1 است . 


📌 تست شماره شانزده : 

تفاوت اصلی قضایای شرطی با قضایای حملی ، کدام است ؟ 

1) مشروط بودن حکم 

2) ترکیب قضیه از دو جمله 

3) استفاده از ادات شرط 

4) مشروط بودن اجزای قضیه 


 پاسخ تست : 

این سوال یکی از سوالات مهم کنکور سراسری بوده است . 

تفاوت اصلی و مهم قضایای شرطی و حملی ، مشروط بودن حکم آن ها است و نه مشروط بودن اجزای آن ها . 

پاسخ درست گزینه 1 است . 


📌 تست شماره هفده : 

سر و کار منطق با جمله هایی است که محتمل صدق و کذب ......... که به آن ، جمله .......... اطلاق می شود و آنجا که قید و شرطی در کلام باشد یا برعکس ، به ترتیب قضایای ........ و .......... رقم می خورد . 

1) نباشد – خبری – حملی – شرطی 

2) نباشد – انشایی – حملی – شرطی 

3) باشد – انشایی – شرطی – حملی 

4) باشد – خبری – شرطی – حملی 


 پاسخ تست : 

سر و کار منطق با جمله هایی است که محتمل صدق و کذب باشند . رد گزینه 1 و 2 

و به آن جملات خبری ( قضیه ) گفته می شود . 

خوب است تعریف قضیه را نیز همین جا یاد بگیریم . « قضیه : جمله خبری معنادار که قابلیت صدق و کذب را دارا می باشد و به 2 دسته حملی و شرطی ، تقسیم می شود . 

پاسخ درست گزینه 4 است . 


📌 تست شماره 18 : 

کدام گزینه قضیه است ؟ 

1) چه خوش گفت زالی به فرزند خویش .

2) اسب ، مثلث است . 

3) چرا به او تذکر نمی دهی .

4) بلند بشی داد می زنم . 


 پاسخ تست : 

گزینه 4 ، یک قضیه و از نوع شرطی است ، به این گونه که « اگر بلند بشی ، آنگاه داد می زنم . » 

گزینه 1 ، اصلا یک جمله خبری نمی باشد . یک جمله تعجبی است . 

گزینه 2 ، اصلا معنا ندارد و شرط معنادار بودن را از دست می دهد . 

گزینه 3 ، هم اصلا جمله خبری نیست . یک جمله پرسشی است . 

پاسخ گزینه 4 درست است . 


📌  تست شماره نوزده : 

متضاد قضیه ( هیچ یک از پیامبران صاحب کتاب نیستند ) کدام است ؟ 

1) بعضی پیامبران صاحب کتاب هستند . 

2) همه پیامبران صاحب کتاب هستند . 

3) بعضی صاحب کتاب ها پیامبر هستند. 

4) بعضی صاحب کتاب ها پیامبر نیستند . 


 پاسخ تست : 

متضاد یک قضیه سالبه کلیه ، موجبه کلیه است . 

پس متضاد « هیچ یک از پیامبران صاحب کتاب نیستند » می شود : « همه پیامبران صاحب کتاب هستند » 

پاسخ صحیح گزینه 2 است . 


📌  تست شماره بیست : 

اگر از این قضیه که ( برخی انسان ها بی سواد هستند ) نتیجه بگیریم که ( همه بی سواد ها انسان  هستند ) درباره این نتیجه گیری کدام عبارت درست است ؟ 

1) استدلالی است که حد وسط ندارد . 

2) اساس آن مشاهده است . 

3) نوعی ایهام انعکاس است .

4) استنتاج بی واسطه معتبر است . 


پاسخ تست : 

در این جا ما یک عکس مستوی را می بینیم که البته شرایط آن به درستی رعایت نشده است پس نوعی مغالطه ایهام انعکاس  را دارا هستیم . 

پاسخ درست گزینه 3 است . 


📌 تست شماره بیست و یک : 

هرگاه در یکی از محصورات ، عکس مستوی گاهی درست باشد و گاهی نادرست ، .......  

1) باید از موارد نادرست آن صرف نظر کرد .

2) به این معنی است که آن محصوره عکس لازم الصدق ندارد. 

3) عکس نقیض آن هم همین طور است . 

4) درستی عکس بر اساس محتوا در نظر گرفته می شود . 

 

 پاسخ تست : 

طبق متن کتاب درسی هرگاه یکی از محصورات عکس مستوی آن گاهی درست و گاهی نادرست باشد ، طبق گفته منطقیون : عکس لازم الصدق ندارد . 

پاسخ درست گزینه 2 است . 


📌  تست شماره بیست و دو : 

کدام عبارت درباره قیاس صحیح است ؟ 

1) اگر مقدمات قیاس صادق نباشند ، ممکن است نتیجه ضرورتا صادق نباشد .

2) اگر کسی مقدمات قیاس را بپذیرد ، راهی برای انکار نتیجه آن ندارد .

3) با وجود صحت مقدمات و صورت قیاس ، ممکن است نتیجه به دلایل دیگیری صحیح نباشد .

4) در قیاس ، نتیجه در ضمن مقدمات وجود دارد و بنابراین ذهن مطلب تازه ای به دست نمی آورد .


 پاسخ تست : 

نکته بسیار مهم و پرکاربرد در کنکور : اگر کسی صحت مقدمات را بپذیرد باید حتما نتیجه آن را بپذیرد . 

گزینه 1 : اگر مقدمات قیاس صادق نباشد ، قطعا نتیجه صادق نمی باشد . 

گزینه 3 : اگر محتوا و صورتمقدمات درست باشد ، نتیجه باید قطعا درست باشد . 

گزینه 4 : غلط است معمولا هر گاه استدلالی صورت می گیرد ، ذهن مطلب تازه ای را به دست می آورد . 

پاسخ درست گزینه 2 است .


📌  تست شماره بیست و سه :  

 کدام گزینه در مورد قیاس اقترانی درست نیست ؟ 

1) اجزای نتیجه این قیاس در میان مقدمات پخش شده اند . 

2) در این قیاس ، موضوع یا محمول یکی قَرین موضوع و محمول دیگری باشد . 

3) این قیاس به دو قسم اقترانی حملی و اقترانی شرطی تقسیم می شود . 

4) هنگام برسی اعتبار این قیاس ، به موضوع و محمولی که در نتیجه مثبت هستند ، کاری نداریم . 


 پاسخ تست : 

در قیاس اقترانی اجزای نتیجه در میان مقدمات پخش شده است . همچنین طبق متن کتاب درسی حتما مقدمات باید حد وسط مشترکی را دارا باشند و در ضمن به 2 قسم حملی و شرطی تقسیم می شود . 

تذکر : طبق قانون 3 قیاس ، اگر در نتیجه موضوع و محمول علامت منفی داشتند نیاز به برسی در مقدمه نیست .

پاسخ درست گزینه 2 است . 


📌 تست شماره بیست و چهار : 

دامنه مصادیق کدام قضیه شامل برخی مصادیق محمول و همه مصادیق موضوع است ؟ 

1) بعضی ناطق ها ضاحک هستند .

2) هر استدلال تفکر است . 

3) بعضی تقابل تداخل نیست .

4) هیچ جسمی دو بعدی نیست .


 پاسخ تست : 

گزینه 1 : برخی مصادیق موضوع و همچنین برخی مصادیق محمول . 

گزینه 2 : همه مصادیق موضوع و برخی از مصادیق محمول . 

گزینه 3 : برخی از مصادیق موضوع و همه مصادیق محمول . 

گزینه 4 : همه مصادیق موضوع و همه مصادیق محمول . 

پاسخ درست گزینه 2 است . 


📌  تست شماره بیست و پنج : 

در قضیه « الف ، ب یا ج است . » اگر « یا » حذف شود : 

1) یک قضیه حملی با محمول « ب ج » است ، باقی می ماند . 

2) دو قضیه حملی با موضوع واحد باقی می ماند .

3) یک قضیه حملی با موضوع « الف » باقی می ماند .

4) دو قضیه حملی با موضوع مختلف باقی می ماند. 


 پاسخ تست : 

حواستون باشه در قضایا شرطی  منفصل اگر « یا » را از بین محمول ها بر داریم ، 2 قضیه حملی با موضوع مشترک و محمول مختلف داریم . 

 پاسخ درست گزینه 2 است . 


📌 تست شماره بیست و شش : 

با کدام دو مفهوم می توان یک قضیه منفصل مانعه الجمع ساخت ؟ 

1) جزئی و کلی . 

2) جسم و انسان . 

3) قضیه حملی و شرطی . 

4) قیاس و استقرای تمثیلی .


 پاسخ تست : 

دقت کنید برای ساخت قضیه منفصل مانعه الجمع باید اجتماع آن ها کاذب ولی ارتفاع آن ها صادق باشد ، که این نکته فقط در گزینه 4 دیده می شود . 

 پاسخ درست گزینه 4 است . 


📌  تست شماره بیست و هفت : 

شرایط اعتبار قیاس استثنایی اتصالی کدام است ؟ 

1) وضع تالی نتیجه می دهد وضع مقدم .

2) رفع تالی نتیجه می دهد رفع مقدم .

3) وضع مقدم نتیجه می دهد رفع تالی را .

4) رفع مقدم نتیجه می دهد وضع تالی را .


 پاسخ تست : 

شرایط اعتبار قیاس استثنایی اتصالی : 1) وضع مقدم به وضع تالی 2) رفع تالی به رفع مقدم 

که با توجه به نکته گفته شده ، تنها  گزینه2 پاسخ درست است . 


📌 تست شماره بیست و هشت : 

مصراع « خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو » ناظر به کدام مغالطه است ؟  

1) توسل به احساسات 

2) بزرگنمایی 

3) تله گذاری 

4) مسموم کردن چاه 


 پاسخ تست : 

در اینجا ما منع کردن یک فرد به خاطر عقیده اش را و با برچسب منفی داریم و به نوعی مغالطه مسموم کردن چاه است . 

 پاسخ درست گزینه 4 است . 


📌 تست شماره بیست و نه : 

با کمک کردن به این خیریه ، دل ده ها کودک را شاد کن . دارای چه مغالطه ای است ؟ 

1) تله گذاری 

2) مسموم کردن چاه 

3) توسل به احساسات 

4) بزرگ نمایی 


  پاسخ تست : 

گوینده قصد دارد با بیان این مطلب احساسات شما را برانگیزد و سعی کند حس ترحم را در شما به وجود دارد . بنابراین ما در اینجا مغالطه توسل به احساسات را داریم . 

 پاسخ درست گزینه 3 است. 

 

📌  تست شماره سی : 

تفاوت مهم میان تفکر نقاد و غیر نقاد چیست ؟ 

1) پرسیدن سوالات متعدد 

2) برسی کردن فقط از یک وجه 

3) توجه آگاهانه به فرایند تفکر 

4) فکر کردن بر اساس فلسفه هر چیز 


 پاسخ تست : 

تفاوت مهم تفکر نقاد و غیر نقاد : 

1) جدی گرفتن فرآیند تفکر 2) توجه آگاهانه به فرآیند تفکر 3) پرسیدن پرسش درست و به جا 4) برسی از وجوه مختلف به یک مطلب 

 پاسخ درست گزینه 3 است . 

 

خب بچه ها امیدوارم که خوب بتونید از این مطالب استفاده کنید . 

راستی یک فایل جمع بندی دیگه هم پایین قرار می دم حتما سعی کنید که استفاده کنید . 

جمع بندی منطق 

برای ارتباط با رتبه برتر ها و همچنین دریافت مطالب بیشتر ، به صفحه زیر وارد شوید :

رتبه برترها 

تهیه کننده : سید محمد مهدی طباطبایی - رتبه 102 کنکور

Menu