در این مطلب قصد داریم درس 5 و 6 از کتاب روانشناسی یازدهم انسانی را با هم مطالعه و بررسی کنیم .
امیدواریم توضیحات و مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این مبحث یاری کنند .
اطلاعات موجود در حافظه به این دلیل ارزشمند هستند که تفکر ما را میسازند ؛ بنابراین هر چه حافظه قوی تری داشته باشیم به ما در تفکر کمک میکند ولی برخورداری از حافظه قوی لزوما به معنی داشتن تفکر قوی نیست .
کسی که حافظه قوی ای دارد باید :
1 ) اطلاعات حافظه را کنار هم بگذارد
2 ) تفسیر کند
3 ) قضاوت کند
4 ) مسئله را حل کند
5 ) تصمیم بگیرد
که به مجموعه این فعالیت ها تفکر میگویند .
ویژگی های مسئله
هدفمند : احساس مسئله در صورت شناخت هدف ممکن است - وقتی هدف روشن نباشد درک مسئله ناقص است - افرادی راه حل مسئله را نمیدانند که هدف را دقیق تشخیص ندادند .
فرآیند : مسئله یک فرایند تحت کنترل است ؛ فردی که مسئله را حل میکند کاملا درگیر موضوع است و از آن آگاهی کامل دارد - هر چه در حل مسئله جدی تر باشیم ، احتمال انتخاب راه حل بهتر بیشتر می شود .
توانمندی : در مسئله توانمندی ما محدود است - زمانی با مسئله مواجه هستیم که توانمندی های ما محدود باشد - عدم شناسایی دقیق توانمندی ها ، باعث به کارگیری راه حل های غیر منطقی میشود .
مبدا : شناخت مبدا و وضعیت فعلی در حل مسئله باعث میشود تا موانع احتمالی را بهتر بشناسیم و راه حل های بهتری پیشنهاد بدهیم .
شاخص های تقسیم بندی مسائل به خوب یا بد تعریف شده
نکته : مسئله های علوم انسانی عمدتا از نوع خوب تعریف نشده اند .
مراحل حل مسئله
تشخیص مسئله : قبل از حل مسئله باید خود مسئله مشخص شود - با احساس مبهم متفاوت است - دیگران باید نقش راهنما داشته باشند و خود فرد آن را شناسایی کند .
راه حل مناسب : راه حل مناسب برای حل مسئله انتخاب میشود .
ارزیابی : ارزیابی راه حل باعث میشود ملاک روشنی برای فهم موقعیت داشته باشیم .
بازبینی : قدم مهم ؛ افراد که مسائل را حل میکنند ، روش های خود را بهبود ببخشند و اصلاح کنند .
جایگزین : در صورتی که راه حل اولیه مناسب نبود ، راه حل جایگزین را انتخاب میکنیم .
نکته تستی : تشخیص دقیق مسئله اولین گام حل آن است .
روش های حل مسئله
روش تحلیلی : بر اساس محاسبات ذهنی و قواعد منطقی و نیازسنجی های واقعی است و دستیابی به راه حل را تضمین میکند و مورد قبول همه است .
روش اکتشافی : با خطا مواجه است و با روش های غیر منطقی صورت میگیرد و عمدتا تابع نظر و احساسات شخصی است و اجرای آن دستیابی به راه حل را تضمین نمیکند .
روش های اکتشافی
روش کاهش تفاوت وضعیت موجود با وضعیت مطلوب : مثل روش هانوی یا چیستان ها و حل معماها
روش خرد کردن : یک مسئله بزرگ را به چندین مسئله کوچک تقسیم میکنند .
روش بارش مغزی : شامل 4 مرحله است : 1 ) تعریف مسئله 2 ) ارائه راه حل های مختلف
3 ) ارائه معیار برای داوری درباره هر راه حل 4 ) ارائه بهترین راه حل با توجه به معیار
روش شروع از آخر : بیشتر در مسائل ریاضی ( مثل مهندسی معکوس )
پیامد های ناتوانی در حل مسئله
ناکامی : وضعیت عاطفی ناخوشایند - باعث پرخاشگری میشود - استفاده از روش های تهاجمی
فشار روانی : یکی از روش های کاهش فشار روانی ، پرورش روش های درست حل مسئله است
تصمیم گیری : ارزیابی راه حل های مختلف و انتخاب بهترین آنها
تصمیم گیری عالی ترین فعالیت شناختی انسان است .
حکمت 173 نهج البلاغه : اهمیت مشورت کردن در تصمیم گیری .
حکمت 274 نهج البلاغه : شرط تصمیم گیری را رسیدن به یقین معرفی میکنند .
انواع تصمیم گیری بر اساس تعداد اولویت : ساده یا پیچیده
انواع تصمیم گیری بر اساس اهمیت تصمیم : مهم یا معمولی
انواع تصمیم گیری بر اساس تعداد افراد تصمیم گیرنده : فردی یا گروهی
دشواری یک تصمیم تابع توانمندی و نگرش و تجربیات شخصی است ؛ پس در برخی تصمیم گیری هایی که بعد شخصی دارند ، هر فرد متناسب با ویژگی های خودش تصمیم میگیرد .
ملاک های تصمیم گیری : هزینه / مزیت / خطر
در حالتی که اطمینان کافی به نتایج تصمیم گیری نداشته باشیم ، آن تصمیم گیری با خطر همراه است .
سبک تصمیم گیری : به روش های ثابت و یکنواخت تصمیم گیری گفته میشود که بیشترشان ناکارآمد است .
انواع آن
تکانشی : به صورت ناگهانی و با عجله و بدون محاسبه قبلی انجام میشود - بیشتر در بین نوجوانان - بلافاصله با پشیمانی همراه است.
احساسی : بر پایه احساسات و عواطف زودگذر است - تصمیم گیری یک امر پایدار است که تمام ابعاد زندگی را در بر میگیرد ؛ برای همین نمیتوان بر پایه احساسات تصمیم درستی گرفت .
وابسته : در این سبک به جای فکر کردن کورکورانه از دیگران اطاعت میشود .
اجتنابی : فرد بر این باور است که همه چیز خود به خود درست میشود - فرد قصد دارد تصمیم بگیرد اما هیچگاه عملی نمیشود - به عبارتی مثل دست دست کردن یا کار امروز را به فردا موکول کردن است .
منطقی : بر پایه اندیشیدن است و نه تنها از نظر زیر بنایی با بقیه روش ها فرق دارد ؛ بلکه تابع یک روش قاعده مند نیز هست .
مراحل تصمیم گیری
1 ) شناسایی و تعریف تصمیم 2 ) شناسایی تعداد اولویت ها 3 ) بیان ویژگی های هر اولویت
4 ) ارزیابی پیامد هر اولویت 5 ) اجرای بهترین اولویت 6 ) تعهد به اولویت مورد نظر
7 ) بررسی پیامدهای اجرای تصمیم مورد نظر
تعارض : زمانی که باید تصمیم بگیریم ولی قادر به اینکار نیستیم ، حالت عاطفی ناخوشایندی به نام تعارض را تجربه میکنیم .
تعارض گرایش - گرایش = انتخاب بین دو امر خواستنی که هر دو برای ما مطلوب هستند .
تعارض گرایش - اجتناب = انتخاب بین یک امر خواستنی و مطلوب و امری که برای ما مطلوب و مناسب نیست .
تعارض اجتناب - اجتناب = انتخاب بین دو امری که هیچ کدام برای ما مطلوب نیست ولی مجبور به انتخاب یکی از آن دو هستیم .
تصمیم گیری های شتاب زده و بدون تفکر علاوه بر آسیب های فردی ، آسیب های روانی - اجتماعی را هم به دنبال دارد .
تصمیم گیری یک مهارت است و هر کس بیشتر این مهارت را تقویت کند ، بیشتر هم از آسیب ها در امان می ماند .
تصمیم موردنظر را به خوبی بشناسید : قبل از هر اقدامی تصمیم را تعریف کنید .
از سبک تصمیم گیری منطقی استفاده کنید : باید سبک غالب تصمیم گیری باید منطقی باشد .
در تصمیم گیری های مهم و پیچیده از روش میانبر استفاده کنید .
موقعیت های خطرناک را بشناسید .
تست اول
هریک از موارد زیر اشاره به کدام روش اکتشافی دارد؟
الف ) مریم که به دلیل تعدیل نیرو در شرکتش در شرف بیکاری است ، در این فکر است که یا به دنبال شغلی در شرکت دیگر بگردد و یا به دنبال بیمه بیکاری خود برود .
ب ) برای خوردن یک پیتزای بزرگ ، امیرحسین آن را به 8 تکه کوچکتر تقسیم کرد .
1) بارش مغزی - بارش مغزی
2) بارش مغزی - خرد کردن
3) شروع از آخر - خرد کردن
4) شروع از آخر - بارش مغزی
تست دوم
صحیح و غلط بودن عبارت های زیر در کدام گزینه به درستی مشخص شده است ؟
الف ) تعارض محصول ناتوانی در تصمیم گیری است .
ب ) در روش اعتماد افراطی ، فرد اطلاعاتی که دیدگاهش را تایید میکند استفاده میکند .
پ ) از آنجایی که تصمیم گیری یک امر فردی است ؛ پس تصمیم گیری شتاب زده آسیب روانی - اجتماعی ندارد .
ت ) موفقیت یک انسان به چگونگی تصمیم گیری او بستگی دارد .
ج ) اگر فردی به واکنش های عاطفی دیگران احترام نگذارد ، به طور مداوم با شکست رو به رو میشود .
د ) اگر فردی به طور مداوم تعارض اجتناب - اجتناب را تجربه کند ، دچار آسیب جسمی و روانی میشود .
1) ص / ص / ص / غ / ص / غ
2) ص / غ / ص / ص / غ / غ
3) ص / غ / غ / ص / ص / ص
4) ص / غ / غ / ص / غ / ص
تهیه کننده : مبینا منظوری - رتبه 51 منطقه دو - کنکور انسانی 1400
سپاس از توجه شما 🌹
برای دیدن مطالب بیشتر به صفحه مقابل وارد شوید :