زیست 1136 گونه جانوری در کشور

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه 1136 گونه جاوری در کشور زیست می‌کنند، افزود: اگر از گونه‌های یوزپلنگ، گور ایرانی، خرس سیاه و گوزن زرد حفاظت نشود، در آینده‌ای نه چن...

زیست 1136 گونه جانوری در کشور

مديرکل دفتر حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط زيست کشور با بيان اينکه 1136 گونه جاوري در کشور زيست مي‌کنند، افزود: اگر از گونه‌هاي يوزپلنگ، گور ايراني، خرس سياه و گوزن زرد حفاظت نشود، در آينده‌اي نه چندان دور شاهد انقراض آن‌ها خواهيم بود.

حسين محمدي افزود: غناي گونه‌هاي پستانداران ايران نبايد موجب غرور شود چرا که از گونه‌هايي همچون شير ايراني و ببر مازندران امروز جز نامي باقي نمانده است.

وي ادامه داد: توجه به ارزش‌هاي متنوع گونه‌هاي جانوري در برنامه‌هاي توسعه، ايجاد حس حمايت از حيات‌وحش در سطوح جامعه، جلب مشارکت‌هاي مردمي در مديريت و حفاظت حيات‌وحش و انجام پژوهش‌هاي کاربردي از جمله اقداماتي است که مي‌تواند شرايط مطلوبي را براي پويايي و پايداري گونه‌هاي جانوري کشورمان و زيستگاه‌هاي آنها فراهم کند.

به گفته محمدي، جلوگيري از تخريب زيستگاه‌ها، مديريت گونه‌هاي جانوري، احياي زيستگاه‌ها و جمعيت آنها از ديگر اقدامات با اهميتي است که بايد براي حفاظت از ذخاير ژنتيکي کشور انجام گيرد.

تهيه اطلس مهره‌داران در مراحل نهايي

محمدي با اشاره به اقدامات انجام گرفته در جهت تهيه اطلس مهره‌داران در پنج رده پستانداران، پرندگان، دوزيستان، ماهيان و خزندگان به دو زبان فارسي و انگليسي، اظهار کرد: تاکنون اقدامات چاپ و انتشار اطلس‌هاي پستانداران، پرندگان و ماهيان انجام شده و تهيه اطلس دوزيستان و خزندگان نيز در مراحل پاياني به سر مي‌برد.

برنامه عمل حفاظت از گونه‌ ماهي «کورغار» و «سمندر» لرستان تهيه شده است

مديرکل دفتر حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تهيه‌ برنامه عمل حفاظت از 30 گونه موجود در فهرست قرمز IUCN ، افزود: علاوه بر آن تهيه برنامه عمل حفاظت از گونه ماهي غار و سمندر لرستان، تدوين طرح جامع حفاظت از 10 گونه ديگر نيز در حال انجام است.

وي افزود: طرح جديد تملک دارايي يا حفاظت و احياي گونه‌هاي‌ جانوري با تاکيد بر گونه‌هاي در معرض خطر تهديد و انقراض کشور نيز تهيه و تصويب شده است که شامل پروژه شناسايي، بررسي، پيگيري، کنترل بيماري‌ها در حيات‌وحش و پروژه ديگري با عنوان شناسايي، حفاظت و احياي گونه‌ها مي‌شود.

محمدي در خاتمه خاطرنشان کرد: اين طرح با اعتبار 240 ميليارد ريال در سال گذشته آغاز شده و اجراي آن 10 سال ادامه خواهد يافت.

منبع :

Menu