هفت نکته‌ی جالب درباره‌ی کتاب خواندن

کتاب‌خواندن از آن‌دست لذت‌هایی است که اگر طعمش را بچشی، دست‌کشیدن از آن ناممکن می‌شود!

هفت نکته‌ی جالب درباره‌ی کتاب خواندن

کتاب‌خواندن از آن‌دست لذت‌هایی است که اگر طعمش را بچشی، دست‌کشیدن از آن ناممکن می‌شود!

1. قبل از خریدن کتاب، صفحات آن را ورق بزنید. از چند نفر پرس‌وجو کنید. وقت بگذارید و در اینترنت چند نقد یا خلاصه‌ای از آن را بخوانید. حتماً بخش مقدمه یا فهرست کتاب را مطالعه کنید؛ تا جایی که خیالتان راحت شود پول و زمانی که بابت کتاب می‌دهید، به آنچه به‌ دست می‌آورید، می‌ارزد.

2. فهرستی از کتاب‌هایی بنویسید که به‌نظرتان جالب‌اند یا در کتابخانه‌تان در حال خاک‌خوردن‌اند یا هر کتابی را که می‌خواهید بخوانید. سپس با توجه به توان و زمانتان تخمین بزنید مطالعه‌ی این کتاب چند روز زمان می‌برد.فرض کنید فلان کتاب را می‌توانید طی هفت روز تمام کنید؛ اما برای اینکه خودتان را اذیت نکنید، برای آن یازده روز در نظر بگیرید و به آن متعهد باشید.

با خواندن هر کتاب، تاریخ شروع و پایان‌ را بنویسید و انتظارتان را با آنچه انجام دادید، مقایسه کنید. ناخودآگاه سعی می‌کنید بیش از حد وقت‌کشی نکنید و اگر زودتر از موعود تمام کردید، احساس بهتری خواهید داشتید. این کار انگیزه‌ی عجیبی برای ادامه‌ی کتاب‌خواندن به شما می‌دهد؛ چراکه تقریباً می‌دانید که بعد از این، قرار است چه بخوانید و شوق شروع کتاب جدید وادارتان می‌کند کتابی را که در دست دارید، تمام کنید.

3. اگر بناست شب‌ها قبل از خواب کتاب بخوانید، کتاب را پیش از رفتن به تختخواب روی تخت بگذارید. با این کار وقتی خودتان را برای خواب آماده می‌کنید، دیدن کتاب، احتمال بازکردنش را بیشتر می‌کند. مطمئن باشید اگر کتاب در کتابخانه‌ی اتاق مجاور باشد، حاضر نمی‌شوید به سراغش بروید؛ به‌خصوص وقتی روی تخت هستید و وسوسه‌ی سرزدن به فضای مجازی را دارید. این کار را چند شب امتحان کنید و گوشی‌تلفنتان را در اتاق دیگری بگذارید و به‌جای آن، کتاب را در دسترس بگذارید. به همین سادگی، عادت قبل از خوابتان تغییر خواهد کرد.

4. تا جایی که امکان دارد، کتابتان برای خودتان باشد. وقتی کتاب برای شماست، احساس بهتری به آن دارید و دیدن مکرر آن در قفسه‌ی کتاب‌هایتان بالاخره ترغیبتان خواهد کرد. البته بماند که بعضی‌ها همه‌نوع کتاب را در قفسه‌های کتابخانه‌شان به رخ می‌کشند؛ اما سرسختانه هنوز خط جلدش را هم تا نزده‌اند!

5. بشخصه لذت ورق‌زدن و لمس برگه‌های کاغذ را ترجیح می‌دهم. اگر شما هم از این افراد هستید، همه‌جا (حتی اگر مطمئن هستید وقت نخواهید کرد) در کیفتان کتاب بگذارید. آن‌وقت اگر فرصتی (حتی زمان کوتاهی مثل انتظار برای رسیدن تاکسی اینترنتی) پیش آمد، ترجیح می‌دهید کتابی را که با خود حمل می‌کنید، باز کنید تا اینکه در شبکه‌های اجتماعی پرت شوید. البته اگر از طرف‌داران کتاب‌های صوتی هستید، ماشین بهترین فرصت برایتان است! راحت و آسان و کاربردی! اگر همدانلود کتاب را ترجیح می‌دهید، آن را در صفحه‌ی اول گوشی‌تلفنتان قرار دهید تا در دیدرس باشد.

6. از کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید یا بیشتر از همه قبولشان دارید، بخواهید کتاب معرفی کنند. ما تحت‌تأثیر علاقه و احترامی که برای بعضی افراد قائلیم، ناخودآگاه خودمان را ملزم می‌کنیم به پیشنهادشان گوش بدهیم.

7. کاملاً بدانید که چه انگیزه‌ای از خواندن هر کتابی دارید. چرایی کارها خیلی مهم است.

منبع: ایسنا

منبع :

Menu