6+1 راه مطالعه برای افرادی که کتاب نمی‌خوانند

یکی از روش‌های بسیار خوب برای رسیدن به آرامش، پناه‌بردن به دنیایی است که پر از قصه‌ی زندگی‌های متفاوت است.

6+1 راه مطالعه برای افرادی که کتاب نمی‌خوانند

یکی از روش‌های بسیار خوب برای رسیدن به آرامش، پناه‌بردن به دنیایی است که پر از قصه‌ی زندگی‌های متفاوت است. این دنیا همان دنیایی است که کتاب‌ها برایمان می‌سازند. اگر فکر می‌کنید حوصله یا وقت کافی برای کتاب‌خواندن ندارید، پیشنهادهایی را که در ادامه آورده‌ایم، جدی بگیرید و این بار که فکرتان مشغول موضوعی شد، این پیشنهادها را به یاد بیاورید و آرامش روان را به خودتان هدیه دهید.

1. دوست دارید موفق باشید؟

اگر به خواندن داستان علاقه‌ای ندارید، شاید پیداکردن انگیزه شما را به دنیای کتاب‌خوان‌ها پیوند بزند. رسیدن به موفقیت یکی از این انگیزه‌هاست. داستان‌ها، روایت زندگی دیگرانی است که اوضاع مختلفی را از سر گذرانده‌اند. هر نویسنده‌ای بخشی از تجربه‌های زیسته‌ی خودش یا دیگران را به درون‌مایه‌ی داستانی تبدیل می‌کند و آن را به خواننده انتقال خواهد داد. برای همین است که افرادی که داستان می‌خوانند، در موقعیت‌های مختلف هنگام تصمیم‌گیری، اغلب موفق‌تر از بقیه هستند. ممکن است داستانی خوانده باشند که شخصیت اصلی آن با چالشی که امروز درگیرش هستند، درگیر بوده باشد و راه‌حل مناسبی برایش انتخاب کرده باشد. همین موضوع در تصمیم‌گیری‌های فردی شما هم کمک‌‌کننده خواهد بود و موفقیت بیشترتان را تضمین خواهد کرد.

2. داستان‌هایی که زود تمام می‌شوند.

کسانی که به کتاب‌خوانی عادت ندارند، معمولاً با دیدن رمان‌های طولانی قید کتاب‌خواندن را می‌زنند؛ درحالی‌کهکتاب‌ها و داستان‌های کوتاه جالب و آموزنده‌یزیادی وجود دارد که می‌توان به سراغشان رفت. داستان کوتاه نسبت به رمان، زمان بسیار کمتری از شما می‌گیرد و ممکن است طی سه صفحه و حتی کمتر، نکته‌ای جذاب و آموزنده به شما یاد دهد که تا آخر عمر به خاطر بسپارید و کمکتان کند. مزیت دیگر خواندن داستان‌های کوتاه این است که به‌مرور زمان شما را برای خواندن داستان‌های بلند و رمان هم آماده می‌کنند.

3. چیزی بخوانید که دوستش دارید.

هرچیزی در این دنیا سلیقه‌ای است. ممکن است کسی از خواندن داستان‌های اجتماعی لذت ببرد و دیگری ممکن است به خواندن داستان‌های فلسفی علاقه‌مند باشد. نمی‌توان گفت ژانر یکی بهتر از دیگری است. بنابراین یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهید، این است که ژانر یا ژانرهای موردعلاقه‌تان را شناسایی کنید و آن را دنبال کنید. به همین دلیل لازم نیست خواندن کتابی را که در فهرست پرفروش‌ها قرار دارد، اما موردعلاقه‌تان نیست، تمام کنید. به‌جای کتاب‌های معروفی که دوست ندارید، به سراغ کتاب‌های کمترشناخته‌شده‌ای بروید که از خواندنشان لذت می‌برید.

4. این رمان بلند نیست.

علاوه بر رمان‌های بلند و داستان‌های کوتاه، دسته‌ای دیگر از رمان‌ها تحت عنوان رمان کوتاه شناخته می‌شوند. برای مثال کتاب رمان پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی که جایزه‌ی نوبل ادبیات را برای نویسنده‌اش به دنبال داشت، رمانی کوتاه است و فقط کمی از داستان کوتاه بلندتر است. این کتاب و نمونه‌های مشابه آن، به‌خصوص برای کسانی مناسب است که دوست دارند حد وسط رمان بلند و داستان کوتاه حرکت کنند؛ کسانی که وقت خواندن رمان بلند را ندارند؛ اما دوست ندارند داستانی را که می‌خوانند، زود تمام شود. رمان کوتاه بهترین انتخاب برای این افراد است.

5. قبل از خرید تحقیق کنید.

ممکن است هر بار که کتابی خریده‌اید، از خرید آن پشیمان شده‌اید؛ چون موضوعش جذبتان نکرده است. این بار روش متفاوتی را انتخاب کنید. قبل از خرید کتاب، عنوان آن را در سایت گوگل جست‌وجو کنید و خلاصه و نقدهایی را که درباره‌ی آن نوشته شده است، مطالعه کنید. اگر احساس کردید موضوع آن موردعلاقه‌تان است، دست به خرید بزنید؛ در غیر این صورت، هر انتخاب اشتباه ممکن است اشتیاقتان را به کتاب‌خوانی کمتر کند. ریسک نکنید و با تحقیق، دست به انتخاب بزنید.

6. خواندن تکنیک دارد.

اگر مشکلتان با کتاب‌خوانی زمان است و وقت زیادی ندارید،تکنیک‌های تندخوانی را یاد بگیرید. لازم نیست تمام این تکنیک‌ها را که تعداد زیادی هستند، یاد بگیرید. می‌توانید نگاهی کلی به آن‌ها بیندازید و مواردی را به کار بگیرید که بیشتر به کارتان می‌آیند. لزوماً هر تکنیکی به کار همه نمی‌آید و هرکس با یک یا چند روش، بهتر ارتباط برقرار می‌کند.

6+1. کتاب‌های صوتی معجزه می‌کنند.

بعضی افراد به‌طورکلی با خواندن و نوشتن ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند. این افراد برای اینکه از دنیای کتاب‌خوان‌ها عقب نمانند، می‌توانند کتاب‌های صوتی گوش کنند. خوبی کتاب‌های صوتی این است که می‌توانید در حال رانندگی، دوچرخه‌سواری و سایر موقعیت‌هایی که در آن‌ها امکان مطالعه وجود ندارد، به مطالعه‌تان ادامه دهید؛ حتی به‌صورت شنیداری! کتاب‌های صوتی امکانات متنوع را به شما ارائه می‌دهند تا لذت کتاب‌خواندن برایتان بیشتر شود. (منبع: تابناک)

منبع :

Menu