معرفی رشته انسان شناسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته انسان شناسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

رشته‌ی انسان شناسی: مصاحبه با خانم مهسا جورمند، فارغ التحصیل کارشناسی رشته‌ی انسان شناسی دانشگاه تهران و خانم زهرا صالحی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی انسان شناسی دانشگاه تهران


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


مهسا جورمند، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی انسان شناسی دانشگاه تهران


1. رشته‌ی مردم شناسی (انسان شناسی) را در چند سطر معرفی کنید.

موضوع مورد بحث این رشته انسان‌ها و فرهنگ آنها در طول زمان‌های مختلف است. دانشجویان به مطالعه و تجزیه تحلیل فرهنگ‌های مختلف، شناسایی شباهت‌ها و تفاوت‌های انسان ها و آشنایی با عقاید آن‌ها می‌پردازند.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

جامعه‌شناسی، تاریخ و ادبیات (به خصوص قسمت‌هایی که از فرهنگ حرف می‌زند) از جمله دروسی است که با این رشته ارتباط نزدیک‌تری دارند.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

جامعه‌شناسی بیشتر با طرح پرسشنامه‌ و مطالعه نظریه‌ها و کتاب‌ها سر و کار دارد ولی مردم شناسی چنین رشته‌ای نیست و باید علاوه بر مطالعه دروس، در بین مردم حضور داشت و به شیوه عمل‌گرایانه در میدان عمل حاضر شد. برای موفقیت در این رشته باید فعال بود و روحیه جست‌وجوگر داشت و به انسان‌ها و شیوه زندگی‌ و فرهنگ آنها علاقه‌مند بود.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

مبانی جمعیت شناسی، مبانی مردم شناسی، روان شناسی، فلسفه، تاریخ اجتماعی ایران، تحلیل جمعیت، روش تحقیق نظری و عملی از جمله دروسی است که در این رشته مورد مطالعه قرار می‌گیرند.


5. گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی چیست؟ 

مردم ‌شناسی خود از گرایش‌های مجموعه علوم اجتماعی است. علوم اجتماعی دارای گرایش‌های مردم شناسی، جمعیت شناسی، جامعه ‌شناسی، پژوهش علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی و ... است.


6. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

مردم شناسی با توجه به این که با رشته‌های مختلفی در ارتباط است و می‌تواند به موضوعات زیادی بپردازد، اهمیت زیادی داشته و نسبت به سایر رشته‌ها شرایط بهتری در قابلیت پذیرش و ادامه تحصیل در خارج از کشور دارد‌.


7. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

زمینه‌ شغلی مشخصی در ایران ندارد. معلمی، پژوهشگری، کارشناس اجتماعی در دفاتر توسعه سازمان نوسازی(یکی از سازمان هایی است که در ایران کار اجتماعی می‌کند)، تسهیل‌گر پروژه‌های اجتماعی، مستندساز، نویسنده و روزنامه‌نگار از جمله مواردی هستند که فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند برای خود انتخاب کند.



بخش دوم:


زهرا صالحی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی انسان شناسی دانشگاه تهران


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی مردم شناسی (انسان شناسی) چیست؟

زیرشاخه‌های اصلی آن انسان‌شناسی فرهنگی، انسان‌شناسی زبان شناختی، انسان‌شناسی باستان‌شناختی و انسان‌شناسی پزشکی و انسان شناسی زیستی است. زیرشاخه‌های مردم شناسی فرهنگی شامل انسان‌شناسی اقتصادی، شهری، تصویری و ... است. 


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

مهارت اصلی نوشتن است؛ چه در غالب مردم‌نگاری چه در غالب جستار. مردم‌نگاری پایه اصلی فعالیت‌هایی است که در انسان‌شناسی انجام می‌شود و نوشتن در مورد نظریه‌ها و مطرح کردن، اثبات یا رد نظریه‌ها هم جزء فعالیت‌های این رشته‌ است. طراحی پرسشنامه نیز جزء فعالیت‌های میدانی است که در این رشته تعریف می‌گردد.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

زمینه‌های شغلی این رشته مخصوصا در خارج از کشور متنوع است. در خارج از ایران به منظور شناسایی مخاطبین و خواسته‌ها و علایق آنها در مراکز بسیاری مثل بیمارستان‌ها، صنعت مد و لباس و کارخانه‌های صنعتی می‌توان فعالیت کرد. در حال حاضر بخش تحقیقات مردم شناسی در برخی از وزارتخانه‌ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، وزارت کشور و وزارت نیرو فعال بوده و می‌تواند مقصد افراد تحصیل‌کرده در این رشته باشد. امروزه کتبی که در زمینه مردم شناسی چاپ می شوند نیز بازار بسیار خوبی دارد. هم‌چنین می‌توان در موزه‌های مردم‌شناسی فعالیت نمود.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

در ایران هنوز شرایط شغلی مناسبی نداشته و خیلی جا نیفتاده است و بیشتر در سطح آکادمیک و دانشگاهی باقی مانده است. معمولا بچه‌هایی که به این رشته می‌آیند، برای ارشد رشته جامعه‌شناسی را انتخاب می‌کنند.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

از نظر بنده در این رشته خیلی نمی‌توان به کارآفرینی پرداخت زیرا اصولا در علوم اجتماعی به صورت مستقیم فرصت‌های کمی جهت کارآفرینی وجود دارد. در حال حاضر در ایران از جامعه‌شناس‌ها استفاده بیشتری می‌شود تا انسان‌شناس‌ها. برای اینکه این رشته به جایگاه بهتری برسد باید به آن توجه بیشتری کرد.


6. آیا از درآمد این رشته اطلاعی دارید؟

درآمد این رشته بالا نیست و معمولا افرادی که مردم‌شناسی خوانده‌ و تغییر گرایش به جامعه‌شناسی داده‌اند، درآمد بیشتر و فرصت بهتری برای کار در سازمان‌های دولتی و خصوصی دارند.


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی انسان شناسی

Menu