معرفی رشته علوم سیاسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته علوم سیاسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

رشته‌ی علوم سیاسی: مصاحبه با خانم زهره حسنی، فارغ التحصیل کارشناسی رشته‌ی علوم سیاسی دانشگاه تهران و خانم سمیرا کریمشاهی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم سیاسی گرایش مطالعات منطقه‌ی خاورمیانه دانشگاه تهران


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


زهره حسنی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی علوم سیاسی دانشگاه تهران


1. رشته‌ی علوم سیاسی را در چند سطر معرفی کنید.

رشته‌ی علوم سیاسی در ایران دانش سیاسی، لوازم و زمینه‌های مرتبط با این رشته را در دانشگاه ارائه می‌دهد. این رشته به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی، کارکرد آن‌ها در جامعه، ارائه‌ی نظریه‌ها و راهکارها بر اساس شرایط و مشکلات هر جامعه می‌پردازد. هدف این رشته آشنایی دانشجویان با گرایش‌های مختلف علوم سیاسی، دانش‌های گوناگون و مطالعات بنیادی است.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

دانشجوی این رشته باید با زمینه‌های سیاسی، تاریخی و فلسفی آشنایی داشته باشد، در نتیجه‌ علاقه‌مندی به دروس تاریخ، فلسفه و جامعه شناسی به دانشجویان این رشته کمک می‌کند. علاقه‌مندی به زبان انگلیسی نیز به دلیل سروکار داشتن این رشته با مسائل بین المللی مهم است.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

علاقه‌مندی به امور سیاسی، آشنایی و علاقه‌مندی به کتاب‌های تاریخ سیاسی، ریشه‌یابی مسائل، توانایی استدلال منطقی، نگاه عمیق به مسائل سیاسی، قلم خوب و قدرت بیان خوب برای موفقیت در این رشته لازم است.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

مبانی علم سیاست، مسایل اقتصادی و سیاسی جهان سوم، مبانی علم حقوق، اصول روابط بین الملل، مبانی علم اقتصاد، تاریخ روابط بین الملل از 1871تا1945، مبانی جامعه شناسی عمومی، سازمان‌های بین المللی، روش تحقیق در علوم سیاسی، تاریخ اندیشه‌های سیاسی در غرب از قبل از افلاطون تا قرن 20، حقوق اساسی (کلیات)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام، فن دیپلماسی و آداب کنسولی، نظام سیاسی و دولت در اسلام و ایران، شناخت ماهیت و عملکرد امپریالسم، سیرقدرت در دریاها، انقلاب اسلامی ایران، تاریخ روابط خارجی ایران از قاجاریه تا 1320،  جامعه شناسی سیاسی، سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مسائل نظامی و استراژیک معاصر، تاریخ تحول دولت در اسلام از جمله دروس اصلی این رشته هستند.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

بله این امکان وجود دارد. پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور نیازمند معدل خوب، زبان انگلیسی خوب و مدرک SAT با نمره‌ی بالا است.


6. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فعالیت در بخش‌های سیاسی و حقوقی سازمان‌های خصوصی و دولتی مانند نهاد ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت‌خانه‌ها، صدا و سیما و دفاتر روزنامه به عنوان کارشناس، تحلیل‌گر و سیاست‌گذار زمینه‌های شغلی این رشته هستند.


بخش دوم:


سمیرا کریمشاهی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم سیاسی گرایش مطالعات منطقه‌ی خاورمیانه دانشگاه تهران


1. گرایش‌های ارشد رشته ی علوم سیاسی چیست؟

اندیشه سياسی، جامعه شناسی سیاسی، مسائل ایران، روابط بین الملل، مطالعات منطقه‌ی خاورمیانه، مطالعات خلیج‌فارس، مطالعات دریای خزر، مطالعات اروپا، مطالعات آمریکا، مطالعات جنوب شرقی آسیا، مطالعات منطقه‌ی اوراسیا، مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز و سیاستگذاری عمومی گرایش‌های ارشد این رشته هستند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

عمده‌ترین مهارت کسب شده در این رشته شناسایی مسائل برای تحلیل و تحقیق، بینش سیاسی و قدرت تحلیل سیا‌سی برای تجزیه و تحلیل رفتار سیاسی دولت‌ها است.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

تولید محتوا برای یک رسانه، روزنامه یا برنامه تلویزیونی با موضوعات سیاسی در قالب کارشناس متخصص، فعالیت در وزارت‌خانه‌ها به عنوان مقام اجرایی، مشاور سیاسی و تحلیل‌گر مقامات سیاسی، فعالیت در زمینه‌ی مراوده و ارتباط با سایر کشورها به دلیل داشتن فنون دیپلماسی و آداب دیپلماتیک و برنامه ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف و کاربردی از جمله زمینه‌های شغلی این رشته هستند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

بازارکار این رشته چندان مناسب نیست؛ بنابراین به امید داشتن آینده‌ی شغلی روشن این رشته را انتخاب نکنید. تنها در صورتی که واقعا به این رشته علاقه‌مند هستید و قلم خوبی دارید از نظر شغلی مشکلی نخواهید داشت.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

تاسیس یک موسسه‌ی تحقیقاتی، پژوهشکده و اندیشکده، دفتر نشریه و مجلات سیاسی و جذب فارغ‌التحصیلان رشته‌ی علوم سیاسی برای تولید محتوا از جمله فعالیت‌های کارآفرینی در این رشته محسوب می‌شود.


6. آیا در مورد درآمد این رشته اطلاعی دارید؟

درآمد این رشته بسیار متفاوت است و به مهارت و زمینه‌ی شغلی بستگی دارد. ممکن است یک فارغ‌التحصیل این رشته دیپلمات شود یا شغلی پیدا نکند، در نتیجه مقدار دقیقی نمیتوان تعیین کرد. 



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی علوم سیاسی

Menu