معرفی رشته فلسفه و حکمت اسلامی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته فلسفه و حکمت اسلامی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان
  1. یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی: مصاحبه با خانم نسرین قربانی، فارغ التحصیل رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه زنجان و خانم مریم محمدی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه زنجان


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


نسرین قربانی، دانشجوی رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه زنجان


1. رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی را در چند سطر معرفی کنید.

رشته‌ی فلسفه بیشتر به پرسش در باب چرایی امور می‌پردازد.‌ این امور شامل تمام پدیده‌های جهان می‌شود و درواقع فلسفه رشته‌ای جهان شمول است. اگر این رشته به شکل ریشه‌ای و عمیق مورد مطالعه قرار گیرد قطعا می‌تواند در نوع جهان بینی فرد نیز تاثیرگذار باشد.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

به صورت کلی باید به تمامی دروس دبیرستانی و دانش آنها علاقه داشت ولی در گام نخست علاقه به دروسی مانند ریاضی، ادبیات و فلسفه و منطق مهم‌تر به نظر می‌رسند. 


3.‌آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

 علاقه داشتن به این مباحث و همچنین خستگی ناپذیر بودن از ویژگی‌هایی است که سبب موفقیت در این رشته خواهد شد. چرا که این رشته جزو علوم نظری است و واحد عملی ندارد و بیشتر به شکل ارائه نظریات تدریس می‌شود و فرد دانشجو ممکن است بعد مدتی خسته شود. نکته دیگر این است که برای موفقیت در این رشته باید مباحث را به صورت عمیق مطالعه کرد و بر روی آنها تسلط خوبی بدست آورد.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

واحدهای درسی در ابتدا شامل تاریخ اسلام، ادبیات عمومی، زبان عمومی، عربی عمومی، تاریخ دین است و همچنین در ترم‌های بالاتر شامل فلسفه اسلامی، حکمت عملی، عرفان نظری، فلسفه علم، منطق ریاضی، منطق مظفر و ... است.


5. گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی چیست؟ 

این رشته در دوره ی کارشناسی بیشتر گرایشی عمومی تحت عنوان فلسفه و حکمت اسلامی است و یا در دانشگاه تهران شامل فلسفه محض است که هم دروس فلسفه غرب تدریس می‌شود هم فلسفه اسلامی. در بخش اسلامی نظریه‌های ابن سینا، شیخ اشراق و کلام و در بخش غربی نظریات کانت و هگل و سایر فلاسفه تدریس می‌شود.


6.‌آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

بله به شکل دانشجوی بورسیه یا در قالب فرصت مطالعاتی فرد می‌تواند به دانشگاه کشورهایی مانند فرانسه یا آلمان سفر کند. اگر در کنکور کارشناسی ارشد رتبه‌ی عالی کسب شود می‌توان پذیرش گرفت اما درغیراینصورت دانشجو با هزینه ی شخصی خود باید اقدام کند. بدیهی است که داشتن مدرک زبان در این امر ضروری است.


7. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

زمینه‌های شغلی شامل دبیری فلسفه و منطق با داشتن مدرک کارشناسی یا ارشد، تدریس در دانشگاه با داشتن مدرک دکتری و فعالیت در پژوهشکده‌های مرتبط است. گاهی نیز پیش می‌آید که آموزش و پرورش یا سایر ارگانهای دولتی تحت شرایطی از دانشجویان این رشته نیرو می‌گیرند.


بخش دوم:


مریم محمدی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه زنجان


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی فلسفه و حکمت اسلامی چیست؟

گرایش‌های ارشد این رشته شامل طیف وسیعی است مانند فلسفه علم، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، فلسفه تطبیقی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، منطق، فلسفه هنر، فلسفه غرب و... که هر دانشگاهی ممکن است گرایش خاصی را ارائه دهد.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

بخش اعظم و بخش مهمی از کسب مهارت بر عهده ی خود دانشجوست. دانشجو باید به معنای واقعی طالب دانش باشد تا مهارتی را کسب کند. بعنوان مثال دانستن زبان عربی و انگلیسی در این رشته کمک بزرگی است اما خود دانشجو باید در پی کسب این مهارت باشد. این رشته جزو علوم‌نظری است و نوع مهارت‌های آن نیز به عنوان مثال مثل علوم فنی نیست که کاربرد آن در صنایع ملموس باشد. این رشته کمک می‌کند که قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را پرورش داد و به کمک آن به درک عمیقی از جهان‌بینی‌ها رسید.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

زمینه شغلی این رشته شامل دبیری فلسفه و منطق، تدریس در دانشگاه و کار در پژوهشکده‌های مربوط به این رشته است.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در‌ایران چگونه است؟

اگر فرد بخواهد جایگاه خیلی بالایی داشته باشد باید حتما تا مقطع دکتری ادامه بدهد. متاسفانه از ظرفیت‌های این رشته در کشور استفاده‌ی چندانی نمی‌شود و اجحاف و کم لطفی‌هایی نسبت به این رشته وجود دارد.


5.‌ آیا امکان ‌ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

به نظر بنده کارآفرینی در این رشته در صورتی است که فرد تلاش وافر و مطالعه‌ی عمیق و بسیار داشته باشد. به عنوان مثال یکی از اساتید این رشته، کارگاه مشاوره‌ی فلسفی را برای اولین بار در کشور ‌ایجاد کرده است.


6.‌ آیا از درآمد این رشته اطلاعی دارید؟

از این رشته توقع درآمدی مانند رشته‌ی پزشکی را حداقل در ‌ایران نباید داشت. اما متوسط حقوق یک هیئت علمی در دانشگاه یا استاد حق التدریسی بسته به ساعات تدریس است. در کل این نکته را به یاد داشته باشید شرط اول علاقه‌مندی است. صبر داشتن و تفکر و ذهن باز بدون تعصب از شرایط مهم دیگر است. اگر بخواهید نسبت به جهان اطراف خود بی تفاوت باشید و دغدغه نداشته باشید موفقیت در این رشته محال است. اگر بخواهید خیلی زود به درآمد برسید شاید امکان این امر در این رشته نباشد.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


Menu