معرفی رشته مدیریت مالی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته مدیریت مالی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

رشته‌ی مدیریت مالی: مصاحبه با آقای محمد مطیعی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی مدیریت مالی دانشگاه خوارزمی و خانم آرام آبانگاه، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی مدیریت مالی دانشگاه الزهرا


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاهی ( لیست رشته ها )

بخش اول:


محمد مطیعی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی مدیریت مالی دانشگاه خوارزمی


 1. رشته‌ی مدیریت مالی را در چند سطر معرفی کنید.

مدیریت مالی مدیریت بر منابع و مصارف سرمایه است به گونه‌ای که ثروت سهامدار به حداکثر برسد.

مدیریت مالی می‌تواند با حفظ و کنترل نقدینگی یک واحد کسب‌وکار، آن را به اهداف نهایی‌اش؛ یعنی افزایش سود و سرمایه برساند. مدیران مالی در مورد افزایش بودجه و استفاده صحیح از آن، تصمیم‌گیری‌های مالی، بهبود سوددهی، افزایش ارزش شرکت و همچنین افزایش پس‌اندازها، کمک بسیاری به سازمان می‌کنند. آنها همه پیامدهای احتمالی تصمیم‌گیری‌ها در مورد سود، نقدینگی و وضعیت مالی شرکت‌‌ را درنظر می‌گیرند و بهترین نقشه‌ی راه مالی را برای یک کسب‌و‌کار ترسیم می‌کنند.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه‌مندی به درس ریاضیات و اقتصاد لازمه موفقیت در این رشته است.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

علاقه مندی به محاسبات و مباحث مالی، آگاهی از اخبار اقتصادی، دقت، حوصله، اهل ریسک بودن، تجزیه و تحلیل اطلاعات، اراده و اعتماد به نفس از جمله ویژگی‌هایی است که افرادی که در این رشته  تحصیل می‌کنند باید داشته باشند.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

دروس پایه در این رشته شامل اصول حسابداری، ریاضیات، آمار، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق، روانشناسی کار، حقوق بازرگانی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، حسابرسی و ...، دروس اصلی شامل مبانی سازمان و مدیریت، مدیریت منابع انسانی، پول و ارز و بانکداری، مدیریت استراتژیک، مدیریت رفتار سازمانی، بازاریابی و عملیات بازار، اقتصاد سنجی مالی و ... و دروس اختصاصی شامل اصول مدیریت مالی، مدیریت مالی در ایران، نهادهای پولی و مالی بین الملل، بازار پول و سرمایه، برنامه‌ریزی مالیاتی، متون مالی، مبانی مدیریت و سرمایه‌گذاری، نهادهای پولی و مالی، مبانی ریسک و ... است.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

این رشته در خارج از کشور جزو رشته‌های بسیار مهم است و جایگاه مهمی دارد. همانند سایر رشته‌های علوم انسانی گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های خارج از ایران کار سختی است.


6. تفاوت رشته‌ی مدیریت مالی و حسابداری چیست؟

رشته‌ی حسابداری به بررسی هزینه‌ها و درآمدهای سازمان ثبت اطلاعات مالی، تهیه‌ی صورت‌های مالی و گزارش‌های مختلف می‌پردازد، درحالی که مدیر مالی فردی است که از آن صورت‌های مالی برای تحلیل، نتیجه‌گیری و پیش بینی آینده شرکت‌ها استفاده می‌کند. البته در برخی موارد این دو رشته هم پوشانی دارند. گاه اتفاق می افتد بعضی حسابداران با کسب تجربه و مهارت در طی سالیان در سمت مدیر مالی بعضی از شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار بگیرند.


بخش دوم:


آرام آبانگاه، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی مدیریت مالی دانشگاه الزهرا


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی مدیریت مالی چیست؟

مهندسی مالی و مدیریت ریسک، بانکداری، بیمه، مستغلات، حقوق مالی، تامین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز از جمله گرایش‌های این رشته هستند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟ 

فارغ التحصیلان این رشته توانایی ارزش‌گذاری اوراق مالی، تحلیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری، تهیه و تحلیل صورت‌های مالی، پیشنهاد پرتفوی بهینه سرمایه‌گذاری و از این قبیل موارد را خواهند داشت.


3. وظایف یک مدیر مالی در محیط کار چیست؟

برآوردهای مالی برای درآمد زایی، پیش‌بینی سود، هزینه و برنامه‌ریزی برای آینده شرکت، تامین وجوه نقد اضافی از طریق صدور سهام و اوراق قرضه و همچنین گرفتن وام از بانک‌ها، تصمیم‌گیری برای اختصاص دادن بخشی از سرمایه در معاملات سودآور، مدیریت و کنترل موجودی‌های شرکت، نظارت بر تهیه و تنظیم بودجه و کنترل هزینه‌های جاری شرکت از جمله وظایف یک مدیر مالی می‌باشد.

البته در جایگاه‌های مختلف و شرکت‌های خصوصی و دولتی و با توجه به عنوان شغلی آن‌ها می تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است در یک کارگزاری تحلیلگر بورسی باشند، در سمت مشاوره سرمایه گذاری ظاهر شوند، یا اینکه در بخش‌های مختلف یک بانک استخدام شوند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

بازار کار این رشته، به خصوص با افزایش آگاهی مردم نسبت به بازار سرمایه، بسیار پررونق است و به نظر من برای افرادی که در این رشته تحصیلات آکادمیک داشته باشند و در کنار آن مهارت‌های خود را تقویت کنند، تا دراز مدت نیز بازار آن اشباع نخواهد شد.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟ 

بله قطعا وجود دارد؛ اما همانطور که‌ پیش‌تر اشاره کردم مردم اخیرا با این حوزه ها آشنایی پیدا کرده اند و اعتماد بیش‌تری از سمت آن ها ایجاد شده است؛ در نتیجه راه برای کارآفرینی هموار بوده است و روند روبه رشدی خواهد داشت.


 

🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده ی چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته مدیریت مالی 


Menu