گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مهدی مهماندوست با میانگین تراز 7154

وقتی پنجم دبستان بودم، یکی از دوستانم آزمون‌های کانون را به من معرفی کرد و گفت هم سؤالات خوبی دارد و هم باعث پیشرفت می‌شود.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مهدی مهماندوست با میانگین تراز 7154

گفت‌وگو با مهدی مهماندوست از بجنورد

از پنجم دبستان تا یازدهم تجربی


تحلیل آزمون مقدمه‌ی برنامه‌ریزی است


مهدی مهماندوست در یک نگاه

شهر: بجنورد (استان خراسان شمالی)

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا یازدهم تجربی به‌مدت 7 سال

میانگین‌تراز یازدهم: 7154

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد تاریخ، فرهنگی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی حسابداری، فرهنگی

در طول این سال‌ها از آزمون‌دادن چه نتایجی گرفته‌ای؟

وقتی پنجم دبستان بودم، یکی از دوستانم آزمون‌های کانون را به من معرفی کرد و گفت هم سؤالات خوبی دارد و هم باعث پیشرفت می‌شود. من هم چون پیشرفت تحصیلی دوستم را به‌وضوح دیده بودم، تصمیم گرفتم کانونی شوم. هر سال برنامه‌ی راهبردی کانون با بودجه‌بندی تدریس دبیرهایم در مدرسه انطباق خوبی داشت و وقتی طبق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندم، هم می‌توانستم خودم را برای آزمون‌ها آماده کنم و هم برای امتحانات مدرسه به آمادگی خوبی می‌رسیدم. آزمون‌های کانون جامعه‌ی آماری پرتعدادی داشت که کمک می‌کرد بتوانم خودم را به‌خوبی با هم‌سالانم مقایسه کنم و اطلاعات خوبی از جایگاه علمی‌ام به دست آورم. همچنین سؤالات آزمون‌های کانون استاندارد خوبی دارند و در طول این سال‌ها با تمرکز بر این سؤالات و تحلیل آن‌ها توانستم در هر پایه، اطلاعات خوبی از نقاط قوت و ضعف خودم به دست آورم.

در چه پایه‌ای در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدی؟

پایه‌ی پنجم به کانون آمدم و در پایه‌ی ششم در آزمون تیزهوشان شرکت کردم و پذیرفته شدم. کمترین تأثیر آزمون‌های کانون برای من این بود که در جلسه‌ی آزمون تیزهوشان آرامش و مدیریت خوبی داشتم.

الان که یازدهم تجربی هستی، در کدام درس‌ها قوی‌تری؟

در درس‌های محاسباتی یعنی ریاضی و فیزیک و بخش‌های محاسباتی شیمی قوی‌ترم. نمره‌ام به‌طور میانگین در این درس‌ها 9 از 10 است.

چه روش مطالعه‌ای تو را به نمره‌ی 9 از 10 رسانده است؟

درس‌های محاسباتی هیچ ابهامی ندارند و سؤالاتشان دوپهلو نیستند. با مطالعه‌ی کتاب درسی و درس‌نامه‌ها و همچنین حل تست‌های زیاد می‌توانم با انواع سؤالاتی که از هر مبحث طرح می‌شود، آشنا شوم و در جلسه‌ی آزمون هم به‌خوبی به این سؤالات پاسخ می‌دهم. بهترین روش، آشناشدن با تیپ‌های مختلف سؤال از طریق حل سؤالات متنوع است. مثلاً وقتی می‌خواهم مبحث جدیدی از ریاضی را بخوانم، ابتدا هر درس‌نامه‌ای را که مرتبط با آن مبحث است، با دقت می‌خوانم. روز بعد، به سراغ حل تست از همان مبحث می‌روم و از سطح تست ساده به‌سمت دشوار می‌روم. وقتی با حل تست‌ها متوجه شدم به تسلط خوبی رسیده‌ام، تمام اطلاعاتم از آن مبحث را در یک یا نهایتاً دو برگه خلاصه‌نویسی می‌کنم. خلاصه‌نویسی به‌خصوص در روزهای قبل از آزمون، کمک خوبی به بازیابی و مرور می‌کند.

در کدام درس با تغییر روش مطالعاتی توانسته‌ای پیشرفت کنی؟

در درس‌های ادبیات و عربی در متوسطه‌ی اول مشکل چندانی نداشتم؛ اما در متوسطه‌ی دوم نوع سؤالات کمی تغییر کرد و احساس کردم کمی ضعیف هستم. دوران کرونا فرصتی ایجاد کرد تا بتوانم با موضوعی‌کارکردنِ این دو درس پیشرفت کنم. قبل از این هم می‌دانستم که بهتر است مبحثی‌خوانی کنم؛ اما امتحان نکرده بودم.

چگونه این درس‌ها را موضوعی کار می‌کنی؟

برای درس ادبیات، تست‌های آرایه و قرابت‌معنایی و دستورزبان کار می‌کنم. برای درس عربی هم پدرم سررشته‌ی خوبی در این درس دارند. از ایشان کمک گرفتم و کتاب‌های ترجمه تهیه کردم. مشکلم مباحث ترجمه و تعریب عربی بود که از شروع کرونا روی این موضوعات متمرکز شدم. بعد متوجه شدم تأثیر موضوعی‌خوانی خیلی بیشتر از درس‌به‌درس‌خواندن است. نمره‌ام در ادبیات از 4 به 9 از 10 رسید. در عربی‌ هم نمره‌ام از 4 یا 5 از 10 به 8 از 10 رسیده است و به ثبات خوبی در این درس رسیده‌ام.

مهدی مهماندوست با میانگین تراز 7154


از چه منابع مطالعاتی استفاده می‌کنی؟

برای درس‌های محاسباتی دهم و یازدهم، از کتاب‌های سه‌سطحی ریاضیات و فیزیک و شیمی استفاده می‌کنم. روزهای قبل از آزمون، حل‌کردن سؤالات از منابع سه‌سطحی کمک زیادی به من می‌کند. می‌توانم با کمک این کتاب‌ها اطلاعاتی را که تاکنون کسب کرده‌ام، مرور کنم. کتاب‌های سه‌سطحی شامل سؤالات کنکور و آزمون‌های گذشته‌ی کانون و درواقع شامل سؤالات استاندارد است. این کتاب‌ها سطح‌بندی خوبی از نسبتاً دشوار به سمت دشوارتر دارد.

درس‌خواندن در شرایط کرونا چگونه است؟

با شروع دوران کرونا حدود ده روز درگیر حواشی شدم. کمی ساعت مطالعه‌ام افت کرد. بعد از آن، هر هفته جمعه برای کل هفته برنامه‌ریزی کردم. خودم را به ثبات خوبی رساندم و روزهایم را مدیریت کردم. تدریس دبیرهایم در فضای مجازی خوب است و از آن‌ها استفاده می‌کنم. برای مهارت خودآموزی زیاد کار کرده‌ام. ضمن اینکه از تدریس دبیرانم استفاده می‌کنم و تکالیفم را انجام می‌دهم، تلاش می‌کنم خودآموزی را به نحو احسن انجام بدهم. قبل از کرونا هم برای یادگیری از طریق خودآموزی تلاش می‌کردم. سعی می‌کردم خودم درس‌ها را یاد بگیرم تا بهتر در ذهنم تثبیت شود و به همین دلیل، برای پیش‌خوانی ارزش زیادی قائل بودم. هر سال درس‌های سال بعد را از طریق خودآموزی، پیش‌خوانی می‌کنم.

اگر در مسیر خودآموزی مشکل پیدا کنی، چگونه آن را رفع می‌کنی؟

در مرحله‌ی اول آن‌قدر با سؤالی که ایراد دارم، خودم را درگیر می‌کنم تا بتوانم خودم به پاسخ درست برسم و راه‌حل مناسبی برای آن پیدا کنم. اگر نتوانم ایرادم را رفع کنم، آن را با دبیران یا دوستانم در میان می‌گذارم.

در درس‌خواندن عادت خاصی داری که مداومت در آن به رشد تحصیلی‌ات کمک زیادی کرده باشد؟

بر افزایش بازدهی مطالعه تأکید زیادی دارم. به همین دلیل عادت دارم هر کاری لازم است، برای افزایش تمرکزم انجام دهم و هنگام درس‌خواندن از تلفن‌همراه و تلویزیون فاصله می‌گیرم. عادت دارم از ساعت‌های صبح برای یادگیری بهتر استفاده کنم. بهترین زمان یادگیری و مطالعه‌ام از 8 صبح تا 1 بعدازظهر است. از دیگر عادت‌های خوبم این است که تحت هر شرایطی، هر روز 10 تست قرابت‌معنایی، 15 تست آرایه و 10 سؤال دستورزبان فارسی کار می‌کنم.

حالا که آزمون‌ها غیرحضوری شده است، در چه آزمون‌هایی شرکت می‌کنی؟

از اولین آزمون، در آزمون هدف‌گذاری شرکت کرده‌ام. سطح سؤالات این آزمون به سؤالات آزمون اصلی نزدیک است. پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی اول، در آزمون هدف‌گذاری شرکت می‌کنم. با حل سؤالات آزمون هدف‌گذاری به شمایی کلی از عملکردم در هفته‌ی اول دست پیدا می‌کنم.

روزهای جمعه‌ی آزمون را چگونه سپری می‌کنی؟

پدرم جمعه‌ها ساعت هفت‌ونیم دفترچه‌های آزمون و برگه‌ی پاسخ‌نامه را برایم از نمایندگی می‌گیرند و بعد از صرف صبحانه، سر ساعت 8 آزمون را شروع می‌کنم. صندلی تهیه کرده‌ام و شرایط را دقیقاً شبیه آزمون حضوری کرده‌ام. بعد از پایان آزمون و حتی قبل از صدور کارنامه، سؤالات را تحلیل می‌کنم. تحلیل آزمون مقدمه‌ی برنامه‌ریزی است. برای من هم، مهم‌ترین مرحله در آزمون‌دادن، تحلیل آن است. در این مرحله است که می‌فهمم در کدام مباحث ضعف دارم یا یادگیری‌ام ناقص است. با توجه به نتیجه‌ی آزمون و تحلیلش، برای هفته‌ی بعد برنامه‌ریزی می‌کنم تا بتوانم نقاط ضعف و یادگیری‌های ناقصم را رفع کنم.

با فرارسیدن فصل امتحانات چگونه بین مطالعه‌ی تستی و تشریحی تعادل برقرار می‌کنی؟

در درس‌های محاسباتی، بین این دو نوع مطالعه هیچ تفاوتی وجود ندارد. وقتی به امتحانات میان‌ترم یا نیم‌سال اول نزدیک می‌شویم، سعی می‌کنم درس‌هایی مثل زیست یا دین‌وزندگی را به‌صورت تشریحی هم از روی کتاب درسی مطالعه کنم تا خودم را برای امتحانات تشریحی آماده کنم. البته مطالعه‌ی تشریحی کتاب درسی به حل تست برای آزمون‌ها هم کمک می‌کند. از ابتدای آذر برای امتحانات تشریحی برنامه‌ریزی کرده‌ام و آزمون‌های جامع کانون هم کمک خوبی برای تسلط بر امتحانات است. باید ابتدا روی متن کتاب درسی مسلط شویم؛ بعد نمونه‌سؤالات زیادی حل کنیم و درنهایت برای موفقیت در آزمون، تست هم کار کنیم. حل تست هم کمک خوبی به حل سؤالات تشریحی می‌کند.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu