بنیاد قلم‌چی در کدام استان‌ها بیشترین مدارس را دارد؟

بنیاد قلم‌چی طی سال‌های پس از وقف و حتی پیش از آن، اجرای 223 پروژه مدرسه‌سازی را در کارنامه خود به ثبت رسانده که بیشترین آن در استان کهگیلویه و بویراحمد با 55 مدرسه بوده است.

بنیاد قلم‌چی در کدام استان‌ها بیشترین مدارس را دارد؟

بنیاد قلم‌چی طی سال‌های پس از وقف و حتی پیش از آن، اجرای ۲۲۳ پروژه مدرسه‌سازی را در کارنامه خود به ثبت رسانده که بیشترین تعداد آن به لحاظ پراکندگی جغرافیایی در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۵ مدرسه بوده است.


بر این اساس، از سال ۷۹ تاکنون، ساخت و تکمیل ۲۲۳ مدرسه (۸۱۶ کلاس درس) در مجموع با زیربنای ۹۰,۰۰۰ متر‌مربع فضای آموزشی توسط بنیاد قلم‌چی انجام شده که شامل ۱۶۴ مدرسه روستایی و ۵۹ مدرسه شهری در ۲۴ استان کشور است که سالانه موجب بهره‌مندی بیش از ۲۰,۰۰۰ دانش آموز از این فضاهای آموزشی است.

بیشترین تعداد ساخت مدارس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۵۵ مدرسه(۷۸ کلاس)، سیستان و بلوچستان ۴۲ مدرسه(۸۴ کلاس)، خوزستان ۳۰ مدرسه(۷۵ کلاس)، گلستان ۱۵ مدرسه(۵۳ کلاس)، آذربایجان شرقی و کرمانشاه هرکدام ۱۱ مدرسه و به ترتیب با ۸۶ و ۳۶ کلاس درس بوده که سالانه بهره‌مندی بالغ بر ۱۰,۰۰۰ دانش آموز از فضاهای آموزشی مذکور را فراهم آورده است.

نکته قابل توجه اینکه، اکثر مدارس اهدایی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان یک کلاسه است که بدلیل شرایط جغرافیایی این مدارس و ارزش هر کلاس بعنوان یک مدرسه خصوصا در شرایط فعلی و حتی برخی چالش های ارتباطی در مناطق روستایی و صعب العبور، می تواند زیرساخت و فرصت مناسبی برای بهره‌مندی دانش آموزان در برگزاری کلاس‌های حضوری و باز نماندن از تحصیل باشد.

از شاخص‌های مهم ساخت مدارس در استان‌های یاد شده که با کارشناسی در مشورت با مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان ها و بر اساس نیازسنجی توسط واحد نظارت بر مدرسه‌سازی بنیاد قلم چی انجام شده است، می‌توان به جمعیت بالای دانش‌آموزی و نیاز مبرم به فضاهای آموزشی خصوصا در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد که این دلایل در سایه هدف مهم‌تری یعنی کمک به توسعه عدالت آموزشی در همه نقاط کشور و برای دانش‌آموزانی که بهره کم‌تری از زیرساخت‌های آموزشی داشته‌اند، است.

از دیگر دلایل می‌توان به حوادثی از قبیل سیل، زلزله و غیره اشاره کرد که ضرورت ساخت مدرسه در برخی از استان‌ها همانند آذربایجان شرقی، کرمانشاه، خوزستان و گلستان را بوجود آورده است.

گفتنی است علاوه بر استان‌های یاد شده، بنیاد قلم‌چی تاکنون در کردستان ۸ مدرسه، آذربایجان غربی و تهران هرکدام ۷ مدرسه، بوشهر و لرستان هرکدام ۵ مدرسه، مازندران ۴ مدرسه، هرمزگان ۳ مدرسه، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و قزوین هرکدام ۲ مدرسه، اصفهان، خراسان شمالی، کرمان، گیلان و مرکزی هر کدام یک مدرسه و همچنین خراسان جنوبی ۵ مدرسه و یک سالن اجتماعات ساخته است.

لازم به ذکر است بنیاد قلم‌چی در سال‌ ۱۳۹۹ ساخت و تکمیل ۲۱ مدرسه با ۱۱۷ کلاس درس در ۱۱ استان کشور و اهدای ۹۱ مدرسه یک کلاسه با هدف حذف مدارس سنگی مناطق عشایری استان خوزستان را در حال اجرا دارد.



منبع :

Menu