گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مائده حسنی با میانگین تراز 7254

از طریق دبیر ادبیاتم با کانون آشنا شدم و در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم. از آزمون‌دادن دو هدف را دنبال می‌کردم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مائده حسنی با میانگین تراز 7254

مائده حسنی، دوازدهم انسانی از رشت

تحلیل آزمون یادگیری از اشتباهات است


مائده حسنی در یک نگاه

شهر: رشت (استان گیلان)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از نهم تا دوازدهم انسانی به‌مدت 4 سال

میانگین‌تراز:‌ 7254

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، راننده

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

سال نهم با چه هدفی آزمون‌دادن را شروع کردی؟

از طریق دبیر ادبیاتم با کانون آشنا شدم و در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم. از آزمون‌دادن دو هدف را دنبال می‌کردم. هدف اولم این بود که طبق بودجه‌بندی منظم برنامه‌ی راهبردی در طول سال تحصیلی پیش بروم و بارها و بارها درس‌ها را مرور کنم. هدف بعدی‌ام این بود که بتوانم در طول سال‌ها مدیریت زمان و مدیریت جلسه‌ی آزمون را یاد بگیرم. معتقدم وقتی چند سال آزمون می‌دهیم، این حضور مداوم باعث می‌شود روش‌های مفید و مؤثری را یاد بگیریم. می‌توانیم روحیه‌ی خودمان را قبل از آزمون و در حین آزمون‌دادن مدیریت کنیم و زمان را طوری تقسیم کنیم که در انتهای آزمون فرصتی برای مرور سؤالات با استراتژی بازگشت داشته باشیم.

چرا رشته‌ی انسانی را انتخاب کردی؟

زمانی که می‌خواستم انتخاب‌رشته کنم، هم خانواده‌ام علاقه داشتند رشته‌ی تجربی را انتخاب کنم و هم از طرف چند مدرسه برای ورود به رشته‌ی تجربی بورسیه شده بودم. به درس فیزیک علاقه‌ای نداشتم. هنوز که هنوز است درس شیمی را دوست دارم و درباره‌ی این درس مقالاتی می‌خوانم. وقتی بیشتر بررسی کردم، متوجه شدم که آدمی هستم که دوست دارم درس‌هایی که می‌خوانم، در زندگی روزمره برایم کاربرد زیادی داشته باشند و رشته‌ی انسانی این نیاز را برایم برآورده می‌کرد.

مطالعه‌ی جدی برای کنکور را از چه سالی شروع کردی؟

از سال دهم سعی می‌کردم درس‌ها را با هدف موفقیت در کنکور بخوانم و آزمون‌هایم را جدی‌تر بگیرم. الان فکر می‌کنم در پایه‌ی دهم مرور و یادگیری باید سهم بیشتری نسبت به حل تست داشته باشد و من هم همین مسیر را رفتم. الان که برمی‌گردم و کتاب‌های دهم و یازدهم را مرور می‌کنم، به‌نظرم نحوه‌ی مطالعه‌ام در این دو پایه درست بوده و الان هم برای حل تست‌های بیشتر، زمان کافی دارم. امسال نسبت به گذشته، بیشتر تست کار می‌کنم.

در تابستان برنامه‌ات چه بود؟

سعی کردم درس‌های عمومی و اختصاصی دهم و یازدهم را مرور کنم. هر جا هم احساس نیاز می‌کردم، تست بیشتری کار می‌کردم. درضمن بخشی از درس‌های دوازدهم را هم پیش‌خوانی کردم. تابستان به کلاس زبان هم می‌رفتم که به پایان رسید و الان تمرکز بیشتری بر کنکور دارم.

رشته‌ی انسانی درس‌های متنوعی دارد. چطور برای این درس‌ها برنامه‌ریزی می‌کنی؟

تعداد درس‌های تخصصی رشته‌ی انسانی زیاد است؛ اما چون به این درس‌ها علاقه دارم، از تنوع خسته نمی‌شوم. هر روز درس‌های فردایش را پیش‌خوانی می‌کنم و درسی را که همان روز تدریس شده، می‌خوانم. این دو کار کمکم می‌کند و فکر می‌کنم بهترین نوع برنامه‌ریزی برایم همین است. مطالعه برای امتحانات تشریحی مدرسه هم من را برای حل تست آماده می‌کند. در برنامه‌ام بعد از مطالعه‌ی تشریحی هر درس، به سراغ تست آموزشی می‌روم و درنهایت تست زمان‌دار کار می‌کنم. وقتی هر درس را طبق بودجه‌بندی بخوانیم، درس‌ها روی هم انباشته نمی‌شوند و برای هر آزمون، کار دشواری پیش رو نداریم. سعی می‌کنم در برنامه‌ی هفتگی برای درس‌هایی که نیاز بیشتری دارم، زمان بیشتری در نظر بگیرم و درضمن پنج‌شنبه‌های قبل از هر آزمون، نکاتی را که قبلاً برای هر درس یادداشت کرده‌ام، مرور می‌کنم.

مائده حسنی با میانگین تراز 7254


در طول روز چند ساعت را به درس‌خواندن اختصاص می‌دهی؟

در تابستان از سه درس در روز شروع کردم و الان پنج درس در طول یک روز مطالعه می‌کنم. در روزهایی که مدرسه دارم، بین 4 تا 5 ساعت و در روزهای تعطیل بین 6 تا 7 ساعت درس می‌خوانم و این مقدار، ساعت مفید مطالعه‌ی من است. البته قصد دارم در حد توان، ساعت مطالعه‌ام را افزایش بدهم. درس‌های دهم و یازدهم که جنبه‌ی مرور دارند، زمان زیادی نیاز ندارند. مثلاً مرور یک درس دین‌وزندگی دهم همراه با نکاتش در حدود سی دقیقه زمان نیاز دارد.

ساعت مطالعه‌ات را در دفتر برنامه‌ریزی یادداشت می‌کنی؟

قبلاً این کار را نمی‌کردم و دوست داشتم برنامه‌ام در ذهنم باشد. از پایه‌ی نهم که وارد کانون شدم و دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل کردم، کمک زیادی به من کرد. این دفتر به من کمک کرد برنامه‌ام سازمان‌یافته‌تر باشد و به جزئیاتی مثل نکات مثبتم در هفته‌ای که گذشت توجه کنم. قبلاً توجهی به این جزئیات نداشتم.

در کدام درس‌ها قوی‌تری؟

اقتصاد، ریاضی، زبان، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نقاط قوت من هستند که نمره‌ام در همه‌ی آن‌ها بالاتر از 8 از 10 است. در پایه‌ی دهم با منطق کمی مشکل داشتم که با مطالعه‌ی بیشتر و حل تست بیشتر توانستم نمره‌ام را از 3 به 8 از 10 برسانم. درواقع، منطق را به نقطه‌قوتم تبدیل کردم. درس دین‌وزندگی را هم با حل تست و مرورهای به‌موقع به نقطه‌قوتم تبدیل کردم. الان وقتی به تستی برخورد می‌کنم، متوجه می‌شوم که اغلب قبلاً نکته‌اش را یادداشت کرده‌ام.

درس‌های ریاضی و اقتصاد را با چه روشی مطالعه می‌کنی؟

همیشه پایه‌ی خوبی در ریاضی داشته‌ام. شاید دلیل موفقیتم در این دو درس این باشد که دقیقاً متوجه می‌شوم مسئله از من چه می‌خواهد و هر سؤال را با دقت می‌خوانم. دلیل دیگر موفقیتم این است که برای هر درس تست‌های زیاد و متنوعی کار می‌کنم. وقتی در خانه تست‌های متنوعی کار کنیم، در جلسه‌ی آزمون هیچ تستی برایمان تازگی ندارد و غافلگیرمان نمی‌کند؛ چون قبلاً نکاتش را در تست‌هایی که در خانه کار کرده‌ایم، دیده‌ایم.

مطالب فراوان دو درس تاریخ و جغرافیا را در برنامه‌ی راهبردی چطور مدیریت می‌کنی؟

برای این دو درس، بیشتر تمرکزم را بر مرور کتاب درسی می‌گذارم و نسبت به سایر درس‌ها، تعداد کمتری تست کار می‌کنم. این کار باعث می‌شود فرصت کافی برای مطالعه‌ی این درس‌ها در طول دو هفته داشته باشم. خیالم راحت است که با برنامه‌ی راهبردی، هر درس چندین بار مرور می‌شود.

چقدر توانستی خودت را با آموزش غیرحضوری و آزمون‌های غیرحضوری هماهنگ کنی؟

ابتدا برای من هم خیلی دشوار بود؛ اما به‌مرور تلاش کردم با این فضا کنار بیایم و از هر فرصتی که این روش آموزشی برایم ایجاد می‌کند، برای اجرای برنامه‌هایم استفاده کنم. سؤالات آزمون‌های کانون را هم برای خودم چاپ می‌کنم و در خانه فضایی مهیا می‌کنم که به فضای آزمون‌های حضوری نزدیک باشد. از نظر زمان هم دقیقاً زمان پیشنهادی دفترچه را رعایت می‌کنم. در پایه‌ی دوزادهم، آزمون‌دادن بسیار مهم است و باید نگاه جدی و سخت‌گیرانه‌تری داشته باشیم.

از چه منابع مطالعاتی استفاده می‌کنی؟

از کتاب آبی ریاضی و منطق و سه‌سطحی اقتصاد و علوم و فنون و منطق استفاده می‌کنم. سطح تست‌های کتاب آبی ریاضی بسیار عالی است. در بازه‌های زمانی گوناگون تست حل می‌کنم. مثلاً بخشی از تست‌هایم را همان روزی که دبیر تدریس می‌کنند، کار می‌کنم و سطح‌بندی کتاب‌های سه‌سطحی در این مسیر کمک زیادی به من می‌کند. معمولاً از تست‌های نسبتاً دشوار با هدف تست آموزشی استفاده می‌کنم تا با مفاهیم و جزئیات هر درس آشنا شوم. بعد، در مرحله‌ی مرور، تست‌های دشوار و دشوارتر را کار می‌کنم.

تحلیل آزمون برایت مهم است؟

معتقدم کسی که دقیقاً طبق بودجه‌بندی برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواند و خودش را برای آزمون آماده می‌کند، 30درصد از مسیر را طی کرده است. در طول آزمون، به‌دلیل بازیابی و مدیریت آزمون، 40درصد از مابقی مسیر طی می‌شود. 30درصد باقی‌مانده مربوط به تحلیل آزمون است. تحلیل آزمون کامل‌کننده‌ی مسیر یادگیری است. تحلیل آزمون، یادگیری از اشتباهات است و یادداشت نکات مهم و جزئیات موجود در دل سؤالات در این مرحله محقق می‌شود.

برای سال دوازدهم چه اهدافی داری؟

هدف مهم من افزایش ساعت مطالعه و تعداد تست است. دوست دارم با استفاده از کتاب‌های زرد کانون، تست‌های کنکور را کار کنم.

پدر و مادرت در این مسیر چقدر حمایتت می‌کنند؟

پدر و مادرم حامی مادی و معنوی من هستند. هر منبعی را که لازم دارم، برایم تهیه می‌کنند و از نظر ذهنی سعی می‌کنند به من آرامش بدهند تا به مسائل حاشیه‌ای فکر نکنم. گاهی پیش از آزمون، نگرانی‌هایی دارم یا بعد از آزمون، از عملکردم راضی نیستم که در این زمان‌های حساس، مثل همیشه پشتیبان من هستند و به من دلگرمی می‌دهند. برای آرامش من روش‌های متفاوتی دارند. مثلاً از من می‌خواهند یک روز کامل درس نخوانم. این کار «تکنیک استراحت اضطراری» نام دارد. من از این استراحت انرژی خیلی خوبی می‌گیرم و تا مدتی طولانی برای ادامه‌ی مسیر انرژی و انگیزه دارم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu