امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با رتبه 8 منطقه 3 کنکور تجربی 99

گفت‌وگو با علی رحمانیان رتبه 8 منطقه 3 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7627 از شهر جهرم

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با رتبه 8 منطقه 3 کنکور تجربی 99

گفت‌وگو با علی رحمانیان رتبه 8 منطقه 3 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7627 از شهر جهرم


پدرم لیسانس برق  صنعتی دارد و هم اکنون معاون فنی هنرستان است.

مادرم نیز لیسانس مدیریت آموزشی دارد و مدیر دبیرستان متوسطه دوم است.

من یک خواهر هم دارم که کلاس پنجم درس می خواند.

من در مقطع ابتدایی در  مدرسه سلطانیان، متوسطه اول در نمونه دولتی البرز و  متوسطه دوم در دبیرستان  تیزهوشان شهید دستغیب جهرم تحصیل کردم . اکثر دانش آموزان مدرسه ما که درس خوان و با انگیزه بودند در کانون شرکت می کردند.


اهمیت کانون و برنامه راهبردی

من برای کسب آمادگی های لازم برای شرکت در آزمون سراسری و داشتن برنامه ای منسجم و آزمون محور برای کسب تسلط بر دروس در آزمون های کانون ثبت نام کردم .

در پایه های پنجم و ششم و یازدهم و دوازدهم جهت آمادگی برای آزمون های تیزهوشان و کنکور در کانون شرکت میکردم.

با تراز 7100 سال یازدهم را شروع کردم  و دلیل افزایش ترازم را حضور مستمر در ازمون های کانون و تحلیل کامل و درست آزمون ها می دانم.

به نظرم مهم ترین ویژگی آزمون های کانون بودجه بندی مناسب آن بود. به گونه ای که هم میتوانستم به خوبی درس های جدید را مطالعه کنم و هم بازه های زمانی منظمی برای مرور و رفع اشکال دروس قبلی داشتم . هم چنین بودجه بندی به گونه ای طراحی شده است که بیشترین هماهنگی با برنامه های آموزشی مدارس داشت.

دروس مدرسه ما از بودجه بندی کانون جلوتر بود به همین دلیل هر روز حدودا یک ساعت را به مطالعه مباحث تدریس شده در کلاس اختصاص می دادم و باقی ساعات را به مطالعه بودجه بندی کانون اختصاص می دادم

                                   

کلکسیون روش مطالعه دروس

درس شیمی  نقطه قوت من بود ، من در آزمون های کانون این درس را چند بار 100 زدم . روشم به این گونه بود که کتاب درسی را به دقت مطالعه می کردم سپس برای مباحث مفهومی و محاسباتی تست های زیاد حل می کردم. برای این مباحث راه حل های آسان برای حل سوالات وقت گیر ابداع میکردم . همچنین برای کسب تسلط بر مباحث مفهومی و کاهش بی دقتی تست های شمارشی و زمان دار زیاد حل میکردم.

درس عربی  نیز یکی دیگر از نقاط قوتم بود ، در این درس واژگان کتاب درسی را کامل مطالعه می کردم سپس جزوات مربوط به قواعد دروس عربی را مطالعه می کردم . بعد تست های مختلفی را در مبحث قواعد پاسخ می دادم و نکات تستی ،استثناها و دام های تستی را پیدا کرده و در کتاب درسی همراه با نکات جزوات قواعد مینوشتم . برای مبحث ترجمه هم تست های زیادی حل میکردم تا نکات تستی لازم برای حل سریع سوالات ترجمه را پیدا کنم و در کتاب مینوشتم. در ایام جمع بندی هم نکاتی را که در کتاب نوشته بودم به همراه مطالب کتاب درسی مرور می کردم. برای درک مطلب هم هر روز دو عدد متن عربی به همراه سوالات انها را به صورت زماندار حل میکردم تا تسلط خود را افزایش دهم.

درس فیزیک از دروسی بود که در آن با چالش مواجه بودم.  در این درس در ابتدا ساعت مطالعه چندانی نداشتم به همین دلیل در ازمون ها درصد خوبی را کسب نمی کردم اما بعد از مدتی تست و ساعت مطالعه خود را افزایش دادم اما باز هم در این مبحث بی دقتی های زیادی داشتم .به همین دلیل شروع به حل تست های زمان دار کردم تا دقت و سرعت خود را به طور همزمان زیاد کنم.

 درس ادبیات نیز برایم چالش برانگیز بود. این درس را در ابتدا حدودا 50 درصد میزدم و همین باعث می شد تا ترازم در ازمون ها کم شود .ادبیات درس مهمی بود و میدانستم که در کنکور درس سرنوشت سازی است .به همین دلیل برای جبران تصمیم گرفتم که هر شب ده تست قرابت معنایی و آرایه حل کنم چون این مباحث نقاط ضعف من بود علاوه بر آن با کمک گرفتن از اساتید برتر ادبیات در سطح شهرستان و نهایتا نکات و دام های تستی در زمینه مبحث دستور را پیدا میکردم و در کتاب درسی می نوشتم به تدریج توانستم که درصد خود را در این درس افزایش دهم.


منابع مطالعاتی کانونی

من از دفتر برنامه ریزی استفاده میکردم  چون معتقدم که برنامه صحیح باعث کاهش سردرگمی دانش آموزان و عدم اتلاف وقت آنها می شود.

من برنامه درسی خود را مطابق با برنامه کانون و به صورت هفتگی و البته با کمک والدین به خصوص مادرم که رشته ایشان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و هم اکنون به مدیریت دبیرستان اشتغال دارند،تهیه می کردم.

برای دروس فیزیک ریاضی و زیست از کتاب آبی پیمانه ای کانون استفاده میکردم . به نظرم بهترین آنها کتاب آبی فیزیک بود به دلیل پوشش جامع و کامل سوالات کنکور چند سال اخیر و ارائه بهترین تست های آزمون های کانون. برای دروس فیزیک و شیمی از کتاب های سه سطحی استفاده می کردم.کتاب سه سطحی فیزیک دارای تست های چالشی بسیار و دارای ایده های نو و خلاقانه می باشد که با توجه به تاثیر مثبت آن به دانش اموزان تراز برتر توصیه می کنم.


ابزار های کانونی

من از خدمات سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکردم و هر هفته یک بار به سایت سر میزدم.

مفید ترین بخش سایت برای من بخش گفت و گو با رتبه های برتر بود زیرا صحبت های افراد موفق می توانست راه حل های مناسبی برای چالش های تحصیلی ام باشد . من گفت و گو های آنها را مطالعه می کردم و از تجربه های آنان در پیشبرد برنامه های درسی کمک می گرفتم.

در میان کارنامه ها نیز بیشتر از کارنامه اصلی استفاده میکردم چون تا حدود زیادی شبیه کارنامه کنکور است و اطلاعات بیشتری درباره ی وضعیت دانش اموز از جمله رتبه ، درصد های دروس و میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموز در اختیار می گذارد .

جذاب ترین بخش مجله نیز به نظرم قسمت گفت و گو با نفرات برتر و مقالات مشاوره ای بود.


 نقش اولیا

من با والدینم در طول سال تحصیلی مشورت می کردم و ایشان  راهکارهای مناسبی برای رفع اشکال  و برنامه ریزی صحیح در دروس مختلف به من ارایه می دادند. و اگر در آزمونی افت تراز داشتم به من کمک می کردند تا دلیل آن را پیدا کنم و یک تحلیل آزمون مناسب داشته باشم.

مرا به سخت کوشی و پشتکار و همچنین صبور بودن برای رسیدن به موفقیت می شناسند.


روز کنکور سراسری

قبل از شروع امتحان روشنایی مکانی که صندلی من قرار داشت مناسب نبود که با پیگیری خودم تا قبل از شروع امتحان توسط عوامل حوزه برطرف گردید و در هر حال تاثیر نا مطلوبی هنگام شروع بر من گذاشت. به یاد دارم که در کانون در آزمون های جامع شبیه ساز کنکور سوالات چالشی و وقت گیر زیادی در دروس اختصاصی از جمله شیمی مواجه می شدم . که شاید آن زمان زیاد دلیل این همه سختی را نمی دانستم اما در کنکور دیدم سوالات اختصاصی سخت و چالش بر انگیز هستند از جمله درس شیمی که هم کانون و هم کنکور سوالات شمارشی و چند قسمتی زیادی طراحی شده بود.

در جلسه از تکنیک زمان نقصانی و همین طور رها کردن سوالات چالشی و استراتژی بازگشت استفاده کردم و  .بسیار مفید واقع شد من این تکنیک ها را در طول شرکت درآزمون های قلم چی آموخته بودم.

برای دروس عمومی حدودا هشت دقیقه ذخیره کردم و استراتژی بازگشتم به این صورت بود که چند سوال قرابت معنایی و شمارشی فارسی پاسخ دادم.

در دروس اختصاصی 25 دقیقه زمان ذخیره کردم و با آن 5 سوال زیست و چند سوال دشوار و وقت گیر از دروس دیگر پاسخ دادم.


*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته تجربی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته تجربی و کانال تخصصی کنکور تجربی در تلگرام مراجعه کنید ***

Menu