قهرمانان پیشرفت، قهرمانان جمع بندی (2)

برای پیشرفت، این روزها باید سختی کشید. واقعیت این است که اگر در ماه‌های آخر به‌سختی کار کنیم، می‌توانیم پیشرفت کنیم

قهرمانان پیشرفت، قهرمانان جمع بندی (2)

فرهاد باقری‌بنی، رتبه‌ ۱۷۹ تجربی منطقه‌ ۳  کنکور ۹۷،  پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان

برای پیشرفت، این روزها باید سختی کشید. واقعیت این است که اگر در ماه‌های آخر به‌سختی کار کنیم، می‌توانیم پیشرفت کنیم.

اوایل بهار کاهش تراز داشتم، اما به‌دلیل برنامه‌ریزی و تعامل با دوستانم و پیوستگی به برنامه‌ی کانون توانستم آن را جبران کنم و جمع‌بندی خوبی داشته باشم. باید سؤالات شناسنامه‌دار و کنکوری را کار کرد. من در دو ماه آخر، نکات کلیدی و مهمی را که در طول سال جمع‌آوری کرده بودم، مرور کردم و با همین روش تورق سریع کردم. با این روش توانستم مطالب مهم را چند بار مرور کنم. به‌جای شرکت در آزمون‌های متعدد از مؤسسات مختلف، بهتر است آزمون‌های سه‌روز‌یک‌بار را جدی بگیرند. در این روزها باید آزمون‌های جامع کار کرد. من به روش جمع‌بندی سه‌روزیک‌بار کانون اعتماد کردم و هیچ‌وقت دست از تلاش برنداشتم.

امیرحسین فرهادی رتبه‌ ۱۴۸ سال ۹۷، ‌پزشکی همدان

در دوران جمع‌بندی فرصتی برای خواندن همه‌ی کتاب‌ها نیست و بازیابی در این دوران به کار می‌آید و فراموش‌شده‌ها یادآوری می‌شود

با ۹ ساعت شروع کردم و بعد از عید به ۱۳ ساعت هم رسید. به‌تدریج آن را زیاد کردم. یک ماه مانده به کنکور، در دوران جمع‌بندی همه‌ی سؤالات آزمون‌های کانون از اول مهر تا خرداد، اعم از حضوری و غیرحضوری، همه را دوباره جواب دادم. خیلی خوب بود و عامل مهم نتیجه‌ی خوبم در کنکور، همین سؤالات بود و باعث شد با تیپ‌های متفاوت سؤال آشنا شوم. در واقع، با این سؤالات بازیابی کردم. با اعتمادبه‌نفس خیلی خوبی به جلسه‌ی کنکور رفتم. در کنکور، از آخرین آزمون کانون هم بهتر بودم. با اعتمادبه‌نفس خیلی خوبی به جلسه‌ی کنکور رفتم. در کنکور، از آخرین آزمون کانون هم بهتر بودم.

تارا رشنو ، رتبه‌ی 379 منطقه 2 کنکور  98 ، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

یکی از نکات مهم در دوران جمع بندی سازماندهی مطالب مطالعه شده است و من اصل را بر استفاده از ازمون های سه روز یکبار گذاشتم.

من قبل شروع دوران جمع بندی خواندن مباحث اصلی را تمام کرده بودم، در این دوران تست های نشان دار را مرور کردم و با توجه به استفاده از کتاب های جمع بندی (تست تالیفی ) تست جدید میزدم و این باعث تقویت نقاط قوت من میشد.

بعد از ازمون سوالات غلط و نزده را مشخص میکردم و ابتدا به مطالعه کامل مباحث مربوط به آن ها می پرداختم و تحلیل زیست را هم روز اول انجام میدادم.

مباحثی که درست پاسخ داده بودم را فقط در حد تعدادی تست مرور می کردم، با توجه به شناختی که از خودم داشتم و سختی مبحث تعداد تست ها متغیر بود

علی انعامی ، رتبه 451 کنکور 98،  پزشکی دانشگاه ایران

 مهمترین عوامل در موفقیت من خیلی عوامل درسی نبود چون تفاوتی در شیوه های مطالعه اما ایجاد نکردم اما در شور و شوقی که داشتم تفاوت ایجاد کردم.

 ابتدا باید مشخص میکردم چه اولویت هایی دارم و با توجه به این اولویت ها برای هدف تلاش کنم و باید مشخص میکردم که بین رسیدن به هدف و نرسیدن به هدف چه تفاوت هایی وجود دارد و این به من انگیزه میداد. مطالعه تنها بستگی به ساعت بالا ندارد بلکه باید دید پشت مطالعه چه عشق و علاقه ای وجود دارد. وقتی عشق و علاقه باشد تمرکز نیز همراه با ان می اید. در سال کنکور فقط نیاز نیست که دانش آموز درس بخواند و هیچ کار دیگری نکند. ورزش به من نشاط میداد و به نظرمن ارتباط با دوستان و خانواده بسیار مهم است. مهم است که با کسانی رفت و امد کنیم که اهدافی شبیه به من دارند و دوستانم کسانی بودند که یا پزشکی می خواندند و یا سخت درس می خوانند تا پزشکی قبول شوند و سعی کردم افراد متفرقه یعنی کسانی که هدی شبیه به من را حذف کنم چراکه چ.ن هدفشان مثل من نبود من را از هدفی که داشتم دور می کردند. من سال هایی که کنکور داشتم پدر و مادرم با هدفونتلوزیون می دیدند و ارام باهم صحبت میکردند. اگرچه برای آنها بسیار مهم بود که من به هدفم برسم و این را در رفتار آنها میدیدم و واقعا استرس داشتند اما این استرس را به من انتقال نمی دادند اما به من می گفتند که درس من چقدر برای آنها مهم است و می گفتند که من اعتماد دارند و در کارم دخالت نمی کردند و فشاری به من نمی آوردند؛ اما به من نشان می دادند که هدف من برایشان اهمیت دارد.

آیدا دانش‌ پایه، رتبه 1247 منطقه 1 کنکور 98،  دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

بیشتر از همه استقامت و پایداری بر تصمیمی که گرفته بودم، بهم کمک کرد و اینکه پس از آزمون دادن و مشاهده نتایج ناامید نشوم و دوباره از نو خواندن را شروع کنم.

من ابتدا از دروس اختصاصی و درسی که به نظرم در آن آزمون سخت بود، شروع می‌کردم و اولویت من نیز، اشتباهاتم بود، چرا که اشتباهاتم نشان‌دهنده یادگیری ناقص من بودعلاوه بر آن روش جمع‌بندی سه روز یکبار و امتحان دادن بر اساس برنامه ای که خود کانون تنظیم کرده بود، خیلی مفید بود. تصمیم مهمی که در این دوره به من کمک کرد، این بود که از مقایسه کردن خودم با دوستانم و دیگر رتبه‌های برتر دست کشیدم و به صفحه رتبه‌های برتر سر زدم و تلاش کردم که فقط بر روی خودم انرژی بگذارم. من در دوران جمع بندی از روش سه روز یکبار استفاده می‌کردم، ولی چون پشت کنکوری بودم و سال قبل نیز آزمون ها را داده بودم، به این نتیجه رسیدم که 2 ونیم روز باقی مانده پس از امتحان برای تحلیل آزمون زیاد است، پس تصمیم گرفتم نصف روز پس از امتحان را به تحلیل بپردازم و دو روز بعدی همه سوالات آزمون به ویژه دروس اختصاصی و زیست را در همه ‌ی گزینه ها بررسی می کردم و نکات آن‌ها را می نوشتم و مرور می‌کردم. من این روش را برای همه سوالات چه درست چه غلط و چه نزده را انجام دادم و این باعث شد که تعداد اشتباهاتم خیلی کم و اعتماد به نفسم بیشتر شود.

یگانه خوش‌سخن ، رتبه‌ ۲۶۰ سال ۹۷،‌ دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی قم

نتیجه‌ای که در کنکور گرفتم، به نتیجه‌ی آزمون‌هایم در کانون نزدیک بود.

همیشه فکر می‌کردم کسی که در آزمون‌های کانون تراز ۷۰۰۰ دارد، از اول همین تراز را داشته است و فکر نمی‌کردم بتوانم تراز ۵۰۰۰ را به ۷۰۰۰ برسانم و همیشه این نقص را از آزمون‌های کانون می‌دانستم و فکر می‌کردم سؤالات کانون استاندارد نیست. از شهریورماه که درس‌خواندن را دوباره شروع کردم، از آزمون‌های سال‌ قبل کانون استفاده کردم و متوجه شدم که می‌توانم به سؤالات پاسخ بدهم. این باعث شد که متوجه شوم سؤالات کانون مشکلی ندارد. مشکل از من بود که درست نخوانده بودم. مهرماه با تراز ۶۷۰۰ شروع کردم و به من ثابت شد که جهش تراز در آزمون‌ها امکان‌پذیر است. آزمون بعدی به تراز ۷۰۰۰ رسیدم و چنان انگیزه گرفتم که تا آخر سال آن را حفظ کردم. آخرین آزمون جامع کانون به تراز ۷۳۰۰ رسیدم. در کنکور هم به نتیجه‌ی خوبی رسیدم. ماه آخر، ساعت مطالعه‌ام را به ۱۳ ساعت رساندم. تکرار مباحث کمی اذیتم می‌کرد؛ اما به برنامه‌ام پایبند بودم و سعی می‌کردم تنوع ایجاد کنم. یکی از منابعی که برای تست‌زدن تعیین کرده بودم، آزمون‌های سال گذشته‌ی کانون بود. این آزمون‌ها در طول دو هفته‌ی بین آزمون‌ها خیلی به من کمک کرد و برای تنوع مطالعه‌ام مؤثر بود.

ادامه این مطلب در روزهای بعد روی سایت قرار می گیرد....

تهیه کننده: فاطمه رسولی نسب

Menu