رشته‌ی امور دامی

این رشته شامل دانش‌ها و مهارت‌های گوناگون در زمینة تغذیه، بهداشت، ژنتیک و مدیریت و پرورش حیوانات اهلی و طیور است.

رشته‌ی امور دامی

این رشته شامل دانش‌ها و مهارت‌های گوناگون در زمینة تغذیه، بهداشت، ژنتیک و مدیریت و پرورش حیوانات اهلی و طیور است. نیازهای غذایی انسان از دو طریقِ تولیدات گیاهی یا تولیدات دامی تأمین می‌شود که تولیدات دامی بهترین منبع تأمین پروتئین موردنیاز جوامع بشری است.

هنرجویان این رشته با مواردی همچون فیزیولوژی بدن حیوانات، نحوه‌ی تولیدمثل، دستگاه گوارش، پرورش و تغذیه‌ی آن‌ها آشنا خواهند شد.

مانند سایر رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی امور دامی، لازم است برخی ویژگی‌ها مانند روحیه‌ی قوی و مناسب برای کار در محیط‌های کشاورزی و روستایی و همچنین کار در کنار حیوانات و گیاهان را داشته باشید. همچنین باید قدرت جسمی مناسبی داشته باشید و به علم زیست‌شناسی علاقه‌مند باشید. داشتن جسارت از ویژگی‌های اصلی ورود به این رشته است.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های متعددی فعالیت کنند. با توجه به جدیدبودن رشته‌ی امور دامی و کاربردی‌بودن آن، زمینه‌های شغلی گوناگونی برای این رشته وجود دارد. از این جمله می‌توان به کارشناس در زمینه‌های علوم دامی، محقق در زمینه‌ی امور دام و طیور، مدرس در زمینه‌ی علوم دامی، مدیریت واحدهای تولیدی درخصوص دام‌پروری، کار در کشت‌وصنعت‌ها، ‌مزارع پرورش ماهی، گاوداری‌ها، مرغ‌داری‌ها، زنبورداری‌ها و تولید عسل و کار در بخش پرورش انواع حیوانات اشاره کرد.

منبع :

Menu