چگونه آمادگی دانش‌آموزان را برای موفقیت افزایش دهیم؟

همه‌ی ما آینده‌ای شاد و موفق را برای فرزندانمان می‌خواهیم. تصویر جذابی از قرارگرفتن آن‌ها در موقعیت‌های اجتماعی و شغلی و تحصیلی برتر ساخته‌ایم و موفقیت‌های کوچک آنان را با شور و شوق نظاره می‌کنیم.

چگونه آمادگی دانش‌آموزان را برای موفقیت افزایش دهیم؟

همه‌ی ما آینده‌ای شاد و موفق را برای فرزندانمان می‌خواهیم. تصویر جذابی از قرارگرفتن آن‌ها در موقعیت‌های اجتماعی و شغلی و تحصیلی برتر ساخته‌ایم و موفقیت‌های کوچک آنان را با شور و شوق نظاره می‌کنیم؛ اما قرار‌گرفتن دانش‌آموزان در مسیر دستیابی به این اهداف، مستلزم فراهم‌کردن زیرساخت‌هایی برای موفقیت آنان در آینده است. آنچه ما از موفقیت و آمادگی برای موفقیت در ذهن داریم، تا حد زیادی بر شکل‌گیری این کامیابی در آینده‌ی دانش‌آموزان مؤثر است. در ادامه به مفهوم آمادگی برای موفقیت در چند حوزه‌ی گوناگون اشاره می‌کنیم.

دانش

مطالعه‌ی تاریخ به دانش‌آموزان قدرت تحلیل وقایع و خلق تصمیمات درست مبتنی بر تجربه می‌دهد. مطالعه‌ی ریاضیات به آنان درک درست‌تری از نظام‌مندی جهان طبیعت خواهد داد. مطالعه‌ی علوم‌اجتماعی آنان را در تقویت مهارت‌های اجتماعی برای نقش‌آفرینی در همان تصویر موفق از آینده یاری خواهد کرد. به این فهرست می‌توان تأثیر تمام درس‌های دیگر را هم افزود. دانشْ قدرت است و فردی که بیشتر مطالعه کند، قدرتمندتر است. مهم‌ترین روش آماده‌سازی علمی دانش‌آموزان هدایت آن‌ها در مسیر مطالعه‌ی منظم علوم گوناگون است. توجه به‌ویژه به علومِ دلخواه، از آنان متخصص خبره خواهد ساخت؛ اما به معنی کم‌توجهی به سایر درس‌ها نیست. طیف گسترده‌ای از اطلاعات علمی برای موفقیت در آینده و پاسخ‌گویی به نیاز‌های پرشمار جهان اطرافمان موردنیاز است.

مهارت

مهارت‌های ما، آینه‌ی تمام‌نمای پتانسیل‌های ذاتی هستند؛ همان چیزی که با آن، روی محیط خود تأثیر می‌گذاریم. همه چیز از شناخت این پتانسل‌ها آغاز می‌شود. مهم‌ترین تأثیر والدین در فراهم‌سازی زمینه‌های آمادگی برای موفقیت فرزندان، کمک به شناخت پتانسیل‌ها، شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف فرزندان، فراهم‌سازی زمینه‌ی رشد مهارت‌ها و آموزش کاربردی‌مهارتی روش‌های حل مسئله است. وجود و رشد مهارتی، مثل تفکر خلاق در دانش‌آموزان، به آنان توان زیادی در پاسخ‌گویی به نیاز‌ها و ارائه‌ی راه‌حل‌ها می‌بخشد.

اهداف

متعهدشدن به اهداف یکی از عوامل مهم در دستیابی به آینده‌ی تحصیلی موفق است. وجود اهداف پیش‌ران تأثیر شگرفی در روند تحصیلی دانش‌آموزان دارد. هماهنگ‌بودن این اهداف با مهارت‌های ذاتی و آنچه آن‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای خود متصورند، باعث می‌شود نوعی انگیزه‌ی درونی دائمی برای دستیابی به موفقت در آن‌ها ایجاد شود. شاید والدین نتوانند هدف مشخصی را به دانش‌آموزان تکلیف کنند؛ اما همگراشدن رؤیاهای مثبت آنان برای آینده‌ی فرزندان و میل به پیشرفت در دانش‌آموزان در گفت‌وگوها، زمینه‌ساز تعیین اهداف انگیزه‌بخش و موفقیت می‌شود.

منبع: www.raisereadykids.com

Menu