12 راهبرد برای انگیزه‌بخشی به فرزندان در یادگیری (7)

اغلبِ دانش‌آموزانِ خوب، یادگیرندگانِ خوبی به دنیا نمی‌آیند.

12 راهبرد برای انگیزه‌بخشی به فرزندان در یادگیری (7)

اغلبِ دانش‌آموزانِ خوب، یادگیرندگانِ خوبی به دنیا نمی‌آیند. بله. ویژگی‌های شخصیتی فرد نقش مهمی در آمادگی او برای یادگیری و موقعیت کلی در تحصیل و آموزش دارد؛ اما اغلب بچه‌هایی که دانش‌آموزان خوبی هستند، در بعضی مسائل، یادگیرندگان خوبی هم هستند. مهم‌تر از همه این‌که دانش‌آموزی که استعدادهای بنیادی دارد و به‌درستی به او انگیزه داده می‌شود، می‌تواند دانش‌آموز خوبی باشد.

یکی از اشتباهاتی که دبیران و والدین ممکن است در حق دانش‌آموزان و فرزندانِ روبه‌پیشرفتِ خود مرتکب ‌شوند این است که آموزشِ آن‌ها را به کلاس درس محدود کنند. هرچند کلاسِ درس منبع اصلی آموزش است، اگر واقعاً می‌خواهید توانایی و تمایل فرزند خود را به یادگیری افزایش دهید، رشد ذهنی، اجتماعی و تحصیلی باید خارج از محیط کلاس گسترش یابد.

در ادامه، نکات و راهبردهای اثبات‌شده‌ای آمده است که به فرزندان شما انگیزه‌ی یادگیری می‌دهد. آن‌ها را به‌درستی به کار ببندید؛ دراین‌صورت خواهید دید که فرزند یا دانش‌آموز شما لذت یادگیری را کشف خواهد کرد.

7. از طریقِ یادگیریِ مبتنی بر بازی، آموختن را به سرگرمی تبدیل کنید

یادگیری مبتنی بر بازی مفهوم جدیدی نیست و سابقه‌ی طولانی دارد. یادگیری مبتنی بر بازی می‌تواند به دلایل زیادی سودمند باشد. استفاده از بازی به عنوان یک وسیله‌ی آموزشی، نه‌تنها فرصتی برای یادگیری عمیق‌تر و توسعه‌ی مهارت‌های غیرشناختی ایجاد می‌کند، بلکه به کودکان انگیزه‌ای برای آموختن می‌دهد. هنگامی که کودک به‌طور فعال درگیرِ بازی می‌شود (صرف‌نظر از نوع بازی که می‌تواند بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای مثل بازی‌های ویدئویی یا بازی‌های جدی مانند شبیه‌سازی‌های نظامی باشد) ذهن او لذت یادگیریِ یک سیستم جدید را تجربه می‌کند. بازی‌ سرگرم‌کننده مزایای بیش‌تری برای انگیزه‌بخشی به کودکان دارد. این نوع بازی‌ها آن‌ها را به فرایند یادگیری متعهدتر می‌کند و باعث می‌شود بیش‌تر بیاموزند.

هم‌چنین ‌یادگیریِ مبتنی بر بازی، محرک اثربخشی برای یادگیریِ گروهی است و می‌تواند برای کودکان به‌خصوص در محیط کلاس مفید باشد. غالباً تلاش کودکان در بازی، جدی‌تر از زنگ‌های کلاسی است. درواقع بازی برای آن‌ها جذاب‌تر است. هم‌چنین در بازی جنبه‌ی رقابت وجود دارد. دانش‌آموزان به نفع خود یا به نمایندگی از تیمِ خود، برای رقابت یا پیروز شدن تلاش می‌کنند. آن‌ها ممکن است در جهت کسب امتیاز بیش‌تر برای تیم خود به دنبال فرصتی برای بازی باشند.

یادگیری مبتنی بر بازی روشی عالی برای والدین و دبیران است تا با استفاده از آن، ایده‌های جدید و دستور زبان و مفاهیم و اطلاعات را با شیوه‌ای که برای بچه‌ها انگیزه‌بخش باشد، آموزش دهند.

منبع :

Menu