9 مهارت اساسی که باید به نوجوانان بیاموزید (2)

روزهای زندگی به‌سرعت در حال سپری‌شدن است. با چشم‌برهم‌زدنی، فرزندان شما بزرگ می‌شوند، به دوران نوجوانی و جوانی می‌رسند و زندگی شخصی خود را خواهند داشت.

9 مهارت اساسی که باید به نوجوانان بیاموزید (2)

در این زمان مهارت‌هایی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها بیاموزید. درس‌خواندن در مدرسه، اطلاعات متنوعی درباره‌ی موضوعات مختلف در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهد؛ اما لزوماً آن‌ها را با مهارت‌های ضروری که در زندگی نیاز دارند، آشنا نمی‌کند.

در این مقاله با فهرستی از مهارت‌های اساسی و موردنیاز فرزندان آشنا خواهید شد و می‌آموزید که پدر و مادر برای آموزش این مهارت‌ها به فرزندانشان چه باید بکنند.

زندگی پر از شگفتی است؛ اما ممکن است همه‌ی آن‌ها برای ما دلپذیر نباشد. اگر می‌خواهید فرزندانتان را در بزرگ‌سالی از اتفاقات غیرمنتظره و ناخوشایند حفظ کنید، باید به آن‌ها کمک کنید تا مهارت‌های زیر را بیاموزند:

مهارت آشپزی و سواد تغذیه

یادگیری تهیه‌ی غذا و حتی خوردن غذا مهارتی اولیه و اساسی در زندگی است که باید در نوجوانی به فرزندتان آموزش دهید. مهارت‌های زیر را به او بیاموزید تا بتواند در جوانی و بزرگ‌سالی در هر گوشه‌ای از دنیا زنده و شاداب بماند:

۱. اولین نکته‌ی مهم خرید موادغذایی است. انواع مواد غذایی و محل مناسب برای تهیه‌ی هرکدام را به فرزندتان بیاموزید و او را در امر خرید برای منزل مشارکت دهید.

۲. استفاده از وسایل آشپزخانه مانند ماشین ظرفشویی، ‌ماشین لباسشویی، مایکروویو، قهوه‌ساز و... را در کنار هم تمرین کنید. فرزندتان باید بتواند در نبود شما از این وسایل به‌طور ایمن استفاده کند.

۳. باید بتواند از وسایل دیگری مانند انواع چاقو‌ها و رنده‌ها به‌راحتی استفاده کند. دورنگه‌داشتن فرزند از آشپزخانه به بهانه‌ی درس‌خواندن، کار درستی نیست. به‌زودی و در دوران دانشجویی به تمام این مهارت‌ها نیاز پیدا خواهد کرد.

۴. آشپزیِ سالم با مواد غذایی موجود، بسیار مهم است. مثلاً با سیب‌زمینی می‌توان غذاهای متنوعی تهیه کرد؛ اما این مهارتِ بسیار مهمی است که نوجوان بتواند سالم‌ترین غذا را درست کند.

۵. نگهداری از مواد غذایی در بسته‌بندی‌های مناسب و در فضا و دمایی که تازه و سالم بمانند، مهم و ضروری است.

۶. آخرین مهارت، استفاده از اطلاعات ارزش غذایی درج‌شده روی بسته‌بندی مواد غذایی است. این هم مهارتی است که باید در کنار هم تمرین کنید.

منبع :

Menu