6 راه‌حل برای افزایش اثرگذاری اولیا در موفقیت فرزندان

در اوضاع فعلی که هر خانه یک کلاس درس محسوب می‌شود و دانش‌آموز در خانه به تحصیل می‌پردازد، حضور مداوم دانش‌آموز در خانه فرصتی برای همراهی بیشتر اولیا خواهد بود.

6 راه‌حل برای افزایش اثرگذاری اولیا در موفقیت فرزندان

در اوضاع فعلی که هر خانه یک کلاس درس محسوب می‌شود و دانش‌آموز در خانه به تحصیل می‌پردازد، حضور مداوم دانش‌آموز در خانه فرصتی برای همراهی بیشتر اولیا خواهد بود. مشاهده‌ی وضعیت تحصیل دانش‌آموز در مدرسه و انجام تکالیف مدرسه که هر دو در خانه صورت می‌پذیرد، نظارت و آموزش والدین را پررنگ‌تر و مؤثرتر می‌کند؛ اما چگونه می‌توان نقشی مؤثر در موفقیت دانش‌آموزان داشت؟

1. مدیریت زمان را با فرزندتان تمرین کنید. می‌توانید با همراهی هم برنامه‌ی روزانه بنویسید. ساعات استراحت، درس‌خواندن، تماشای تلویزیون، تفریح و... را کامل مشخص کنید و در زمان‌های مشخص به او کمک کنید و حتماً بر اجرای آن نظارت داشته باشید.

2. از دانش‌آموز بخواهید برایتان کتاب و روزنامه و مجله بخواند و درباره‌ی آن مطلب با او گفت‌وگو کنید تا ادراک و تفکرش تقویت شود.

3. با مدرسه و معلم‌هایش در ارتباط باشید. مراجعه به مدرسه و پیگیری وضعیت تحصیلی دانش‌آموز، در پیشرفت درسی او بسیار مؤثر است؛ ضمن اینکه با شیوه‌های معلم‌ها آشنا می‌شوید و هماهنگ با آن‌ها عمل می‌کنید، از نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز نیز شناخت پیدا می‌کنید. با این کار، معلم‌ها را تشویق می‌کنید که به فرزند شما بیشتر توجه ‌کنند.

4. زمانی را به گفت‌وگو با دانش‌آموز اختصاص دهید. این بخش لزوماً درسی نیست و هدف از آن، ایجاد ارتباط و محیطی دوستانه و صمیمی است. درباره‌ی موضوع‌های مختلف با هم صحبت کنید و از انتقادکردن بپرهیزید.

5. گاهی از فرزندتان کمک بگیرید. مثلاً در کارهای غیردرسی از او مشورت بخواهید.

6. ایجاد محیط امن برای مطالعه بسیار مهم است. محیطی فراهم کنید که دانش‌آموز نگران کسب نمره نباشد و خواسته‌ی والدینش را کاملاً معقول بداند. در این فضا، خودش در پی خوش‌حال‌کردن والدین و جلب رضایت آن‌ها خواهد بود. پس چیزی را اجبار نکنید.

Menu