گفت‌وگو با راستین مقدم‌منیری؛ دهم تجربی از رشت

ورودم به کانون با تأکید پدر و مادرم بود. به پیشنهاد مدرسه و از سال هفتم با حمایت و پیگیری پدر و مادرم در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم.

گفت‌وگو با راستین مقدم‌منیری؛ دهم تجربی از رشت

کتاب نوروز برنامه‌ریزی را برایم ساده کرد


راستین مقدم‌منیری در یک نگاه

شهر: رشت (استان گیلان)

مدرسه: تیزهوشان میرزاکوچک‌خان 2

سال‌های حضور در کانون: از هفتم تا دهم تجربی به‌مدت 4 سال

میانگین‌تراز: 6900

تحصیلات و شغل پدر: کاردانی حسابداری، کارمند آزمایشگاه دخانیات

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی، مدیر مدرسه

پدر و مادرت چگونه تو را در مسیر پیشرفت همراهی کردند؟

ورودم به کانون با تأکید پدر و مادرم بود. به پیشنهاد مدرسه و از سال هفتم با حمایت و پیگیری پدر و مادرم در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم. هر جمعه وقتی نتیجه‌ی آزمون را می‌گیرم و به اطلاع پدر و مادرم می‌رسانم، به‌همراه مادرم کارنامه را با دقت بررسی می‌کنیم تا متوجه ایرادات کارم بشوم و راه‌حل پیدا کنیم و اشتباهاتم را طبقه‌بندی می‌کنیم. بعد از آن، به‌همراه مادرم برای هفته‌ی جدید برنامه‌ریزی می‌کنیم. پدرم هم کمک زیادی به من می‌کند و روحیه و انگیزه‌ام را با کمک پدرم حفظ می‌کنم.

منظورت از طبقه‌بندی اشتباهات چیست؟

دقت می‌کنم که برای کدام سؤال‌ها بی‌دقتی کرده‌ام، کدام سؤالات را به‌خوبی درک نکرده‌ام. در کدام سؤالات درس را خوب یاد نگرفته‌ام. کدام سؤالات را جابه‌جا پاسخ داده‌ام.

چرا در سال هفتم نتوانستی به مدرسه‌ی تیزهوشان بروی؟

دبستانی که در آن درس می‌خواندم، زیاد به آزمون تیزهوشان پایه‌ی ششم اهمیت نمی‌داد و برای این آزمون آماده نشده بودم. یک ماه مانده بود به آزمون، در آزمون مدارس نمونه‌دولتی و تیزهوشان ثبت‌نام کردم؛ اما با توجه به فشار درسی زیادی که وجود داشت، تصمیم گرفتم در آزمون تیزهوشان شرکت نکنم و فقط آزمون نمونه‌دولتی بدهم. با توجه به تلاشم، در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی باقرالعلوم(ع) پذیرفته شدم. از سال هفتم، در آزمون‌های کانون شرکت کردم و از سال هشتم به‌طورجدی برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم مطالعه کردم و توانستم به مدرسه‌ی میرزاکوچک‌خان 2 بروم.


به‌نظرت چه عاملی باعث شد در آزمون تیزهوشان قبول شوی؟

مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول روی قبولی ما تأکید زیادی داشت. هر سال تعداد زیادی از ورودی‌های مدارس تیزهوشان، از مدرسه‌ی باقرالعلوم(ع) بود. آزمون‌های کانون هم کمکم کرد تا با نحوه‌ی حل تست‌ها آشنا شوم. تلاش خودم به‌خصوص از سال هشتم تأثیر زیادی در قبولی‌ام داشت.

برنامه‌ی درس‌خواندنت در عید نوروز چگونه است؟ چطور بین مطالعه و تفریح نوروزی‌ تعادل برقرار می‌کنی؟

در سال گذشته که آزمون تیزهوشان را در پیش داشتم، در دوران طلایی نوروز، دو کتاب جامع خریدم و از روی این کتاب‌ها تست کار کردم. کتاب نوروز را هم داشتم که خیلی خوب بود. تفریحاتم هم سر جایش بود. صبح‌ها زودتر بیدار می‌شدم و درس‌هایم را می‌خواندم. پدر و مادرم طوری برنامه‌ریزی می‌کردند که تفریحاتم شب‌ها باشد تا بتوانم در طول روز به درس‌هایم برسم.

چرا کتاب نوروز برایت تأثیر خوبی داشت؟

چون کتاب نوروز تمام مباحث را به‌صورت آزمون‌محور طبقه‌بندی کرده بود و این مسئله، کار را برایم راحت می‌کرد تا بتوانم به‌سادگی برای مطالعاتم برنامه‌ریزی کنم. به خودم می‌گفتم که تا 5 فروردین مباحث کتاب نوروز را مطالعه می‌کنم و سپس از همین کتاب، از خودم آزمون می‌گیرم.

در متوسطه‌ی اول، در کدام درس‌ها قوی‌تر بودی؟

کلاً در درس‌های ریاضی و عربی قوی بودم. البته عربی جزو آزمون تیزهوشان نبود. ریاضی را اغلب بالاتر از 8 از 10 و عربی را بالاتر از 9 از 10 می‌زدم.


روش مطالعه‌‌ات برای درس‌های ریاضی و عربی چگونه بود؟

برای درس ریاضی، ابتدا تمام مسائل کتاب را حل می‌کردم و بعد درس‌نامه‌ی کتاب کمک‌درسی‌ام را می‌خواندم. لابه‌لای درس‌نامه، تست‌های آموزشی وجود داشت که آن‌ها را با دقت کار می‌کردم. بعد از گذشتن یک روز، به سراغ حل تست می‌رفتم تا ببینم چه بخش‌هایی را فراموش کرده‌ام. در بخش‌هایی که دچار فراموشی شده بودم، دوباره قبل از خواب چند تست کار می‌کردم تا مرور کرده باشم. در هفته‌ی اول، معمولاً ریاضی را تمام می‌کردم و جمعه‌ی بین دو آزمون، آزمون‌های سال‌های قبل کانون را از خودم امتحان می‌گرفتم. برای درس عربی هم دبیر بسیار خوبی داشتیم که با پاورپوینت به ما تدریس می‌کرد. با ما تست کار می‌کرد و آزمون‌های کانون را در کلاس تحلیل می‌کرد. بیش‌ترین میزان یادگیری را در کلاس داشتم. البته در خانه هم تست کار می‌کردم.

در دوران نوروز، مباحث نگاه‌به‌گذشته تا چه حد برایت اهمیت دارد؟

سال نهم که بودم، برنامه‌ی اصلی‌ام برای نوروز، تکمیل درس‌های پایه‌ی هشتم بود. همیشه طبق برنامه‌ی راهبردی عمل می‌کنم و مطالعه‌ی درس‌های نیم‌سال اول که همان نگاه‌به‌گذشته است، برایم اولویت دارد.

از کدام کتاب‌های کانون، در سال نهم استفاده می‌کردی؟

از کتاب سه‌سطحی ریاضی، کتاب عمومی کانون و کتاب نوروز استفاده می‌کردم. کتاب‌های سه‌سحی با توجه به سطح‌بندی خوبی که داشت و سؤالات شناسنامه‌دارش، برایم بسیار خوب بود.

دفتر برنامه‌ریزی چه جایگاهی در زندگی تحصیلی‌ات دارد؟

نقطه‌قوت دفتر برنامه‌ریزی این است که هر نتیجه‌ای که در آزمون می‌گیریم، می‌توانیم به دنبال دلیلش در این دفتر بگردیم؛ یعنی نتیجه‌های نامطلوب ناشی از کم‌کاری را به ما نشان می‌دهد تا خیلی سریع آن را جبران کنیم. من از این دفتر استفاده می‌کنم.

از سایت کانون و مجله‌ی آزمون چه استفاده‌هایی می‌کنی؟

همان روز آزمون، مصاحبه‌ با نفرات برتر را در مجله‌ی آزمون مطالعه می‌کنم تا با راهکارها و روش‌هایشان آشنا شوم. در سایت کانون هم کارنامه‌هایم را بررسی می‌کنم. کارنامه‌های اصلی و ۵نوع‌درس کمک زیادی به من می‌کند تا خودم را با شرایط قبلی‌‌ام مقایسه کرده و برای پیشرفتم برنامه‌ریزی کنم.

سال گذشته در آزمون‌های شبیه‌ساز تیزهوشان شرکت کردی؟

در سال گذشته، در ماه به‌جای دو آزمون، سه آزمون داشتیم که یکی از این آزمون‌ها، آزمون شبیه‌ساز بود. در تمام آزمون‌های شبیه‌ساز شرکت کردم. این آزمون باعث می‌شد بتوانم متراکم‌تر و پیوسته‌تر درس بخوانم. حتی سؤالات آزمون شبیه‌ساز در درس فارسی خیلی شبیه به آزمون تیزهوشان بود. این موضوع خیلی به من کمک کرد تا با آمادگی کامل در آزمون تیزهوشان حاضر شوم.


منبع :

Menu