قبولی در تیزهوشان: گفت‌وگو با امین جعفری، دهم تجربی از دهدشت

از سوم دبستان آزمون می‌دادم و در آزمون‌ها تقریباً اغلب سؤالات را بلد بودم و جواب می‌دادم.

قبولی در تیزهوشان: گفت‌وگو با امین جعفری، دهم تجربی از دهدشت

از هر آزمون نکته‌ی جدیدی یاد گرفتم


امین جعفری در یک نگاه

شهر: شفت (استان گیلان)

مدرسه: استعدادهای درخشان میرزاکوچک‌خان 2 (رشت)

میانگین‌تراز نهم: 6987

سال‌های حضور در کانون: از سوم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت ۸ سال

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد میکروبیولوژی، مراقب بهداشت مدارس

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی ریاضی، دبیر ریاضی


چرا در آزمون تیزهوشان پایه‌ی ششم، نتیجه‌ای را که می‌خواستی، کسب نکردی؟

از سوم دبستان آزمون می‌دادم و در آزمون‌ها تقریباً اغلب سؤالات را بلد بودم و جواب می‌دادم. با همین ذهنیت در آزمون تیزهوشان شرکت کردم و نمره‌ی منفی گرفتم. نباید به سؤالاتی که بلد نبودم یا شک داشتم، پاسخ می‌دادم. در متوسطه‌ی اول با جدیت بیشتری در آزمون‌های کانون شرکت کردم و در نهایت، در آزمون تیزهوشان نهم به دهم پذیرفته شدم.

در پایه‌ی سوم دبستان از چه طریقی با کانون و خدماتش آشنا شدی؟

برادرم، امیر جعفری، که از من بزرگ‌تر است، از پنجم دبستان در آزمون‌ها شرکت می‌کرد و تأثیر آزمون‌ها را بر پیشرفت امیر دیده‌ بودیم. برادرم در سال 96 توانست رتبه‌ی 81 تجربی را کسب کند و الان دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران است.

فرهنگی‌بودن پدر و مادرت بر روند تحصیل‌ شما چه تأثیری گذاشت؟

پدر و مادرم به درس‌خواندن من و برادرم خیلی حساس هستند و همیشه هر نوع حمایتی که لازم باشد، از ما می‌کنند تا به نتیجه‌ی دلخواهمان برسیم. پدرم همیشه من را تا حوزه‌ی آزمون که فومن است، همراهی می‌کند و الان که در مدرسه‌ی تیزهوشان در شهر رشت قبول شده‌ام و ۴۰ دقیقه تا خانه فاصله دارد، باز هم من را همراهی می‌کند. پیگیر کارنامه‌ی آزمون‌هایم هستند و روزهای جمعه به‌همراه پدر و مادرم، کارنامه‌ام را بررسی می‌کنم. اگر در درس ریاضی ایرادی داشته باشم، از مادرم کمک می‌گیرم و در درس زیست هم از پدرم راهنمایی می‌خواهم.

برای موفقیت در آزمون تیزهوشان، درس‌خواندن جدی را از چه پایه‌ای شروع کردی؟

از سال هفتم مطالعه برای آزمون تیزهوشان را با جدی‌ترگرفتنِ آزمون‌های کانون شروع کردم. در هر سه پایه‌ی متوسطه‌ی اول برای تک‌تک آزمون‌هایم ارزش قائل می‌شدم و همین باعث شد برای آزمون تیزهوشان هیچ مشکلی نداشته باشم. هدفم این بود که از هر آزمون، نکته‌ی جدیدی یاد بگیرم و همین هم شد. به‌مرور پیشرفت کردم تا در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدم.

برای قبولی در آزمون تیزهوشان از کدام منابع کانون کمک گرفتی؟

برای درس‌های ریاضی و علوم از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کردم. تست‌های کتاب‌های آبی را هم کار می‌کردم. برای درس‌ ادبیات هم کتاب آبی را داشتم.

در متوسطه‌ی اول در چه درس‌هایی قوی‌تر بودی؟

درس‌های ریاضی و علوم نقاط قوتم در آزمون‌های کانون بود که در این درس‌ها اغلب نمره‌ی 9 از 10 کسب می‌کردم. دلیلش هم این بود که برای این درس‌ها تست‌های زیادی کار می‌کردم و هر روز برای این دو درس وقت می‌گذاشتم.

روش مطالعه‌ات برای ریاضی و علوم چگونه بود؟

برای درس ریاضی در مرحله‌ی اول دی‌وی‌دی‌های کانون را با دقت می‌دیدم. بعد از آن بر کتاب درسی مسلط می‌شدم. سپس از کتاب آبی تست کار می‌کردم. غلط‌هایم را پیدا می‌کردم و روی آن‌ها کار می‌کردم. در درس علوم هم اول کتاب درسی را می‌خواندم. بعد تست‌های کتاب آبی را می‌زدم. در نهایت، به سراغ کتاب سه‌سطحی می‌رفتم و از این کتاب‌ها برای تسلط بیشتر کمک می‌گرفتم.

در کدام درس با تغییر روش درس‌خواندن توانستی پیشرفت کنی؟

در درس ادبیات، روشم را از تمرکز بر کتاب و مطالعه‌ی درس‌به‌درس، به موضوعی‌خوانی تغییر دادم. این روش را دبیرانم پیشنهاد کردند و به مرور زمان باعث شد از نمره‌ی 5 به نمره‌ی 9 از 10 در آزمون‌ها برسم.

در طول این سال‌ها از آزمون‌های کانون چه نکاتی یاد گرفتی؟

امسال هشتمین سالی است که آزمون می‌دهم. هر سال نقاط قوتم را پیدا می‌کردم و برای نقاط ضعفم هم سعی می‌کردم روش‌های مطالعه‌ی جدیدی را به کار ببرم. به‌تجربه یاد گرفتم در جلسه‌ی آزمون، از کنار سؤالاتی که بلد نیستم، بگذرم.

از کدام‌یک از کارنامه‌هایت در جعبه‌ابزار کارنامه، بیشتر استفاده می‌کنی؟

از کارنامه‌ی اصلی استفاده می‌کنم و در هر آزمون، آن را با کمک پدر و مادرم بررسی می‌کنم. در هر پروژه از کارنامه‌ی پروژه‌ای هم استفاده می‌کنم و برای پیشرفتم در پروژه‌ی بعدی، از آن کمک می‌گیرم.

در سایت کانون، دیگر از چه بخش‌هایی استفاده می‌کنی؟

در صفحه‌ی مقطع خودم فعال هستم و نظرات دانش‌آموزان را می‌خوانم. از بخش کلکسیون روش‌ها در سایت هم استفاده می‌کنم و آن را مفید می‌دانم.

اگر بخواهی برای موفقیت در آزمون تیزهوشان به سایر دانش‌آموزان توصیه‌‌ای بکنی، چه می‌گویی؟

از دانش‌آموزانی که هدفشان قبولی در آزمون تیزهوشان است، می‌خواهم که آزمون‌های کانون را جدی بگیرند و با جدیت زیادی درس بخوانند. نباید در درس‌خواندن سستی کرد. استفاده از فرصت‌ها بسیار مهم است. من چپ‌دست هستم؛ اما در آزمون تیزهوشان برایم صندلی راست‌دست گذاشته بودند. چون در آزمون‌های کانون در همین وضعیت آزمون داده بودم و هیچ بهانه‌ای نیاورده بودم، در آزمون تیزهوشان هم بدون مشکل توانستم کارم را ادامه بدهم.

اهل فعالیت‌های غیردرسی هم هستی؟

ورزش می‌کنم. کتاب‌های غیردرسی هم می‌خوانم. آخرین کتابی که خوانده‌ام، جلد 5 بیولوژی کمپل بود. دوست دارم در المپیاد زیست‌شناسی شرکت کنم.

برای سال تحصیلی جدید چه هدف‌گذاری‌هایی کرده‌ای؟

می‌خواهم کلاس‌های ورزشی را در برنامه‌ام کمرنگ‌تر کنم. جدیتم را در مطالعه زیاد می‌کنم و ساعت مطالعه‌ام را افزایش می‌دهم. برای افزایش ساعت مطالعه از دفتر برنامه‌ریزی کمک می‌گیرم.


منبع :

Menu