روز باز دانشگاه تهران در دانشکده علوم چگونه بود؟ +گزارش تصویری

دانشگاه تهران در روز 7 مردادماه از ساعت 9 تا 16 پذیرای دانش‌آموزان و خانواده‌هایی بود که به دنبال آشنایی بیشتر با دانشگاه تهران، دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضای دانشگاه بودند.

روز باز دانشگاه تهران در دانشکده علوم چگونه بود؟ +گزارش تصویری

دانشگاه تهران در روز 7 مردادماه از ساعت 9 تا 16 پذیرای دانش‌آموزان و خانواده‌هایی بود که به دنبال آشنایی بیشتر با دانشگاه تهران، دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضای دانشگاه بودند.

در پردیس‌های مختلف دانشگاه تهران، اساتید و دانشجویان به استقبال دانش‌آموزان رفته و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار دادند.

در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران نیز همانند سایر دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه تهران این اقدام با کیفیت بسیار خوبی انجام شد و برنامه‌های متنوعی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد.

آشنایی با رشته‌های مختلف دانشکده‌ی علوم و برگزاری همایشی با حضور اساتید منتخب از قدامات جالب دانشکده‌ی علوم بود که با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شد، به‌طوری که سالن همایش دهشور انبوه از دانش‌آموزان و خانواده‌های علاقمند بود. 

روز باز دانشگاه تهران

سالن همایش دهشور دانشکده علوم با حضور پرشمار دانش‌آموزان

اجرای همایش را دکتر سیدمهدی واعظ‌علایی، استاد فیزیک بر عهده داشت. نقطه‌ی قوت همایش دانشکده‌ی علوم مربوط به ارتباط علوم پایه با صنعت و همین‌طور فعالیت اساتید حاضر در همایش در حوزه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

دکتر فرنوش فریبد، استاد شیمی دانشگاه تهران و جزو یک درصد برتر دانشمندان جهان در حوزه‌ی شیمی، ضمن معرفی رشته‌ی شیمی به اهمیت شیمی به عنوان علم ماده و متریال در صنعت پرداخت. دتر فریبد شیمی را علمی معرفی کردند که در تمام حوزه‌ها می‌تواند کاربرد داشته باشد. دکتر فریبد گفتند راه ورود به صنعت برای دانشجویان رشته‌ی شیمی به راحتی مهیاست و کمتر دانشجوی شیمی است که شرایط کاری نداشته باشد. 

استاد شیمی دانشگاه تهران به تفاوت‌های میان رشته‌ی شیمی و مهندسی شیمی هم پرداختند و گفتند 20 واحد از درس‌های رشته‌ی مهندسی شیمی مربوط به رشته‌ی شیمی و بقیه‌ی آن در ارتباط با مهندسی مکانیک است. 

دکتر فریبد با بیان این‌که دانشجویان رشته‌ی شیمی بعد از گذراندن 3 سال از تحصیل می‌توانند در صنعت مشغول به‌کار شوند، به دانش‌آموزان گفت که اگر به درس شیمی علاقه دارند، می‌توانند با آرامش وارد این رشته شوند.

روز باز دانشگاه تهران

دکتر فرنوش فریبد، عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه تهران

دکتر یاسمن سلمکی، عضو هیأت علمی گروه زیست‌شناسی، با بیان اهمیت علوم پایه در جهان و توجهی که جهان به دانشمندان علوم پایه دارد، به معرفی رشته‌های زیر مجموعه‌ی زیست‌شناسی، شامل بیوتکنولوژی، سلولی مولکولی، میکروبیولوژی، ژنتیک، زیست جانوری و گیاهی پرداختند. دکتر سلمکی اهمیت زیست‌شناسی را در دنیای امروز بسیار زیاد دانسته و توجه به موضوعات بیوتکنولوی و ژنتیک را در شرکت‌های دانش بنیان دلیلی بر این مسئله معرفی کردند.  ایشان دانشگاه تهران را نماد آموزش عالی در کشور دانستند و تأکید کردند تحصیل در هر رشته‌ای در دانشگاه تهران می‌تواند زمینه‌ی موفقیت‌های علمی بعدی را برای دانش‌آموزان فراهم کند.

دکتر سلمکی همچنین به بیان تفاوت‌های تحصیل در دوره‌ی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی و همچنین رشته‌ی کارشناسی زیست فناوری و در ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا پرداختند و تأکید کردند موفقیت برای هر دوی این گروه‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.

دکتر سلمکی در پایان سخنان خود از حضور گسترده دانش‌آموزان در روز باز دانشگاه تهران گفتند و تأکید کردند که نسبت به سال گذشته حضور دانش‌آموزان بسیار زیاد بوده و همین‌طور تعداد دانش‌آموزان در مقایسه با اولیای‌شان خیلی بیش‌تر و قابل توجه است.

روز باز دانشگاه تهران

دکتر یاسمن سلمکی، عضو هیأت علمی گروه زیست‌شناسی


دکتر محمد گنج‌تابش، عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر، ضمن دعوت از دانش‌آموزان برای بازدید از دانشکده‌ی ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، به اهمیت علم کامپیوتر در دنیای امروز پرداخته و تفاوت‌های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر را برای دانش‌آموزان توضیح دادند. دکتر گنج‌تابش با بیان این‌که مهندسی مربوط به موضوعات و مباحث روز است و علوم پایه به بحث‌های اساسی‌تر می‌پردازد و نوعی نگاه به آینده دارد به تفاوت‌های این دو رشته اشاره کردند. ایشان همین‌طور گفتند که دانشجویان رشته‌های علوم کامپیوتر می‌تواند از همان ترم‌های اول مشغول به کار در صنعت شوند، اما بهتر است توجه بیشتری به دانشگاه و درس‌های خود داشته باشند.

روز باز دانشگاه تهران

دکتر محمد گنج‌تابش، عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر


دکتر یاسر عبدی، استاد دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه تهران از دانش‌آموزان دعوت کردند تا از آزمایشگاه‌های فیزیک دانشکده‌ی فیزیک بازدید کنند و با توجه به اهمیت کوانتوم در دنیای امروز، انقلاب صنعتی آینده را مبتنی بر فیزیک و کوانتوم دانستند. دکتر عبدی همین‌طور علم نانوفیزیک را نیز مبتنی بر فیزیک کوانتوم دانستند و تأکید کردند که جهان برای دانشمندان علم فیزیک جایگاه ویژه‌ای قائل است.

روز باز دانشگاه تهران

دکتر یاسر عبدی، استاد دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه تهران

دکتر رضا نوزعیم، استاد دانشکده‌ی زمین‌شناسی دانشگاه تهران، ایران را بهشت زمین‌شناسی جهان معرفی کردند و تأکید کردند قدمت تاریخی ایران و تنوع زمین در طول دوره‌های تاریخی باعث شده، زمین‌شناسی در ایران اهمیت زیادی داشته باشد. دکتر نوزعیم تأکید داشتند برخلاف باور دانش‌آموزان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی زمین‌شناسی بسیار توانمند بوده و در حوزه‌ی خود توانسته‌اند مؤثر باشند.

ایشان در پاسخ به سؤالی درباره‌ی تحصیل دختران در رشته‌ی زمین‌شناسی گفتند که در حال حاضر 5 نفر از اعضای هیأت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه تهران خانم هستند. همچنین ایشان بیان کردند که علاوه بر جستجو در بیابان که کار سختی به نظر می‌رسد، بخش مهمی از فعالیت‌های زمین‌شناسان در آزمایشگاه‌ها است و دختران هم می‌توانند در این رشته وارد بازار کار شوند.

روز باز دانشگاه تهران

دکتر رضا نوزعیم، استاد دانشکده‌ی زمین‌شناسی دانشگاه تهران


در ادامه‌ی همایش، دانش‌آموزانی از مدارس سرای دانش، وحدت اسلامی، الزهرا (س)، مرحوم بادامچی، سلمان، امام علی(ع) در تهران و مدارس فرزانگان ایلام، تیزهوشان کرج، تیزهوشان بروجرد و استعدادهای درخشان رودهن سؤالات خود را از اساتید پرسیدند و آن‌ها نیز به بیان پاسخ‌های خود پرداختند.

در پایان این همایش دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، برای دانش‌آموزان صحبت کردند. دکتر سرسنگی تأکید کردند که موضوع علم فقط مسئله‌ی تخصص نیست و تلاش دانشگاه تهران این است که علاوه بر تربیت متخصص، بتواند متفکر هم تربیت کند و دانشجویان نه تنها در حوزه‌ی علمی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم موفق باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران سه هدف را در برنامه‌ی سوم توسعه دانشگاه تهران بیان کردند که عبارت است از بین‌المللی‌سازی دانشگاه تهران، کارآفرینی و مسئولیت‌پذیری و اخلاق حرفه‌ای.

روز باز دانشگاه تهران

دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران

بعد از همایش، دانش‌آموزان در غرفه‌های گروه‌های مختلف دانشکده‌ی علوم با ارتباط صنعت و علوم پایه و شرکت‌های دانش بنیان آشنا شدند. در ادامه نیز هر کدام از دانش‌آموزان به دانشکده‌های مورد علاقه خود رفتند و ارتباط مستقیم با اساتید و دانشجویان برقرار کرده و از آزمایشگاه‌های هر دانشکده بازدید کردند.

در ادامه‌ی گزارشی تصویری را از روز باز دانشگاه تهران در دانشکده‌ی علوم می‌بینید.


روز باز دانشگاه تهران

دانشکده علوم، پذیرای دانش‌آموزان و خانواده‌ها در روز باز دانشگاه تهران

روز باز دانشگاه تهران

5 استاد گروه‌های مختلف علوم پایه در حال پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان

روز باز دانشگاه تهران

سالن همایش دهشور دانشکده علوم پایه، میزبان دانش‌آموزان در روز باز دانشگاه تهران

روز باز دانشگاه تهران

با پر شدن سالن، سایر دانش‌آموزان به صورت ایستاده در حال گوش کردن به صحبت‌های اساتید هستند.

روز باز دانشگاه تهران

با پر شدن سالن، سایر دانش‌آموزان به صورت ایستاده در حال گوش کردن به صحبت‌های اساتید هستند.

روز باز دانشگاه تهران

دانش‌آموزان در حال پرسیدن سؤالات خود از اساتید علوم پایه

روز باز دانشگاه تهران

دانش‌آموزان در حال پرسیدن سؤالات خود از اساتید علوم پایه

روز باز دانشگاه تهران

در پایان همایش دانش‌آموزان سؤالات خود را حضوری از اساتید پرسیدند

روز باز دانشگاه تهران

در پایان همایش دانش‌آموزان سؤالات خود را حضوری از اساتید پرسیدند

روز باز دانشگاه تهران

غرفه‌ی گروه زیست‌شناسی در دانشکده‌ی علوم



Menu