گفت‌وگو با محمد هجری، دوازدهم ریاضی از کرج با تراز 8200

در سال 89 در پایان سال سوم دبستان به کانون آمدم و از تابستان آن سال در تمام آزمون‌ها شرکت کردم. امسال نهمین سالی است که در آزمون‌ها شرکت می‌کنم و در بیش از 190 آزمون حاضر بوده‌ام.

گفت‌وگو با محمد هجری، دوازدهم ریاضی از کرج با تراز 8200

دوستانم مرا به درس‌خوان بودن می‌شناسند

* این گفت‌وگو در سال تحصیلی و چند ماه قبل از کنکور برگزار شده است.

شخصی شخصی محمد هجری در سایت کانون را اینجا ببینید: شخصی شخصی محمد هجری

پاسخ محمد هجری ، برتر ریاضی (تراز 8200) به سوالات دانش آموزان

از چه سالی به کانون آمدی؟

در سال 89 در پایان سال سوم دبستان به کانون آمدم و از تابستان آن سال در تمام آزمون‌ها شرکت کردم. امسال نهمین سالی است که در آزمون‌ها شرکت می‌کنم و در بیش از 190 آزمون حاضر بوده‌ام. پارسال ترازم 7600 بود و امسال به تراز 8200 رسیدم‌.


دلیل حضور مداوم شما از سال‌های پایه در آزمون‌های برنامه‌ای چه بود؟

اصلی‌ترین و اولین دلیل شرکت من در آزمون‌ها آمادگی برای آزمون ورودی مدارس استعداد‌های درخشان بود. بعد از پذیرفته‌ شدن در این آزمون، هدفم به آمادگی برای کنکور تغییر کرد و تصمیم گرفتم هر سال به طور مداوم در آزمون‌ها شرکت کنم.


در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردی؟ اگر در این سال‌ها پیشرفت کرده‌ای، دلیل این پیشرفت چه بوده است؟

ترازم هیچ گاه کم‌تر از 6000 نبوده است. علاوه بر یاری خداوند، اصلی‌ترین دلیل پیشرفتم این بود که هدف خود را می‌دانستم و سعی می‌کردم در راستای هدفم با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم گام بردارم.


مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون را چه می‌دانی؟ چرا؟

مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون، پوشش کامل مطالب درسی در قالب تست‌های آموزشی و نکته‌دار است. از طرفی به دلیل جامعه‌ی آماری بالا، بهتر می‌توانم رقبای خود را بشناسم و با تقویت سطح علمی‌ام با آن‌ها رقابت کنم.

گفت‌وگو با محمد هجری، دوازدهم ریاضی از کرج با تراز 8200


آیا در این سال‌ها در آزمون‌های برنامه‌ای غیبت کرده‌ای؟

در تمام سال‌ها تقریباً در تمام آزمون‌ها حضور داشته‌ام.


دلیل عدم غیبت شما چه بوده است؟

به نظرم غیبت در آزمون فقط می‌تواند از مواجهه با نتیجه‌‌ی بد آن آزمون جلوگیری کند؛ اما با فاصله افتادن بین دو آزمون یک‌سری از مطالب را فراموش می‌کنیم و از فضای رقابت دور می‌شویم؛ درنتیجه بازدهی‌مان افت می‌کند.


چگونه بین برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و برنامه‌ی مدرسه هماهنگی ایجاد می‌کنی؟

با توجه به این‌که معلمان مدرسه منطبق با آزمون‌های کانون پیش می‌روند، با آماده شدن برای آزمون خود‌به‌خود به برنامه‌ی مدرسه هم می‌رسم و هماهنگی‌ مدرسه با آزمون‌ها جلوی هر گونه عقب‌افتادگی را گرفته است. برای شخصی‌سازی برنامه ابتدا توجه می‌کنم که چه مباحثی در آزمون آینده طرح می‌شود و با توجه به این‌ مباحث تست‌های آن‌ها را از کتاب‌های کمک‌آموزشی به صورت طبقه‌بندی‌شده در قالب بسته‌های تستی 40 یا 50تایی روی کاغذ می‌نویسم و روزانه چند بسته را انتخاب می‌کنم و درس‌نامه‌ی مربوط به آن‌ها را می‌خوانم و تست‌هایش را کار می‌کنم.



کدام درس‌ها نقطه‌ی قوت شماست؟ روش‌هایت در مطالعه‌ی این درس‌ها چیست؟

درس‌هایی که در گرایش ریاضی جای می‌گیرند نقطه‌ی قوتم هستند. این درس‌ها را مفهومی یاد می‌گیرم. برای مثال برای درس حسابان و گسسته، فرمول‌ها و روابط اصلی را یاد می‌گیرم و بعد تمام روابط فرعی را برای خودم اثبات می‌کنم. چیزی را بدون استدلال و اثبات رها نمی‌کنم. در درس هندسه علاوه بر اثبات روابط فرعی از روابط اصلی، سعی می‌کنم همه‌ی مطالب را تشریحی یاد بگیرم؛ زیرا درسی مانند هندسه یک درس استدلالی است و باید آن را درک کرد.


آیا درسی بوده که برایت چالشی باشد یا نمره‌ی پایین‌تری در آن‌ داشته باشی و روش مطالعه‌ات را در آن تغییر داده باشی؟ قبلاً با چه روشی آن درس را مطالعه می‌کردی و الان چگونه مطالعه می‌کنی؟ روش جدید را چگونه به دست آوردی؟

در گذشته درس شیمی خیلی برایم سخت بود؛ ولی توانستم با تغییر شیوه‌ی مطالعه‌ام، از نمره‌ی 60 به حدود 100 برسم. قبلاً مطالب متنی را زیاد نمی‌خواندم، به برخی از مفاهیم توجه نمی‌کردم و سرعتم در حل مسائل کم بود. برای رفع مشکل، مطالب متنی آن‌ها را طبقه‌بندی کردم و با مرورهای کوتاه‌مدت، مطالب برایم تثبیت شد. برای سؤالات مفهومی سعی کردم روابط بین آن‌ها را عمیق یاد بگیرم و برای افزایش سرعت عمل، از تست زمان‌دار استفاده کردم.

گفت‌وگو با محمد هجری، دوازدهم ریاضی از کرج با تراز 8200


از کتاب‌های پیمانه‌ای چگونه استفاده می‌کنی؟

وقتی به تست جدید نیاز دارم از این‌ کتاب‌ها استفاده می‌کنم. بهترین کتاب پیمانه‌ای من برای درس شیمی است.


مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب‌های سه‌سطحی از نظر شما چیست؟

از کتاب‌های سه‌سطحی در درس‌های حسابان 1 و 2 و فیزیک 2 استفاده می‌کنم. اولاً تست‌ها را از لحاظ سختی طبقه‌بندی کرده‌اند و هر دانش‌آموز با توجه به سطح درسی خود می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد. دیگر آن‌که تست‌هایی که پشت سر هم آمده‌اند از مبحث یک فصل نیستند و این پراکندگی باعث می‌شود هنگام حل تست‌های زمان‌دار ذهنم از مطلبی به مطلب دیگر پرش کند و ارزیابی بهتری از خودم داشته باشم.


پدر و مادر چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

پدرم تلاش می‌کند تا بهترین امکانات آموزشی را برایم فراهم کند و این برایم خیلی ارزشمند است. مادرم نیز سعی می‌کند فضای خانه را آرام نگه دارد تا بتوانم تمرکز لازم را برای درس خواندن داشته باشم. از طرفی هر دوی آن‌ها با مشاوره‌های انگیزشی به من روحیه می‌دهند و فارغ از هر نتیجه‌ای در آزمون، هدفم را به من یادآوری می‌کنند. من قدردان آن‌ها هستم.


مهم‌ترین ویژگی آموزشی شما چیست؟

دوستانم مرا به درس‌خوان بودن می‌شناسند.

گفت‌وگو با محمد هجری، دوازدهم ریاضی از کرج با تراز 8200



Menu