چگونه راحت اما درست انتخاب رشته کنیم؟

از آن‌جا که رشته‌ی تحصیلی شما در دانشگاه، آینده‌ی تحصیلی و شغلی شما را تعیین می‌کند، لزوم انتخاب درست در این مورد نمایان می‌شود.

چگونه راحت اما درست انتخاب رشته کنیم؟

از آن‌جا که رشته‌ی تحصیلی شما در دانشگاه، آینده‌ی تحصیلی و شغلی شما را تعیین می‌کند، لزوم انتخاب درست در این مورد نمایان می‌شود.

برای اینکه انتخاب درست و در عین حال ساده‌ای داشته باشید، به نکات زیر توجه نمایید:

  • اولویت اصلی در انتخاب رشته‌ی درست، شناخت رشته‌ها است که شامل شناخت صحیح و کامل از درس‌هایی است که در رشته‌ی موردنظر، تحصیل می‌شوند. مثلا دانشجویی که تمایل چندانی به درس شیمی‌ ندارد نباید رشته‌ی داروسازی را انتخاب کند. هم‌چنین شناخت کافی از موقعیت‌های شغلی و بازار کار رشته‌ها می‌تواند شما را در انتخاب بهتر هدایت کند.

  • اولویت دوم در انتخاب رشته باید علاقمندی شما باشد. به عبارت ساده‌تر رشته‌ای را انتخاب کنید که تحصیل در آن رشته و شغلی را که در آینده و به واسطه‌ی تحصیل در آن رشته به دست می‌آورید، دوست خواهید داشت.

شاید در آینده به این رشته علاقمند شوم...

بعدا تغییر رشته می‌دهم...

می‌خوانم برای اینکه مدرکی گرفته باشم و...

جملاتی هستند که آینده‌ی تحصیلی و شغلی شما را با مشکل مواجه خواهند کرد.

  • اولویت بعدی در انتخاب رشته باید توجه به بازار کار و شغل احتمالی آینده باشد (چه بخواهید و چه نخواهید رشته‌ی انتخابی شما احتمالا شغل آینده‌ی شما را تعیین خواهدکرد) پس سعی کنید رشته‌ی درستی را انتخاب کنید که در آینده در انتخاب شغل دچار دردسر نشوید.

  • اولویت بعدی در انتخاب رشته‌ی شما جغرافیای محل تحصیل شما است. دوری و نزدیکی شهر محل زندگی با شهری که در آن تحصیل خواهید کرد، کوچک یا بزرگ بودن دانشگاه و شهر محل تحصیل و... می‌تواند ملاک‌های بعدی در انتخاب درست شما باشد.

بدانیم برخی مشکلات عاطفی ناشی از دور بودن افراد از خانواده‌ها به راحتی قابل چشم‌پوشی نیستند.

در مجموع موقع انتخاب رشته هوشیارانه و با چشم باز و آگاهی نسبت به رشته‌ها (دروس اصلی هر رشته، علاقمندی به رشته، بازار کار، محل و شهر دانشگاه و...) اقدام نمایید تا دچار پشیمانی نشوید.

Menu