قهرمان پیشرفت: محمدمهدی رحیمی، از رتبه 3296 سال96 تا 353 سال97

من محمدمهدی رحیمی هستم. از دوم دبیرستان به کانون آمدم و تا چهارم دبیرستان و یک سال هم به صورت فارغ‌التحصیل در آزمون‌های کانون شرکت کردم.

قهرمان پیشرفت: محمدمهدی رحیمی، از رتبه 3296 سال96 تا 353 سال97

گفت‌وگو با محمدمهدی رحیمی، دانشجوی داروسازی دانشگاه تهران از مرودشت 

از رتبه‌ی 3296 سال 96 تا رتبه‌ی 353 سال 97

ای کاش سال اول آزمون‌های کانون را تحلیل می‌کردم


محمدمهدی رحیمی در یک نگاه

شهر: مرودشت (فارس)

سال‌های حضور در کانون: از دوم دبیرستان تا چهارم دبیرستان و یک سال فارغ‌التحصیل به مدت 4 سال

رتبه‌ی قبولی: رتبه‌ی 353 تجربی منطقه‌ی 2

رشته‌ی قبولی: داروسازی دانشگاه تهران

تحصیلات و شغل پدر: فوق دیپلم زبان انگلیسی، دبیر زبان انگلیسی

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

قهرمان پیشرفت: محمدمهدی رحیمی، از رتبه 3296 سال96 تا 353 سال97


لطفاً خودت را معرفی کن.

من محمدمهدی رحیمی هستم. از دوم دبیرستان به کانون آمدم و تا چهارم دبیرستان و یک سال هم به صورت فارغ‌التحصیل در آزمون‌های کانون شرکت کردم. دو بار در کنکور شرکت کردم. در کنکور 96 رتبه‌ام 3296 و در کنکور  97 رتبه‌ام 353 شد.


آیا از اعضای خانواده فرد دیگری  هم عضو کانون بوده است؟

ما یک خانواده‌ی 5‌نفره هستیم. یک برادر و یک خواهر دارم. برادرم دانشجوی سال چهارم پزشکی دانشگاه یاسوج است و قبلاً دو سال عضو کانون بود. خواهرم پیش‌دبستانی است.


چه شد که عضو کانون شدی؟

مشوق اصلی من برای انتخاب رشته‌ی تجربی برادرم بود. بعد از این‌که موفقیت او را دیدم تصمیم گرفتم در آزمون‌های کانون شرکت کنم.

قهرمان پیشرفت: محمدمهدی رحیمی، از رتبه 3296 سال96 تا 353 سال97


از نتیجه‌ی کنکور 96 راضی نبودی که دوباره در کنکور شرکت کردی؟

بعد از اعلام نتایج کنکور سال 96 ناراحت و شوکه شدم و فکر می‌کردم که نتیجه‌ام بهتر می‌شود. بعد از مدتی منطقی فکر کردم و فهمیدم انتظار زیادی از خودم داشتم.


چه شد که سال اول نتوانستی نتیجه‌ی مورد نظرت را بگیری؟ ساعت مطالعه‌ات کم بود؟

اتفاقاً سال اول ساعت مطالعه‌ام بیش‌تر از سال دوم بود؛ ولی اشتباهاتی داشتم که بعد از اعلام نتایج متوجه شدم و با مطالعه‌ی کم‌تری نسبت به سال اول توانستم نتیجه‌ی خیلی بهتری بگیرم.


کم‌تر مطالعه کردی ولی توانستی رتبه‌ی بهتری کسب کنی؟

بله؛ برای سال دوم اشتباهاتم را در مورد انتخاب منابع تصحیح کردم. بیش‌ترین دلیل ناکامی‌ام در کنکور 96 انتخاب نادرست منابع مطالعاتی، تعدد آن‌ها و استفاده از تست‌های غیر استاندارد بود. اشتباهم این بود که تصور می‌کردم هر چه سؤالات سخت‌تری تمرین کنم، پیشرفت بهتری خواهم داشت. برای مثال در سال اول برای درس شیمی از 3 کتاب کمک‌آموزشی استفاده می‌کردم؛ ولی سال دوم غیر از کتاب درسی، فقط یک کتاب آموزشی برای تمرین تست داشتم و تمرکزم بیش‌تر روی کتاب درسی بود. سال اول اصلاً کتاب درسی را مطالعه نکردم و نمره‌ام در کنکور 30 شد؛ اما سال دوم نمره‌ام به 58 رسید.


همواره به دانش‌‌آموزان توصیه می‌شود که از تست‌های استاندارد استفاده کنند. چه زمانی متوجه اشتباه خود شدی؟

همان روزی که از جلسه‌ی کنکور برگشتم و سؤالات را بررسی کردم و دوباره حل کردم، متوجه شدم خیلی ساده‌تر از سؤالاتی بود که کار کرده بودم و تقریباً مشابه سؤالات کنکور سال‌های گذشته بود. من سؤال‌های آزمون‌های کانون را تحلیل نمی‌کردم و بهانه‌ام کمبود وقت بود. شاید اگر سال اول تحلیل آزمون را انجام می‌دادم متوجه این موضوع می‌شدم و رتبه‌ی خوبی کسب می‌کردم.

قهرمان پیشرفت: محمدمهدی رحیمی، از رتبه 3296 سال96 تا 353 سال97


برای این‌که در سال دوم انگیزه و روحیه‌ات را حفظ کنی چه کار می‌کردی؟

علاوه بر درس خواندن، تفریح هم داشتم؛ البته به طوری که به درس و برنامه‌ام ضرر نرساند. استفاده از سایت کانون و جعبه‌ابزار کارنامه، به‌خصوص کارنامه‌ی 5 نوع درس و کارنامه‌ی اشتباهات و پیگیری نفرات برتر سایت کانون از علایقم بود.

مهم‌ترین مزیت شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

برنامه‌ی راهبردی آن بسیار عالی است. وقتی می‌توانستم مباحث آزمون‌ را به طور کامل بخوانم مطمئن می‌شدم که تا آن روز همه چیز را کامل و عالی پیش برده‌ام. هیچ وقت نگران عقب ماندن از برنامه نبودم و آزمون‌های جبرانی در کانون، به من آرامش می‌داد که می‌توانم کم‌کاری‌ها را جبران کنم.


از کتاب‌های سه‌سطحی هم استفاده می‌کردی؟

برای درس‌های ریاضی و فیزیک از کتاب سه‌سطحی کانون استفاده می‌کردم و باعث شد نمره‌هایم در این درس‌ها افزایش پیدا کند. سؤالات این کتاب‌ها مشابه کنکور و استاندارد بود. من تمام تست‌ها را کار کردم. در بعضی از تست‌ها که مربوط به بعضی از مباحث خاص بود، بیش‌تر ضعف داشتم و آن‌ها را دوباره کار ‌کردم. با استفاده از این کتاب هر مبحث از درس ریاضی و فیزیک را به سه دسته تقسیم کردم: سفید، خاکستری، قرمز.


می‌توانی از این تقسیم‌بندی یک مثال بزنی؟

در درس ریاضی، مبحث توابع و مشتق و انتگرال را در طبقه‌ی سفید قرار داده بودم؛ چون همیشه سؤالات آن را درست جواب می‌دادم. مبحث مثلثات در بخش خاکستری بود و بخشی از سؤالات آن را درست جواب می‌دادم. مبحث هندسه و مقاطع مخروطی جزو مباحث قرمز بود.


این طبقه‌بندی چه کمکی به تو کرد؟

باعث شد آرامش زیادی داشته باشم. بارها در آزمون‌های کانون و آزمون‌های سه روز یک‌بار نتیجه‌ی این کار را دیده بودم و باعث شد تکلیف هر درس برایم مشخص باشد.


در سال دوم تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادی؟

وقتی به خانه برمی‌گشتم سؤالات غلط و نزده از هر درس را دوباره حل می‌کردم. اغلب اشتباهاتم به دلیل بی‌دقتی بود و این بی‌دقتی‌ها را یادداشت می‌کردم. بعد از مدتی متوجه شدم نوع اشتباهاتم کم‌تر شده است. برخی از سؤالات را در دفترچه‌ی سؤال علامت می‌زدم تا در آزمون‌های جبرانی، آن‌ها را دوباره حل کنم. برای درس زیست‌شناسی تمام سؤالات را چند بار جواب دادم. گزینه‌ها را بررسی می‌کردم و نکته‌ی هر سؤال را در کتاب درسی می‌نوشتم.


چه صحبتی برای دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان داری؟

قبل از این‌که دیر شود، اشتباهات خود را شناسایی کنید. پشت کنکور ماندن اصلاً ترسناک نیست و می‌توان به عنوان فرصت دوباره و جبران کاستی‌ها به آن نگاه کرد. تلاش برای تحقق آرزوها ارزش آن را دارد که یک سال دیگر زحمت بکشید.


دوست داری از چه کسی قدردانی کنی؟

از پدر و مادرم تشکر می‌کنم که محیطی کاملاً امن و پر از آرامش برایم مهیا کردند و اجازه دادند خودم تصمیم بگیرم که یک سال دیگر برای کنکور تلاش کنم. از برادرم که در تمام مدت با من در ارتباط بود و آزمون‌هایم را پیگیری می‌کرد و دلگرمی خوبی برایم بود سپاس‌گزارم.

قهرمان پیشرفت: محمدمهدی رحیمی، از رتبه 3296 سال96 تا 353 سال97


Menu