فیلم: روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر در درس فیزیک (قسمت اول)

در مقاله‌ی زیر، روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر در درس فیزیک آمده است (قسمت اول):

فیلم: روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر در درس فیزیک (قسمت اول)

در مقاله‌ی زیر، روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر در درس فیزیک آمده است (قسمت اول):

سلام، ساجد شیری هستم، رتبه‌ی 10 منطقه 2 تجربی از مرند.

آقای شیری، در مورد روش مطالعه‌تان در درس فیزیک برای دانش‌آموزان هم توضیح می‌دهید؟

درس فیزیک درس مفهومی‌ای است که اکثر سوالاتش مساله است برای همین تاکید دانش‌آموزها باید بیشتر روی حل مساله باشد. اول درس‌نامه را می‌خواندم بعد مساله را حل می‌کردم فردایش یک سری تست را به صورت آموزشی می‌زدم یعنی اگر اشکالی داشتم یا نمی‌توانستم سوالی را حل کنم یک بار فرمول‌ها و درس‌نامه‌ها را مرور می‌کردم بعد دوباره تلاش می‌کردم اگر باز هم نمی‌توانستم آن وقت پاسخ‌نامه را نگاه می‌کردم بعد از چند روز بقیه‌ی تست‌ها را به صورت زمان‌دار کار می‌کردم یعنی هر تست 75 ثانیه، بعد همه را یک‌جا بررسی می‌کردم، این‌طوری هم مشکلی که یاد نگرفته باشم نمی‌ماند هم این‌ که می‌توانستم کنترل زمان کنم.

...........................................................

با سلام، آرین عبدالهی هستم، رتبه‌ی 5 ایثارگران رشته‌‌ی تجربی از مرند.

آقای عبدالهی، در مورد روش مطالعه‌تان در درس فیزیک توضیح می‌دهید و این‌که این درس را در کنکور چند درصد زدید؟

من فیزیک را در کنکور 100 درصد زدم.

روش مطالعه‌ی من این‌طور بود که با مدرسه پیش می‌رفتم و معلم که به ما درس می‌داید در خانه خودم کار می‌کردم و تست می‌زدم و آزمون می‌گرفتم از خودم و سعی می‌کردم که اگر یک منبع دارم آن را تمام کنم و در فیزیک هدفمند جلو بروم.

...........................................................

امیرحسین محرم‌خانی هستم، رتبه‌ی 9 ایثارگران 25% رشته‌ی تجربی از ابهر.

آقای محرم‌خانی، روش مطالعه‌تان را در درس فیزیک هم توضیح می‌دهید؟

در مطالعه‌ی فیزیک، اول به درس‌نامه رجوع می‌کردم و نکات درس‌نامه را می‌خواندم به این صورت که مثلا یک فصل را به سه بخش تقسیم می‌کردم بخش اول را می‌خواندم بعد به سمت تست‌ها می‌رفتم و تست‌ها را پاسخ می‌دادم و بررسی می‌کردم و اگر شد نکاتش را یادداشت می‌کردم یا این‌که حالا به ذهن می‌سپردم بعد درس‌نامه‌ی بخش دوم را می‌خواندم. پس در کل روشم به این صورت بود که فصل را به سه بخش تقسیم می‌کردم اول درس‌نامه و بعد تعداد زیادی تست با زمان کار می‌کردم. زمان خیلی مهم است دقیقا منطبق با زمانی که تست‌های کنکور در نظر گرفته شده است پاسخ می‌دادم که برای هر تست فیزیک، 75 ثانیه بود، در یک دقیقه سعی می‌کردم بزنم و اگر نشد 15 ثانیه را اضافه کنم.

نظرتان را در مورد سه‌سطحی فیزیک بیان کنید:

کتاب سه‌سطحی فیزیک به طور کلی بیشتر تست‌هایش چالشی هستند. کلا هم که همان‌طور که می‌دانید منبع سوالاتش از سوال‌های مطرح شده در کانون در سال‌های گذشته است. یک ویژگی جالبی هم که داره این است که درصد مراجعه به سوال و درصد درست پاسخ دادن را می‌نویسد و وقتی سوال‌های خیلی دشوار را پاسخ می‌دادم یک‌جورهایی برای بیشتر تلاش کردن و حل تست‌های دشوارتر تشویق می‌شدم.

...........................................................

سعید انصاری‌فرد هستم، رتبه‌ی 4 تجربی ایثارگران از تنکابن.

روش مطالعه‌تان را در درس فیزیک هم بیان می‌کنید و همین‌طور منابعی که در این درس استفاده می‌کردید:

 در درس فیزیک همین روش ریاضی بود منتها مبحث نمودارشناسی در فیزیک خیلی مهم است. شاید یک فصل جدایی در کتاب درسی نداشته باشد ولی در همه‌ی فصل‌ها مورد پرسش قرار می‌گیرد و پیش‌نیازش هم دانستن انتگرال و مشتق ریاضی است و من در این دو مبحث خیلی قوی بودم، در مبحث نمودارها مشکلی نداشتم به جزوه‌ی دبیر اکتفا می‌کردم و بعدش سراغ کتاب سه‌سطحی می‌رفتم، دیگر کتاب‌های آبی را کار نمی‌کردم، کتاب سه‌سطحی بخصوص فیزیک پایه تعداد سوالش نسبتا بالا بود برای تمرین و یادگیری به نظر من کاملا مناسب بود و سوالات نسبتا دشوارش یادگیری من را کامل می‌کرد! سوالات دشوار و دشوارتر من را با سوالات چالشی و سخت این درس آشنا می‌کرد و توانستم فیزیک را در کنکور 92% بزنم.

...........................................................

سلام، امیرحسین دست‌پاک هستم، به فضل خدا رتبه‌ی 10 منطقه 3 تجربی را کسب کردم.

روش مطالعه‌تان در درس فیزیک چه‌طوری بود؟

چیزی که خیلی وقت‌ها استفاده می‌کردم این‌طوری بود که اگر درس را نفهمیده بودم یا درس جدید بود با استفاده از معلم، سرکلاس، جزوه یا بعضا سوال از دیگران سعی می‌کردم درس را بفهمم و بعدش بلافاصله یا اگر وقت نمی‌شد از فردایش تست‌ها را شروع می‌کردم. خلاصه‌نویسی هم داشتم که بعدا خیلی مفید بود.

...........................................................

سلام من سجاد فقفور مغربی هستم رتبه‌ی 9 سراسری ریاضی کشوری و رتبه‌ی 4 منطقه 1.

روش مطالعه‌تان را در درس فیزیک هم می‌فرمائید؟

ما یک معلمی داشتیم اول سال آمدند به ما دو کتاب معرفی کردند. ما این دو کتاب را تهیه کردیم، یکی از آن‌ها آبی 30 سال قلم‌چی بود که شامل همه‌ی تست‌های کنکور بود، خلاصه ما با تکالیف ایشان جلو می‌آمدیم چون به معلم‌ها اعتماد داشتیم و روند ایشان هم این شکلی بود که درس‌های دینامیک و سینماتیک که مفاهیم خیلی فکری محور فیزیک هستند بخصوص در سال پیش اصلا رها نمی‌کردند در ترم دوم بودیم با این‌که مباحث جمع‌ شده بود از این دو مبحث تست می‌زدیم و همش یادآوری می‌شد 4 فصل آخر فیزیک پیش هم که برای ما فضای نسبتا آسانی دارد و پیچیده نیست فقط یکبار فصل آخر که کار ما جمع و جور شود. برای فیزیک پایه هم مشکلی که ما معمولا داشتیم و اغلب بچه‌ها دارند بخصوصا در مباحث گرما و دما حجم محاسبات است و من این را به طور خاص با تمرین رفع و رجوع کردم و از بعضی وقت‌ها یک لم خاصی هم وجود دارد که مثلا ضرایب دارند به جای آن‌که خود عدد را بنویسید ضریبش را نسبت به عددی دیگری بنویسید و دقتم را افزایش می‌دادم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

Menu