فیلم: روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر ریاضی و تجربی در درس ادبیات

در مقاله‌ی زیر، روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر رشته‌ی ریاضی و تجربی کنکور 97 در درس ادبیات آمده است:

فیلم: روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر ریاضی و تجربی در درس ادبیات

در مقاله‌ی زیر، روش مطالعه‌ی رتبه‌های برتر رشته‌ی‌ ریاضی و تجربی کنکور 97 در درس ادبیات آمده است:

سیدمحمدصادق کشاورزی هستم، رتبه‌ی 2 کشوری ریاضی و رتبه‌ی 1 منطقه 1.

در مورد روش مطالعه‌تان در درس ادبیات برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهید؟

درس ادبیات، درسی بود که من خیلی با آن آشنا نبودم و تستی نخوانده بودم، به خاطر همین، اول کار اصلا بلد نبودم چطوری بخوانم، کاری که من هیچ‌وقت نکردم این بود که نرفتم کتاب درسی را بخوانم چون شنیده بودم ابیات خارج از کتاب مطرح می‌شوند و خود متن کتاب درسی قرار نیست کمکی بکند، برای همین شروع کردم ابتدا مبحثی (به طور دقیق موضوعی) تست‌های آرایه و قرابت را روزانه تکرار کنم، برای حفظیات هم از همان اول مهر تصمیم گرفته بودم یک وقت کوچک بگذارم و به صورت هفتگی مرور کنم مثلا می‌گفتم این هفته می‌خواهم درس‌های 10 تا 20 ادبیات دوم را مرور کنم و پخش می‌کردم در زمان‌های یک ربعه در طول هفته و مرور می‌کردم و مرورم هم خیلی زیاد بود سعی می‌کردم دوره‌هایم کوتاه‌تر شود که بیشتر مرور کنم.

......................................................

من روزبه امین‌تفرشی هستم، رتبه‌ی 5 کشوری ریاضی و 3 سهمیه ریاضی.

آقای امین تفرشی، روش مطالعه‌تان در ادبیات چطوری بود؟

برای درس ادبیات، روشی که من امتحان کردم و به نظرم جواب می‌دهد روش موضوعی است. سه ماه آخر طبق برنامه‌ای که مدرسه به ما داده بود هر روز یک ساعت و نیم یعنی یک زنگ ادبیات داشتیم که به سه بخش تقسیم شده بود که در هر بخش به صورت موضوعی یکی از موضوعات لغت، تاریخ ادبیات، قرابت را به صورت موضوعی مطالعه می‌کردیم و تست می‌زدیم و بعدش هم رفع اشکال می‌کردیم، رفع اشکال آن دسته از سوالاتی که یک مقدار ابهام دارند و می‌توانند به عنوان سوال خاص لغت در تست‌ها مطرح شوند، خیلی می‌توانند برای مرور کردن مفید باشد.

......................................................

من رضا عبداله‌زاده هستم، رتبه‌ی 7 منطقه 2 رشته‌‌ی ریاضی.

در مورد روش مطالعه‌تان در درس ادبیات برای دانش‌آموزان صحبت می‌کنید؟

در درس ادبیات من اول روش درستی نداشتم درواقع سعی می‌کردم درس‌به درس پیش بروم ولی متوجه شدم بهتر است مبحثی باشد و مبحث‌ها را جدا کردم و هر یک جلسه مطالعاتی را به هر مبحث اختصاص دادم مثلا در قرابت و آرایه ساعت مطالعه‌ام را بیشتر کردم و بهتر شدم.

از چه درصدی به چند رسیدین؟

از 70% به بالای 90% رسیدم.

......................................................

من امیرحسن قاسمی هستم، رتبه‌ی 7 تجربی از تبریز و رتبه‌ی 17 کشوری.

روش مطالعه‌تان در ادبیات چطوری بود؟

من برای ادبیات اول درس‌به درس می‌خواندم یعنی تا سال پیش‌دانشگاهی و نتیجه نمی‌گرفتم ولی خوب بعد مشورت کردم و متوجه شدم که باید برای ادبیات موضوعی بخوانم و هر موضوع هم با دیگری خیلی فرق دارد مثلا در تاریخ ادبیات و لغت به جای آن‌که تست بزنم و دوباره آن اشتباهاتش را بررسی کنم یک دور اضافه روی مطالب را می‌خواندم ولی برای آرایه و قرابت معنایی برعکس است یعنی خواندن خیلی خیلی کم و بیشتر تست مهم است از نوع سراسری.

......................................................

محمدرضا اسماعیلی هستم از گنبد، رتبه‌ی 3 سهمیه ایثارگران و 26 منطقه 3 تجربی.

 آقای اسماعیلی، درمورد روش مطالعه‌تان در درس ادبیات صحبت می‌کنید؟

من ابتدا درس به درس می‌خواندم که به آن صورت زیاد موفقیت کسب نکردم در سال چهارم به صورت موضوعی خواندم آن هم سعی می‌کردم به طور مداوم باشد و در یک روز خاص نباشد. در روزها پخش می‌کردم تا به صورت مداوم مطالعه شود.

......................................................

سلام من سجاد فقفور مغربی هستم رتبه‌ی 9 سراسری ریاضی کشوری و رتبه‌ی 4 منطقه 1.

لطفا روش مطالعه‌تان را در درس ادبیات بیان کنید و بفرمائید چه درصدی کسب کردید؟

 درصد ادبیات کنکورم 100 بود و همیشه ادبیاتم بالا بود ولی انتظار 100% را نداشتم.

روش مطالعه‌ام در ادبیات این بود که من خودم شعر می‌گویم به خاطر همین مشکل آن چنانی با ادبیات نداشتم ولی ادبیات کنکور با هر نوع ادبیات دیگری متفاوت است (یعنی اصلا هر درس کنکور این‌گونه است مثلا زبانش هم متفاوت است با آن زبانی که در کانون زبان می‌خوانیم.)

بنابراین باید یک اهتمام دیگری نسبت به آن می‌داشتم. می‌توانم بگویم دروس عمومی را سه ماه آخر خواندم و روش مطالعه‌ام هم تقسیم‌بندی این‌ها بود یعنی من ادبیات را به 4 قسمت تقسیم کرده بودم و مبحث‌محور بودم.

به طور خاص به تاریخ ادبیات و لغت توجه داشتم قرابت من ضعف نداشتم ولی اگر شما در آن واقعا ضعف دارید باید از اول سال کار کنید (من ضعف نداشتم و مشکلی با آن نداشتم)، چون فهم آرایه داشتم با آن مشکل نداشتم من خیلی به طور ویژه به لغت و تاریخ ادبیات رسیدم و زبان فارسی را یک ماه آخر شاید یک مروری کردم که یک بازخوردی بگیرم و ببینم وضعیتم چطوری است و در نهایت هم که در کنکور 100% زدم.

......................................................

سلام من مهدی جوکار هستم رتبه 797 منطقه 1 رشته ریاضی.

در مورد روش مطالعه‌تان در درس ادبیات برای دانش‌آموزان صحبت می‌کنید و این‌که این درس را در کنکور چند درصد زدید؟

من در کنکور سراسری 97 این درس را 65% زدم که نسبت به آزمون‌هایی که در کانون می‌دادم خیلی رشد داشتم. اصولا درس ادبیات طوری است که باید درس را به صورت مبحثی بخوانید مثلا قرابت به صورت جداگانه، تاریخ ادبیات به صورت جداگانه و با زدن تست‌ها می‌توانیم به تسلط برسیم و با تیپ‌بندی سوال‌های عمومی کنکور که در سال‌های اخیر کنکور آمده آشنا شویم. بعد از آشنا شدن، در یک برنامه راهبردی مشخص درس‌ها را می‌تواینم راحت مطالعه کنیم و به درصد دلخواهمان برسیم مثلا در قرابت می‌توان با زدن تست‌های زیاد به می‌شود به ایده‌آل خاصی رسید اما این که چه نوع تست‌هایی را انتخاب کنیم باید براساس کنکورهای سال‌های گذشته بررسی کنیم ببینم مثلا تیپ تست‌های کنکور در قرابت چه شکلی است.

خودتان این درس را چطور مطالعه می‌کردید؟ در چه بازه‌‌هایی تست می‌زدید؟ چه بازه‌هایی مرور می‌کردید؟ روش خودتان را بیان کنید:

در هفته‌ی اول، زمانی را به عمومی‌ها اختصاص نمی‌دادم ولی در هفته‌ی دوم سعی می‌کردم مطالعه کنم به این صورت که مثلا در درس ادبیات، درس‌نامه‌ی آن را در حد آزمونی که جمعه داریم بخوانم بعد با زدن تست‌های استاندارد به یک تسلط کافی برسم بعدش هم با تست‌هایی که در کتاب آبی کانون که مبحث قرابت بود به یک مهارت بیشتر از حد کنکور برسم که بتوانم به یک سطح ایده‌ل برسم که بتوانم درصد قابل قبولم را کسب کنم.

زرد عمومی چطور تاثیری در درصد شما در این درس داشت؟

بله یک پیشنهاد در مورد این کتاب می خواستم بدهم من این کتاب را از عید 97 شروع کردم ولی به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کنم از تابستان شروع کنند چون باعث می‌شود با تیپ‌بندی کنکور آشنا شوند و این ما را به روش درست مطالعه هدایت می‌کند.

زرد عمومی را چطوری استفاده می‌کردید؟ آزمون‌محور یا درس‌محور؟

من هر شب ساعت 9.5 الی 10 برایش وقت اختصاصی (75 دقیقه عین کنکور) می‌گذاشتم و از ادبیات تا زبان را پاسخ می‌دادم و بعد درصدگیری می‌کردم و سوالاتی که اشکال داشتم را به طور کامل بررسی می‌کردم.

نقش کتاب زرد عمومی در تکنیک‌های مدیریت زمان چطور؟ به شما کمکی کرد؟

من با تکنیک‌های مدیریت زمان که برای هر درسی 15 دقیقه وقت بگذاریم تقریبا عید سال 97 آشنا شدم و به من خیلی کمک کرد که با توجه به استراتژی‌ بازگشت برگردم و به آن سوال‌ها که تسلط داشتم و در آن درس‌ قوی‌تر بودم را برگردم و تمرکزم را در آن درس بگذارم و درصد ایده‌آلی را در آن درس کسب کنم.

برای اولین بار با تکنیک‌های مدیریت زمان چطوری آشنا شدید و در مورد استراتژی بازگشت خودتان هم توضیح دهید.

من در همین جلسات نفرات برتر با مدیریت زمان آشنا شدم، در مورد استراتژی بازگشت هم اصولا در درس‌های عمومی بیشتر استفاده می‌کردم می‌توانم بگویم چون به درس‌های اختصاصی شیمی و فیزیک بیشتر از ریاضی تسلط داشتم حالت شخصی‌وار استفاده می‌کردم و تغییراتی داده بودم اما در درس‌های عمومی واقعا برایم مفید بود.

در عمومی‌ها چقدر وقت اضافه می‌آوردید؟

10 الی 15 دقیقه.

آن 15 دقیقه را چطوری صرف می‌کردید؟ سراغ کدام سوال‌ها و درس‌ها برمی‌گشتید؟

من اصولا از این 15 دقیقه، 5 الی 7 دقیقه را اختصاص می‌دادم به تست‌های قرابت ادبیات 10 دقیقه روی ریدینگ دوم یا اول زبان که در درس زبان ضعیف‌تر بودم تا درصدم را افزایش بدهم.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

Menu