رتبه‌های برتر و کتاب‌های آبی (قسمت چهارم)

طی گفتگو با رتبه‌های برتر، مطلب زیر برای انتقال تجربیات دو نفر از رتبه‌های تک‌رقمی کنکور در اختیار شما قرار گرفته است...

رتبه‌های برتر و کتاب‌های آبی (قسمت چهارم)

امیر درخوش، رتبه 1 خانواده شهدا تجربی:

نظر شما در مورد کتاب آبی 10 سال ریاضی چیست؟

برای درس ریاضی خیلی کتاب فوق‌العاده‌ای است چون سوالات ریاضی را تیپ‌بندی کرده و به مقداری‌که برای کنکور نیاز است آورده است نه خیلی زیاد نه خیلی کم. به مقدار مورد نیاز با یک سطح خوب.

شما کتاب آبی ریاضی را چه زمانی تهیه کردید و روش استفاده‌تان از آن چطوری بود؟

من کتاب آبی 10 سال کنکور را در تابستان سال چهارم بعد از خواندن کتاب درسی می‌آمدم آبی را براساس تیپ‌هایی که داشت منطبق بر برنامه کار می‌کردم (سال چهارم را) ولی سال دوم و سوم را سعی می‌کردم جدا از برنامه حل کنم یعنی زودتر تمام شود که وقتم را روی جامع خواندن دوم و سوم و چهارم بگذارم.

کدام ویژگی کتاب‌های آبی برایتان خیلی مهم‌تر بود؟ تیپ‌بندی، سوالات، درس‌نامه، پاسخ‌نامه

برای درس ریاضی و فیزیک آن تیپ‌بندی و سطح سوالات که از ساده به سخت می‌رفت خیلی خوب بود، در شیمی و زیست هم نکات خیلی خوبی داشت که در پاسخ‌نامه واقعا به صورت تشریحی خوب توضیح داده شده بود.

اگر بخواهید یک جمله در مورد آبی ریاضی 10 سال بگویید چه می‌گویید؟

بهترین کتاب برای جمع‌بندی سریع ریاضی.

یک جمله در مورد آبی شیمی می‌گویید؟

یک کتاب خوب برای فهم اولیه‌ی شیمی.

اگر یک ویژگی خاصی را که فقط مختص آبی شیمی باشد بخواهید بیان کنید به کدام نکته اشاره می‌کنید؟

آوردن کل سوالات کنکور به علاوه‌ی سوالات آزمون‌های کانون و یک پاسخ تشریحی خوب برای آن‌ها.

و اگر یک جمله بخواهید در مورد آبی فیزیک بیان کنید چه می‌گویید؟

تیپ‌بندی خوب سوالات.

یک جمله در مورد آبی زیست می‌گویید؟

تعیین سطح سوالات از آسان به سخت و یک پاسخ تشریحی مناسب و قابل فهم برای درک اولیه‌ی زیست.

آیا با مفهوم ضریب تناسب و توازن در کتاب‌های آبی آشنا بودید؟ این‌که اگر مبحثی در کنکور یا امتحانات از یک اهمیت بالاتر یا پایین‌تر برخوردار باشد به همان نسبت از آن سوال می‌آید.

در زیست‌شناسی و شیمی چون از هر فصل نمی‌شود گفت کجا ممکن است سوال بیاید یا نیاید سعی می‌کردم همه‌ی فصل‌ها را بخوانم ولی روی فصل‌هایی که بیشتر محتمل بود تاکید داشتم و تست می‌زدم.

یک جمله در مورد کتاب آبی ادبیات می‌گویید؟

یک کتاب خیلی خوب است برای فهم ادبیات مخصوصا در قسمت زبان فارسی، املا و لغت.

...............................................

محمدامین حاجی خداوردیان رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 3 رشته‌ی ریاضی از هشتگرد:

از کدام کتاب آبی استفاده کردید؟ 30 سال یا 10 سال؟

از آبی 10 سال دیفرانسیل در سال چهارم استفاده کردم. در دیفرانسیل سوالات کمتری می‌خواستم تا به آن جمع‌بندی برسم و تعداد سوال زیاد وقت نداشتم برای همین از 10 سال استفاده کردم.

کدام دسته از سوالات کتاب‌های آبی برایتان مفید بودند؟

سوال‌های کنکور را اکثر دانش‌آموزان در زرد قلم‌چی می‌زنند و می‌بینند. به نظرم کتاب‌های آبی اگر سوال‌های کانونش بیشتر باشد سطح سخت‌اش به کنکور نزدیک‌تر است، یا حتی مولفان سوال‌های خودشان را تالیف کنند خیلی ارزش علمی کتاب بالاتر می‌رود و برای دانش‌آموزان هم مفیدتر می‌شود.

از کدام ویژگی کتاب‌های آبی بیشترین بهره را بردید؟ ویژگی‌هایی مثل سوالات شناسنامه‌دار، درخت دانش، فهرست که خودش برنامه مطالعاتی است، متادیتا.

تیپ‌بندی و جدا کردن سوال‌ها به نظر من، خیلی خوب است. دانش‌آموز مثلا می‌بیند سر آزمون در درس فیزیک سطح شیب‌دار مشکل دارد می‌تواند سریع سراغ آن برود از درسی که می‌خواهد تست‌های زیادی حل کند و به تسلط در آن بخش برسد. به نظرم تیپ‌بندی خیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند. علاوه بر آن، درخت دانش هم و استفاده از رنگ‌های مختلف برای سطح دانش خیلی کمک می‌کند دانش آموزان نقاط ضعفشان را بشناسند و کم‌کم آن را به نقاط قوتشان تبدیل کنند.

آیا شما از درخت دانش استفاده می‌کردید؟

من از درخت دانش خیلی استفاده کردم مخصوصا در درس شیمی که در آن نوسانی بودم و به من کمک کرد تا درصد شیمی‌ام را افزایش بدهم. قسمت‌هایی را که ضعیف بودم را باید زرد می‌کردیم در طول هفته سعی می‌کردم برای آن بخش برنامه بچینم و تست‌های تیپ‌بندی شده‌ی کتاب آبی را بزنم و خودم را در آزمون امتحان کنم که ببینم در آن بخش توانستم به آن سطح که می‌خواهم برسم یا نه. بعد ازا ین‌که به آن سطح رسیدم رنگ را تغییر می‌دادم و آبی می‌کردم.

آیا سوالات کتاب‌های آبی را نشان‌دار می‌کردید؟ کی آن‌ها را مرور می‌کردید؟

سوالاتی که نمی‌توانستم پاسخ بدهم یا در زمانی که برای آن تست لحاظ شده نمی‌توانستم حل کنم با یک خودکار قرمز کنارش مارک‌دار می‌کردم و روزهای قبل آزمون، مبحثی که از آن آزمون دارم را کار کنم. در دوران عید هم دوباره سراغ آن‌ها رفتم و به نوعی می‌توان گفت تست‌های مارک‌دار را دو یا سه بار حل کردم تا به مطالبی که بلد نبودم تسلط پیدا کردم.

اگر بخواهید در مورد آبی دیفرانسیل یک جمله بگویید چه می‌گویید؟

کاملا جامع، تیپ‌بندی مشخص و مفید برای درصدگیری.

یک جمله در مورد آبی فیزیک می‌فرمائید؟

 جامع، تیپ‌بندی مشخص و مفید برای درصدگیری و هم‌چنین سوال‌های آزمون‌های کانون آن مفیده و به دانش‌آموزان در درصدگیری کمک می‌کند.

یک جمله در مورد کتاب آبی شیمی کانون می‌گویید؟

این کتاب چون به من خیلی کمک کرد، دستگیرنده‌ی خیلی خوبی برای دانش‌آموزان است.

به نظرتان این به این دلیل نیست که طی چند سال اخیر سبک سوال‌ها کمی تغییر کرده و چون سوالات آزمون‌اهی کانون را در کتاب می‌آوریم به این اشاره دارد؟

دقیقا. سوال‌هایی که در کتاب آبی هست به روال کنکور سراسری که به سمت مفهومی می‌رود به خصوص سوالات کانون خیلی نزدیک است و دانش‌آموزان می‌خواهند از آن استفاده کنند دیدی نسبت به سوالاتی که در کنکور سراسری با آن مواجه می‌شوند داشته باشند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

Menu