فیلم: رتبه‌های برتر و کتاب‌های سه‌سطحی (قسمت سوم)

و اما باز رتبه‌های برتر و گنجینه‌ای از تجربیات آن‌ها در مورد منابع مطالعاتی‌شان، موضوع بحث مقاله‌ی زیر است...

فیلم: رتبه‌های برتر و کتاب‌های سه‌سطحی (قسمت سوم)

سعید انصاری‌فرد رتبه‌ی 4 ایثارگران تجربی از تنکابن:

شما خودویژگی کتاب‌های سه‌سطحی را در چه می‌دانید درواقع ویژگی‌ای که فقط خاص این کتاب‌ها باشد.

همین ویژگی کتاب‌های سه‌سطحی که سه سطح را جدا کرده این اطمینان را به دانش‌آموز می‌دهد که اول کار که می‌خواهد شروع کند با سوالات دشواری مواجه نمی‌شود که نتواند جواب دهد و ناامید شود.

من با سوالات نسبتا دشوار من خودم شروع می‌‌کردم و90% این سوالات می‌توانستم پاسخ بدهم بعد رجوع می‌کردم به کلید انتهای کتاب و مشکلاتم را رفع اشکال می‌کردم بعد سراغ دشوار می‌رفتم و طبیعتا سوال دشوار را درصد پایین‌تر می‌زدم، 80% را بلد بودم و 20% سوالات را به پاسخ‌نامه مراجعه می‌کردم. همین، این امید را می‌دهد که سوالات آسان و متوسط را خیلی خوب حل کند بعضی کتاب‌ها هستند که از اول سوالات دشوار را شروع می‌کنند و دانش‌آموز نمی‌تواند جواب بدهد و ناامید می‌شود مثلا من در درس فیزیک و شیمی از کتاب‌های غیرکانونی استفاده می‌کردم، کتاب‌های بدی بودند روال سوالات دشوار را ابتدا می‌گذاشتند و دانش‌آموز را ناامید می‌کردند که یک درصد خوب را به دست بیاورد و دانش‌آموز زده می‌شد و ادامه نمی‌داد ولی کتاب‌های سه‌سطحی بخصوص فیزیک پایه که سال اول، دوم و سوم دبیرستان را پوشش می‌داد کاملا مفید و مناسب بود.

.............................................................

محمدامین حاجی خداوردیان رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 3 رشته‌ی ریاضی از هشتگرد:

شما از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردید؟

سه‌سطحی حسابان، شیمی، فیزیک سال سوم.

کتاب‌های سه‌سطحی را چه کسی به شما معرفی کرد؟

بعد از این‌که در درصدگیری به سطح خاصی رسیدم یکی از معلم‌هایمان به من معرفی کرد و گفت که کتاب‌های سه‌سطحی می‌توانند به من کمک کنند که درصدم را از اینی که هست بالاتر ببرم و من هم تهیه کردم.

نحوه و زمان‌بندی استفاده‌ی شما از کتاب‌های سه‌سطحی چطوری بود؟

سال سوم چون وقت بیشتری می‌گذاشتم برای تست‌زنی نسبت به درس‌های عادی، برای سوالات دشوار سه‌سطحی زمان بیشتری می‌گذاشتم و در طول سال سعی می‌کردم این زمان را کمتر و کمتر کنم و این به من کمک کرد سوالات سخت آزمون‌های مختلفی را وقتی می‌دیدم دستپاچه نشوم و راحت‌تر با آن برخورد کنم.

نظر شما در مورد حجم کتاب‌های سه‌سطحی چیست؟

مفید است به طوری‌که اگر دانش‌آموز بخواهد از آن برای دوران جمع‌بندی هم استفاده کند مفید است. سوالات سخت، نسبتا سخت و بسیار دشوار دارد و دانش آموزان می‌توانند با توجه به سطحشان هر بخش را انتخاب کنند من خودم بیشتر از نسبتا دشوار، دشوارش استفاده می‌کردم که به من در درس‌هایی مثل حسابان کمک کرد.

آیا پیش می‌آمد که بسته به زمان یا سطحتان یک سطح را رد کنید و به سوالات سطح‌های دیگر پاسخ دهید مثلا در درسی نسبتا دشوار را در درسی پاسخ ندهید؟

من در فیزیک دقیقا این کار را می‌کردم و نسبتا دشوار برایم ساده بود چون در فیزیک خیلی تلاش می‌کردم و تست زیادی می‌زدم و به همین دلیل سراغ سوالات دشوار و بسیار دشوار می‌رفتم که بتوانم درصدم را بالا ببرم.

درصدهایتان را در کنکور بیان کنید:

شیمی 76%، فیزیک 86%، ریاضی 66%، زبان 86%، عربی 69%، دینی 66%، ادبیات 73%.

چه دسته از دانش‌آموزان را مخاطب کتاب‌های سه‌سطحی می‌دانید؟

دانش‌آموزانی که به درصد خاصی به میانگینی که 60 یا 70 نزدیک است رسیده‌اند مثلا می‌خواهند به 80 و 90 برسند کمک می‌کند.

چه زمان و چه روشی را برای استفاده از کتاب‌های سه‌سطحی پیشنهاد می‌کنید؟

زمانی دانش آموزان از این کتاب‌ها استفاده کنند که وقت کافی داشته باشند و نگذارند برای ماه‌های آخر که ناگهانی سراغ سوال‌های دشوار بروند و روحیه‌شان را پایین بیاورد، زمانی استفاده کنند که می‌دانند وقت دارند یا درس‌نامه خواندنشان تمام شده و فکر این‌که بروم تست بزنم و در تست زدن درسی را یاد بگیرم برای من اینطوری نبوده من خودم اول در درسی مسلط می‌شدم وقتی زمان زیادی داشتم که تست بزنم سراغ کتاب‌های سه‌سطحی می‌رفتم.

یک جمله در مورد کتاب سه‌سطحی حسابان بفرمائید:

سوالاتش سطح خوبی دارد به طوری که هم دانش‌آموز متوسط هم خیلی قوی می‌تواند از آن استفاده کند و دانش‌آموز خیلی قوی را هم به چالش می‌کشد.

اگر بخواهید یک جمله در مورد سه‌سطحی شیمی بگویید چه می‌گویید؟

برای افزایش درصد واقعا کمک می‌کند و با توجه به مفهومی شدن این سال‌های شیمی کنکور، واقعا کمک می‌کند بچه‌ها با سوالات بسیار مفهومی که در بسیار دشوارش دارد آشنا شوند.

سه کتاب برتر کانون که بخواهید به دیگران توصیه کنید کدام‌ها هستند؟

زرد عمومی و اختصاصی، بعدش سه‌سطحی و بعد از آن کتاب‌های آبی.

.............................................................

مهدی طالبی رتبه‌ی 2 منطقه‌ 3 تجربی:

بهترین کتاب کانون که برای شما بیشترین فایده را داشت کدام کتاب بود؟

سه‌سطحی زیست‌شناسی

من اولا روشم را می‌گویم من این کتاب را چند بار زدم، 3 بار، یک‌بار در تابستان و یک‌بار اواخر پاییز و یک‌بار هم بعد عید. باعث شد نکاتش برایم تکرار شود، خوب می‌دانیم که سوالات سه‌سطحی یک مقدار سطحشان بالاست و با توجه به این‌که امسال هم زیست سخت بود واقعا خیلی کمک کرد من اوایل زیست را 60% می‌زدم اواخر به 90% رسیدم. در کنکور هم این درس را 90% زدم.

چه‌طوری با کتاب‌های سه‌سطحی آشنا شدید؟

پشتیبانم به من معرفی کرد.

نظرتان در مورد حجم کتاب‌های سه‌سطحی چیست؟

خوب معقول است، یعنی مثلا بهترین حجمی که می‌تواند داشته باشد همین است نه تعداد تست‌هایش آنقدر کم است که دانش‌آموز احساس کمبود کند نه آنقدر زیاد که کسل شود کلا حجمشان خوب است.

آیا به همه‌ی سوالات کتاب‌های سه‌سطحی جواب می‌دادید یا بسته به زمان یا تسلطتان بعضی از سطح‌ها را می‌گذاشتید برای بعدا؟

من سوالات نسبتا دشوار را هفته‌ی اول جواب می‌دادم! دشوارها را وسط‌های دوهفته و سوال‌های خیلی دشوار را پنچ‌شنبه‌ی قبل آزمون می‌زدم که آماده سر جلسه بروم.

شما چه دسته از دانش‌آموزان را مخاطب کتاب‌های سه‌سطحی می‌دانید؟

تقریبا همه‌ی دانش‌آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند چون نسبتا دشوار دارد، دشوار دارد و دشوارتر. خوب ترازهای پایین می‌توانند خودشان را به تراز‌های متوسط بکشند و دانش‌آموزان با تراز‌های متوسط به ترازهای بالاتر و دانش‌آموزان با تراز بالاتر هم می‌توانند جایگاهشان را با کتاب‌های سه‌سطحی تثبیت کنند.

به دانش‌آموزان چه زمانی را توصیه می‌کنید که از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کنند و چه روشی را توصیه می‌کنید؟

خوب در طول سال بهترین زمان می‌تواند باشد.

اگر بخواهید یک جمله در مورد سه‌سطحی زیست بگویید چه می‌گویید؟

یک کتاب عالی با حجم معقول و تست‌های مناسب برای همه‌ی دانش‌آموزان.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

سعید انصاری‌فرد: کتاب‌های سه‌سطحی
مهدی طالبی:کتاب‌های سه‌سطحی
Menu