رتبه‌های برتر و کتاب‌های آبی (قسمت دوم)

در این مطلب، به نظر سه نفر از رتبه‌های برتر در مورد کتاب‌های آبی پرداخته شده است....

رتبه‌های برتر و کتاب‌های آبی (قسمت دوم)

امیررضا وظیفه رتبه‌ی 5 منطقه 1 رشته ریاضی:

در مورد آبی فیزیک توضیح می‌دهید؟ کدام ویژگی آبی برای شما مهم است؟ درس‌نامه، پاسخ

بیشتر سوالاتش که هم استاندارد است و هم شناسنامه‌دار. یعنی می‌نویسد مربوط به کدام کنکور است و حتی سوالات آزمون‌های خودتان را هم می‌آورید خیلی مهم‌تره به نظر من.

آدرس سوالات چه کمکی به شما می‌کرد؟

می‌توانستم دید طراح را بفهمم این که طراح در کتاب‌ها و در آزمون‌های سراسری دارد به چه توجه می‌کند، من می‌توانستم حتی پیش‌بینی کنم امسال شاید بخواهند از این سوال بدهند.

...............................................

صدرا بهروزیه رتبه‌ی 6 منطقه 1 و رتبه‌ی 16 کشوری تجربی:

نظرتان را در مورد کتاب آبی زیست پیش و پایه بیان می‌کنید؟

سوال‌های زیست چون سبک خاصی در کنکور دارند و طراحان یک سلیقه‌ی خاصی دارند همیشه نمی‌شود از سوال‌های تالیفی استفاده کرد یعنی من اصلا نمی‌توانستم سبک سوالات تالیفی را با سوال‌های کنکور مقایسه کنم برای همین همیشه اولویتم در سوال‌های زیست استفاده از سوال‌های کنکور بود، از سال 88 به بعد که همه‌ی آن‌ها در آبی قلم‌چی جمع شده بود و می‌توانستم همه‌ی آن‌ها را جواب بدهم، پاسخ‌نامه‌ی تشریحی هم داشت و می‌توانستم پاسخ آن‌ها را بخوانم. پس از این‌که از آن‌ها استفاده می‌کردم سوال‌های آزمون‌های کانون که در آن‌جا بود را کار می‌کردم. این سوال‌ها با اقتباس از سوال‌های کنکور نوشته می‌شد که خیلی استاندارد بودند و واقعا کمک می‌کردند.

کدام ویژگی کتاب‌های آبی برای شما خیلی مهم بود؟ تیپ‌بندی، درس‌نامه، سوالات، متادیتا

بیشتر این بود که همه‌ی سوال‌ها را یک‌جا جمع کرده بود و وقتی سوال‌ها را حل می‌کردم مطمئن می‌شدم همه‌ی مناطق کتاب پوشش داده شده‌اند و هیچ چیز از قلم نیفتاده است.

به آدرسی که در کنار سوالات زده می‌شد توجه می‌کردید و برایتان مفید بود؟

بله از آن‌ها استفاده می‌کردم. وقتی که مثلا یک سوالی را نمی‌فهمیدم از کدام مبحث است پیدا می‌کردم و خیلی از جاها یک جمله‌هایی پیدا می‌کردم که در آن سوال آمده بود و من قبلا آن را حین مطالعه ندیده بودم.

آیا از متادیتای کتاب‌های آبی استفاده می‌کردید؟ درخت دانش، پشت جلد، تعداد سوال‌هایی که در فصل‌ها قید می‌شود.

 بله از آن‌ها هم استفاده می‌کردم برای این‌که بدانم در هر فصل چند تا سوال وجود دارد و آن‌ها را برای آزمون‌های جامع طبقه‌بندی می‌کردم و برای روزهای مختلف تقسیم می‌کردم.

استفاده‌ی شما از سوالات کتاب‌های آبی چطور بود، یعنی در اولین روال مطالعه چه تعداد از سوال‌ها را جواب می‌دادید؟

آن سوالاتی که در آزمون‌های کانون آمده را شمارش می‌کردم و جمعا شاید 50 تا بود، به آن‌ها جواب می‌دادم و مطمئن بودم همه‌ی قسمت‌های کتاب را پوشش می‌دهند.

سوالات را نشان‌دار می‌کردید و این‌که آن‌ها را چه زمانی مرور می‌کردید؟

بله. سوال‌های نشان‌دار هم داشتم و همان داخل کتاب علامت می‌زدم و قبل آزمون‌های جامع (یک هفته مانده) آن ها را هم مرور می‌کردم.

...............................................

سید علیرضا حسینی رتبه‌ی 4 ایثارگران انسانی:

نظرتان در مورد آبی جامعه‌شناسی چیست؟

با توجه به این‌که طراحان کنکور از درس جامعه‌شناسی از ریز مطالب کتاب سوال طرح می‌کنند من خودم به شخصه برای این‌که به حداکثر آمادگی در این درس برسم از این کتاب استفاده کردم سوال‌های شناسنامه‌دارش که از جزئیات مطالب کتاب طرح شده بود خیلی مفید بود. همین باعث شد که در این درس در کنکور 87% کسب کنم.

نظر شما در مورد کتاب آبی فلسفه و منطق چیست؟

این کتاب که مثل همه‌ی کتاب‌های کانون، سوال‌های شناسنامه‌دار دارد در این درس که خیلی هم برای انسانی‌ها مهم است، سوال‌های سطح نسبتا بالایی مطرح کرده برای داوطلبان. من خودم که از آن استفاه کردم و واقعا نتیجه‌اش را دیدم مخصوصا این‌که سال‌های اخیرم این درس سخت‌تر شد تقریبا و کتاب آبی کانون سوالاتش با همین سطح رفته جلو و کمکم کرد.



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

امیررضا وظیفه: کتاب‌های آبی
سیدعلیرضا حسینی :کتاب آبی-قسمت اول
سیدعلیرضا حسینی:کتاب آبی-قسمت دوم
صدرا بهروزیه:کتاب‌های آبی
Menu