فیلم: رتبه‌های برتر و کتاب‌های سه‌سطحی ( قسمت اول)

در مقاله‌ی زیر، تجربه‌ی استفاده از سه نفر از رتبه‌های برتر از کتاب‌های سه‌سطحی آورده شده است...

فیلم: رتبه‌های برتر و کتاب‌های سه‌سطحی ( قسمت اول)

صدرا بهروزیه رتبه‌ی 6 منطقه 1 و رتبه‌ی 16 کشوری تجربی:

از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کردید؟

زیست، هم زیست پایه هم پیش.

با کتاب‌های سه‌سطحی چطوری آشنا شدید؟

از طریق یکی از دوستانم با این کتاب‌ها آشنا شدم و تعریفشان را شنیدم و خودم هم تهیه کردم و دیدم واقعا خیلی کتاب‌های خوبی هستند.

نظرتان در مورد کیفیت سوال‌های کتاب‌های سه‌سطحی و همین‌طور حجم این کتاب‌ها چیست؟

حجمشان مناسب است برای آزمون‌های جامع می‌شود رسید که همه‌ی آن‌ها را نگاه کرد و چون این سوال‌ها از سوال‌های آزمون‌های کانون برداشته شده‌اند و آن‌ها هم طراح‌های زیادی دارند و سوالات هم ویراستاری می‌شوند و بدون نقص هستند تقریبا به جرات می‌توانم بگویم که برای من خیلی مفید بودند.

به نظرتان چه دسته از دانش‌آموزان می‌توانند از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کنند؟

دانش‌آموزانی که تراز بالاتر از 6500 دارند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

شما خودتان چه زمانی این کتاب‌ها را تهیه کردید و چه زمانی از آن‌ها استفاده می‌کردید و پیشنهادتان به دیگران این است که چه زمانی استفاده کنند؟

من از اواخر پاییز خریدم و از همان موقع استفاده کردم موقعی که به آزمون‌های جامع نزدیک می‌شدیم سوالات بیشتری از آن‌ها حل می‌کردم. پیشنهادم به بقیه این است که از مهرماه تهیه کنند، البته بستگی به سطح خودشان دارد اگر دیدند تسلط خوبی پیدا کرده‌اند زودتر هم بتوانند کتاب را تهیه کنند خوب است.

........................................................

سید ابوالفضل رحیمی رتبه‌ی 9 منطقه 2 رشته‌ی ریاضی از بیرجند:

از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردید و موثرترین کتاب سه‌سطحی برای شما کدام بود؟

فیزیک، دیفرانسیل، شیمی را استفاده کردم اما بهترینشان باز هم شیمی و فیزیک بود و این‌جا یکم فیزیک بهتر شده بود چون سوالات سطح بالاتر بیشتری داشت. در کتاب‌ها یا انتشارات دیگر سوالات سطح بالای فیزیک به این تعداد زیاد یافت نمی‌شود و کتاب سه‌سطحی سبب می‌شود شما خیلی تسلطتان به آن بخش‌ها زیاد بشود.

شما خودویژگی کتاب‌های سه‌سطحی را در چه می‌دانید؟ درواقع یک ویژگی که فقط خاص این کتاب‌ها باشد.

سطح‌بندی و خلاصه بودن.

آیا از آمار و اطلاعاتی که در این کتاب‌ها قید می‌شد استفاده می‌کردید؟

با این اطلاعات تقریبا آشنا بودم و این اطلاعات را استفاده می‌کردم و سبب می‌شد سر جلسه به یک سوال سخت که برمی‌خوریم مطمئن باشیم تعداد کسانی که این سوال را پاسخ می‌دهند اندک هستند و زیاد استرس به شما وارد نمی‌شود.

وقتی یک سوالی را می‌دیدید که درصد پاسخ‌گویی به آن کم بوده یعنی دیگران نتوانسته‌اند به آن خوب پاسخ بدهند ولی شما می‌توانستید، تاثیر مثبتی برای شما داشت؟

باعث می‌شد من بیشتر انرژی بگیرم و حتی بروم سوال‌های بعدی که خیلی درصد پاسخ‌گویی‌اش کمتر بود را هم سعی کنم جواب بدهم و حتی در زمان کمتری جواب بدهم تا بتوانم تسلطم را بیشتر کنم.

سه‌سطحی‌ها را کی تهیه کردید و در واقع نحوه‌ی استفاده‌تان چطوری بود و پیشنهادتان این است که دیگران چه زمانی از آن‌ها استفاده کنند؟

من سه‌سطحی‌ها را از اول مهر خریدم ولی بیشترین استفاده را از دی به بعد داشتم، اللخصوص از عید به بعد بود که شما سوالات خوب کم دارید و نیاز به سوالات با کیفیت بالا و در کنار هم دارید که هی نروید دنبال سوالات بگردید و وقتتان تلف بشود پس بعد عید بهترین زمان استفاده از سه‌سطحی است حتی در کنار تدریس هر بخش هم می‌شود استفاده کرد اما من بعد عید استفاده کردم.

به نظرتان کتاب‌های سه‌سطحی برای چه دانش‌آموزانی مناسب هستند؟

به نظر من اصلا دانش‌آموز نباید فکر کند که سطحش چیست چون الان را دارد نگاه می‌کند پس برای همه‌ی سطح‌ها من پیشنهاد می‌کنم این کتاب را تهیه بکنند.

منظورم این است که شما ممکن است وقتی شروع می‌کنید به یک درس سراغ سوالات سه‌سطحی بروید و ببینید اصلا نمی‌توانید جواب دهید از هر 10تایی آن هم یکی آن هم در زمان بسیار بالا جواب می‌دهید ولی همین سبب می‌شد انرژی شما بیشتر شود ببینید که توهم یادگیری انگار دارید و یک بخشی را انگار نمی‌دانید ولی فکر می‌کنید که می‌دانید، باعث می‌شود که سراغ کتاب‌های آبی بروید و درس‌نامه را بیشتر مرور کنید و باعث می‌شود که به شما فشار وارد ‌کند که ترازتان را افزایش بدهید. سوالات سخت را راحت رد نکنید روی آن‌ها فکر کنید، حداقل در خانه از آن‌ها رد نشوید و به آن‌ها فکر کنید.

........................................................

سیدعلیرضا حسینی رتبه‌ی 4 ایثارگران انسانی:

در مورد روش مطالعه‌تان در درس ادبیات اختصاصی توضیح می‌دهید؟

درس ادبیات اختصاصی، مهم‌ترین درس انسانی‌ها محسوب می‌شود، ضریبش 4 است، کاری که من کردم این بود که چون مباحث در این درس مختلف و پراکنده است ولی همشون هم مهم هستند کاری که کردم این بود که بین مباحث مختلف ارتباط برقرار کردم و البته کار دیگه‌ای که کردم این بود که بعد عید مرورهای مکرر می‌کردم. می‌توانم بگویم هر 3 روز یک‌بار مثلا تاریخ ادبیات 1 و 2 را کامل درمی‌آمدم مرور می‌کردم که همین مرور باعث شد سوالات ادبیات اختصاصی را خیلی خوب جواب بدهم و 89% کسب کنم.

از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردید؟

من در درس ادبیات اختصاصی از کتاب سه‌سطحی استفاده کردم؛ تا عید و بعد عید چون به حد تقریبا بالایی از درس رسیده بودم برای این‌که این آمادگی‌ام را به 100% برسانم نیاز به یک سری سوال بالاتر از سطح کنکور داشتم که این نیازم را کتاب سه‌سطحی ادبیات اختصاصی کاملا تامین کرد.

مهمترین تاثیر کتاب سه‌سطحی ادبیات اختصاصی برای شما چه بود؟

اولا این‌که سوالات سه‌سطحی که نسبتا دشوار، دشوار، دشوارتر داشت از سطح پایین به بالا که شما می‌روید آن مطالبی که قبلا خوانده‌اید برایتان مرور می‌شود ثانیا برای این‌که به حداکثر آمادگی در این درس برسید طبیعتا به سوال‌هایی با سطح بالاتری هم نیاز پیدا می‌کنید و این کتاب این نیاز را تامین می‌کند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

صدرا بهروزیه:کتاب‌های سه‌سطحی
سیدعلیرضا حسینی :کتاب‌های سه‌سطحی
سید ابوالفضل رحیمی:کتاب‌های سه‌سطحی
Menu