فیلم:منابع و روش مطالعه رتبه 9 منطقه 2 ریاضی در درس شیمی

در مقاله‌ی زیر، یکی از رتبه‌های برتر کنکور 97 در رشته‌ی ریاضی، از تجربه‌اش در درس شیمی گفته. او قبلا در این درس ضعیف بوده ولی در نهایت توانسته به درصد 88% در کنکور برسد..

فیلم:منابع و روش مطالعه رتبه 9 منطقه 2 ریاضی در درس شیمی

سلام، موفقیتتان را تبریک می‌گویم، لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبه‌ای کسب کردید؟

من سید ابوالفضل رحیمی هستم از بیرجند، رتبه‌ی 9 منطقه 2 رشته‌ی ریاضی.

در مورد روش مطالعه‌تان در درس شیمی توضیح می‌دهید؟

من اول که درس شیمی را شروع کرده بودم یکی از نقاط ضعف جدی‌ام بود یعنی از همان سال‌های پایه در شیمی مشکل جدی داشتم. برای آن‌که ببینم مشکلم کجاست اول از همه، کتاب آبی را تهیه کردم و چون تعداد سوالات زیاد و متنوعی داشت شروع کردم به زدن تست و هر چه که جلوتر می‌رفت می‌فهمیدم که من در مسائل شیمی خیلی مشکل خاصی ندارم و مشکلم بیشتر در نکات حفظی است که کتاب آبی کانون سوالات تالیفی زیادی در این زمینه داشت که همین باعث شد من یک فشار بسیار زیادی را بگذارم روی حفظیات و تقریبا هر روز یک فصل شیمی را از عید به بعد از 0 تا 100 دوباره بخوانم و بعد از این‌که به یک تسلط کافی رسیدم بروم سراغ کتاب سه‌سطحی آن جا دیگه سوالات سطح سختش را به صورت زمان‌دار حتی در زمان کمتر از استاندارد حل کنم!

در نهایت در کنکور این درس را چند درصد زدید؟

وقتی که من آزمون‌های کانون را شروع کرده بودم 50 یا 60 می‌زدم ولی امسال با این‌که این‌قدر سخت شده بود درصد دومم بود بعد از ادبیات و 88% زدم.

آیا شما از جعبه لایتنر استفاده می‌کردید و این‌که برایتان چه فایده‌ای داشت؟

از جعبه لایتنر خواهرهایم استفاده کرده بودند و از قبل به من گفته بودند که برای درس‌های حفظی مثل تاریخ ادبیات و زبان و کلا دینی می‌توانی از جعبه لایتنر استفاده کنی. برای زبان که حجم درس‌ها کم است خیلی مناسب است و حجم فلش کارت‌ها می‌تواند کوچک باشد بعد من دیدم وقتی از جعبه لایتنر استفاده می‌کنم دیگر مطالب را فراموش نمی‌کنم. از همین روش استفاده کردم برای شیمی و دینی که حجم کتاب و مطالب خیلی زیاد بود و سعی کردم روی فلش کارت نوشته بشود. هم‌چنین جدولی تهیه کردم روز اول یک بار فصل اول شیمی را مطالعه می‌کردم بعد دو روز بعد و بعد یک هفته بعد و سپس یک ماه بعد مرور می‌کردم و این باعث شد دیگر اصلا درس شیمی را فراموش نکنم.

از کدام کتاب‌های آبی استفاده می‌کردید که برایتان بیشترین فایده را داشتند؟

آبی شیمی، دیفرانسیل، فیزیک و بیشتر از همه هم دیفرانسیل و شیمی مناسب‌تر بود.

کدام ویژگی کتاب‌های آبی برای شما مهم‌تر بود، ویژگی‌هایی مثل تیپ‌بندی، سوال‌های شناسنامه‌دار، درس‌نامه، متادیتا و یا پاسخ‌ تشریحی

بیشتر همان تعداد سوال بسیار زیادش بود که شناسنامه‌دار بود و آدم می‌دانست این سوالات سطحشان استاندارد است یعنی بعضی از آن‌ها طرح نشده‌اند برای این‌که در 5 دقیقه حل شوند و این باعث می‌شود شما حتی بتوانید به صورت آزمونی هم آبی کانون را بخوانید و کلا هم آبی کانون انگار برای این طراحی شده که تسلط را افزایش بدهد.

از بین سوال‌های کانون و کنکور بیشترین استفاده را از کدام کتاب‌های آبی کردید؟

سوال‌های کانون چون سوال‌های کانون دقیقا همان سوالات کنکور بود اما با شیوه‌ی طراحی بهتر و ایده‌های بیشتر و این‌که نیاز به خلاقیت بیشتری داشت.

آیا شما با مفهوم ضریب تناسب و توازن در کتاب‌های آبی آشنا بودید؟ این‌که اگر یک مبحثی در کنکور یا امتحانات مدرسه از اهمیت کمتر یا بیشتری برخوردار باشد به همان نسبت هم در کتاب‌های آبی بهش توجه می‌شود.

بله همین ویژگی سبب می‌شود انرژی هدر ندهد، یعنی روی یک بخشی از فیزیک مثل فصل‌های آخر الکی انرژی‌ا‌ش را هدر ندهد و این با همان تیپ سوالاتی که در کتاب‌های آبی بود باعث می‌شد دیگه آدم بداند که بیشتر از این نیاز نیست برای فصل ها زمان بگذارد و این ویژگی خیلی مناسب برای کتاب‌های آبی بود.

آیا شما از متادیتای کتاب‌های آبی استفاده می‌کردید؟ اطلاعاتی که در پشت جلد کتاب می‌آید، درخت دانش، فهرست یا در فصل‌ها جاهایی که تعداد سوال‌ها بیان شده.

درخت دانش و درس‌نامه‌های اول فصل‌ها برای مرور و جمع‌بندی خیلی مناسب بود، در یک زمان کوتاهی شما همه‌ی نکات ریز و نکاتی که ممکنه پاورقی کتاب باشد و کتاب را بخوانید ولی نبینید در کتاب آبی بود.

آیا شما سوالات را نشان‌دار می‌کردید و این‌که آن‌ها را کی مرور می‌کردید؟

سوالاتی که نشان‌دار می‌کردم بیشتر از کتاب‌های آبی بود و تقریبا در یک ماه 3 الی 4 مرتبه این تست‌ها را می‌زدم و نکاتی که بود را یادداشت می‌کردم تا دوباره نیاز نشود که برگردم و سوالات نشان‌دار را بزنم همان سوالاتی که یادداشت کردم و بزنم و فقط درخت دانش و خلاصه درس‌ها را بخوانم.

از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردید و موثرترین کتاب سه‌سطحی برای شما کدام بود؟

فیزیک، دیفرانسیل، شیمی را استفاده کردم اما بهترینشان باز هم شیمی و فیزیک بود و این‌جا یکم فیزیک بهتر شده بود چون سوالات سطح بالاتر بیشتری داشت. در کتاب‌ها یا انتشارات دیگر سوالات سطح بالای فیزیک به این تعداد زیاد یافت نمی‌شود و کتاب سه‌سطحی سبب می‌شود شما خیلی تسلطتان به آن بخش‌ها زیاد بشود.

شما خودویژگی کتاب‌های سه‌سطحی را در چه می‌دانید؟ درواقع یک ویژگی که فقط خاص این کتاب‌ها باشد.

سطح‌بندی و خلاصه بودن.

آیا از آمار و اطلاعاتی که در این کتاب‌ها قید می‌شد شما استفاده می‌کردید؟

با این اطلاعات تقریبا آشنا بودم و این اطلاعات را استفاده می‌کردم و سبب می‌شد سر جلسه به یک سوال سخت که برمی‌خوریم مطمئن باشیم که تعداد کسانی که این سوال و پاسخ می‌دهند اندک هستند و زیاد استرس به شما وارد نمی‌شود.

وقتی یک سوالی را می‌دیدید که درصد پاسخ‌گویی به آن کم بوده یعنی دیگران نتوانسته‌اند به آن خوب پاسخ بدهند ولی شما می‌توانستید تاثیر مثبتی برای شما داشت؟

باعث می‌شد من بیشتر انرژی بگیرم و حتی بروم سوال‌های بعدی که خیلی درصد پاسخ‌گویی‌اش کمتر بود را هم سعی کنم جواب بدهم و حتی در زمان کمتری جواب بدهم تا بتوانم تسلطم را بیشتر کنم.

سه‌سطحی‌ها را کی تهیه کردید و در واقع نحوه‌ی استفاده‌تان چطوری بود و پیشنهادتان این است که دیگران چه زمانی از آن‌ها استفاده کنند؟

من سه‌سطحی‌ها را از اول مهر خریدم ولی بیشترین استفاده را از دی به بعد داشتم، اللخصوص از عید به بعد بود که شما سوالات خوب کم دارید و نیاز به سوالات با کیفیت بالا و در کنار هم دارید که هی نروید دنبال سوالات بگردید و وقتتان تلف بشود پس بعد عید بهترین زمان استفاده از سه‌سطحی است حتی در کنار تدریس هر بخش هم می‌شود استفاده کرد اما من بعد عید استفاده کردم.

به نظرتان کتاب‌های سه‌سطحی برای چه دانش‌آموزانی مناسب هستند؟

به نظر من اصلا دانش‌آموز نباید فکر کند که سطحش چیست چون الان را دارد نگاه می‌کند پس برای همه‌ی سطح‌ها من پیشنهاد می‌کنم این کتاب را تهیه بکنند.

منظورم این است که شما ممکن است وقتی شروع می‌کنید به یک درس سراغ سوالات سه‌سطحی بروید و ببینید اصلا نمی‌توانید جواب دهید از هر 10تایی آن هم یکی آن هم در زمان بسیار بالا جواب می‌دهید ولی همین سبک می‌شد انرژی شما بیشتر بشه ببینید که توهم یادگیری انگار دارید و یک بخشی را انگار نمی‌دانید ولی فکر می‌کنید که می‌دانید، باعث می‌شود که سراغ کتاب‌های آبی بروید و درس‌نامه را بیشتر مرور کنید و باعث می‌شود که به شما فشار وارد می‌کند که ترازتان را افزایش بدهید. سوالات سخت را راحت رد نکنید روی آن‌ها فکر کنید حداقل در خانه از آن‌ها رد نشوید و به آن‌ها فکر کنید.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

روش مطالعه‌ی شیمی_سید ابوالفضل رحیمی
کتاب‌های آبی_سید ابوالفضل رحیمی
جعبه لایتنر_سید ابوالفضل رحیمی
کتاب‌های سه‌سطحی_سید ابوالفضل رحیمی
Menu