یک ایده آموزشی برای ارتقای سخنوری

از جمله مهم‌ترین عوامل در پیشرفت جوامع، توانایی برقراری ارتباط آن‌ها با سایر اقوام و ملت‌ها است.

یک ایده آموزشی برای ارتقای سخنوری

از جمله مهم‌ترین عوامل در پیشرفت جوامع، توانایی برقراری ارتباط آن‌ها با سایر اقوام و ملت‌ها است. هر نقطه از دنیا حاوی سرمایه و پتانسیلی خاص در زمینه‌ای است که از طریق تعامل و برقراری ارتباط می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. علاوه بر این محققین بررسی کرده‌اند هنر سخنرانی کردن، توانایی بیان افکار و ایده‌ها، هنر تحلیل و دفاع منطقی از آن‌ها، از اصول ینیادین در موفقیت‌های تحصیلی کودکان و موفقیت‌های شغلی نیز است. صِرف داشتن ایده‌ها و نظرات زیبا در مورد مسائل مختلف کمک چندانی به پیشرفت سریع دانش‌آموزان نمی‌کند بلکه دست‌یابی به این توانایی و اعتماد به نفس که بتوان در حضور دیگران آن را در قالب سخنرانی ایراد نمود و از آن دفاع کرد، اهرم پرقدرتی در رسوخ دانش و فهم مطالب در ذهن دانش‌آموزان همچنین بروز خلاقیت در آن‌ها است.

شواهد نشان می‌دهد کسب مهارت در صحبت کردن یا اُرِسی (oracy)  (مهارت توضیح شفاهی مطالب و موضوعات در فرآیند آموزش) تاثیرات مثبت قابل‌توجهی بر دستاوردهای علمی و آکادمیک دانش‌آموزان، اشتغال، سلامت و اعتماد به نفس، عزت نفس، تعامل مناسب در جامعه که هم اثرات فردی و هم اثرات جمعی خواهد داشت؛ و نهایتا تحرک اجتماعی که نقش مهمی در پیشرفت جامعه در امور مختلف بواسطه حرکت مردم در اجرای قانون، تصمیم یا سیاستی خاص دارد خواهد بود. اما تاکنون در سیستم آموزشی دنیا پایگاه مناسبی برای گنجاندن این فاکتور مهم در فرآیندها و سیستم‌های آموزشی  وجود نداشته است. مهم‌تر از آن نیز فقدان چنین رویکردی آسیب بسیار جدی به کودکان فقیر در آینده شغلی و درسی و به‌طور کلی موقعیت اجتماعی آن‌ها در آینده خواهد داشت. این کودکان بواسطه رنج بردن از فقر مالی فرصت کمی در جامعه برای اظهارنظر و دفاع از حقوق و دیدگاه‌های خود پیدا کرده‌اند؛ به‌طبع این امر موجب تضعیف یادگیری آن‌ها از کانال مهارت صحبت کردن خواهد شد. بررسی‌ها در انگلستان نشان می‌دهد این کودکان درجه برقراری ارتباط اجتماعی در حد نصف، نسبت به سایر دانش‌اموزان دارند که اثرات آن در بلندمدت به‌صورت محروم شده از بسیاری حقوق اجتماعی ناشی از عدم توانایی در برقراری ارتباط مناسب با دیگران ظاهر خواهد شد.

در سال 2012 "مدرسه 21" در شرق لندن با هدف تجدیدنظر در فرآیندهای آموزشی برای آماده‌سازی دانش‌آموزان 21 کشور دنیا تاسیس شد. در این فرآیند جوامع جدیدی در دنیا و در قالب برنامه‌های آموزشی این مدرسه شکل گرفته است، دانش‌آموزان به‌صورت گروهی وارد بحث‌هایی در سطح وسیع و از نقطه‌نظر فرهنگ‌های مختلف می‌شوند که در وحله اول هنر تعامل و برقراری ارتباط در آن‌ها را به‌شدت تقویت می‌کند. در وحله دوم ایده‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته  وخروجی آن یک بسته آموزشی تحلیل و ارزیابی شده برای همه خواهد بود که به‌لحاظ علمی دارای ارزش بالایی است.  دانش‌آموزان نه تنها بر مرکب پیشرفت فردی می‌نشینند بلکه مهارت‌های جمعی را نیزبه‌خوبی فرا می‌گیرند.

ساختار کلی بحث‌ها در مدرسه 21 بر پایه 4 رکن اصلی که تقریبا تمامی مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط در جامعه را شامل می‌شود، شکل می‌گیرد. مهارت‌های فیزیکی، زبانی، شناختی، همچنین اجتماعی و عاطفی . برای مثال در مهارت‌های فیزیکی مهارت‌های مربوط به زبان بدن و مفهوم سیگنال‌های مختلف بدنی در هنگام بحث با دیگران تا تنظیم فرکانس صدا برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب مورد بررسی قرار می‌گیرد. یا در مهارت زبان، استفاده از واژگان صحیح و متنوع در صحبت کردن، رعایت صحیح گرامر مورد توجه قرار می‌گیرد مهارت‌های شناختی بر شناسایی ساختار بحث، توانیی خلاصه کردن آن، یافتن مفهوم اصلی و شفاف کردن آن تاکید دارد و نهایتا  در مهارت اجتماعی و عاطفی انواع تکنیک‌ها برای برقراری ارتباط گروهی با دیگران و تسلط بر اعناماد به‌نفس برای فعالیت در امور اجتماعی بکار گرفته می‌شود.


منبع:

https://hundred.org/en/innovations/voice-21              

Menu