علی کوچی: چگونه توانستم فلسفه و منطق را 83 درصد بزنم؟

گفتگو با علی کوچی رتبه‌ی 9 منطقه 2، 26 کشور کنکور 96

علی کوچی: چگونه توانستم فلسفه و منطق را 83 درصد بزنم؟

علي كوچي: چگونه توانستم فلسفه و منطق را 83 درصد بزنم؟


گفتگو با علي كوچي رتبه‌ي 9 منطقه 2، 26 كشور كنكور 96


از منبع‌های مطالعاتی خود بگویید.


در کنار کتاب درسی از کتاب‌های کمک درسی متعددی استفاده می‌کردم که از بین کتاب‌های کانون، کتاب‌های آبی و به‌ويژه سه‌سطحی بسیار در روند مطالعه‌ی من تأثیرگذار بوده است.



در رابطه با روش خاصی که در مطالعه فلسفه و منطق به کار می‌گرفتید توضیح بدهید.


قبل از هر چیز باید از استاد بی‌نظیر خود آقای نوری تشکر کنم. ایشان تدریسی بسیار متفاوت و جالب در این درس داشتند. از جمله این کارها این بود که کتاب فلسفه سوم را به صورت نمایشی اجرا مي‌کردیم در يكي از نمايش‌ها خود من نقش سقراط را ایفا می‌کردم. مطالب به خوبی سر کلاس برای من تفهیم می‌شد و از این بابت نگرانی نداشتم.

از مطالعه‌ی کتاب درسي غافل نبودم و به صورت منظم و پيوسته مطالعه داشتم به طوری كه درس فلسفه را بارها مطالعه و منطق را نیز فلسفه‌وار مطالعه می‌کردم و به دنبال چراها و پاسخ‌ها بودم. گاهی به قدری در مطالعه عمیق می‌شدم که گذر زمان را حس نمی‌کردم.



درباره‌ي میانگین مطالعه‌تان در این درس بگویید.


من به اين دلیل که شخصیت آموزشي خود را به خوبی شناخته بودم و با سبک سؤالات در هر بخش کتاب آشنا بودم، مسیر خود را به خوبی می‌دانستم و همواره مطالعه‌ای با زمان کافی و کیفیت مناسب داشتم.

البته منابع درسی من هم بی‌تأثیر نبودند زیرا همواره در انتخاب منابع خود دقت بسیاری داشتم.



چگونه خود را با آزمون‌هاي برنامه‌ای کانون تطبیق می‌دادید؟


برنامه راهبردی برای من به مثابه‌ی یک نقشه گنج بود. به نظر من با دو برنامه نمی‌شود کار کرد بنابراین همواره برنامه‌ي راهبردي را اصل کار خود قرار می‌دادم و برای پیش بردن برنامه مدرسه‌ام نیز مشکلی نداشتم زیرا همیشه پیش‌خوانی می‌کردم و اگر در قسمتی از کتاب مشکلی داشتم به صورت مقطعی شروع به تست زنی می‌کردم.



کیفیت آزمون‌های کانون را چگونه دیدی و معمولاً چه درصدهایی کسب می‌کردید؟


آزمون‌‌ها بسیار سخت و چالش‌برانگیز بود. من همیشه سعی می‌کردم با طراحان سؤال رقابت داشته باشم و بهترین درصد را کسب کنم. كارنامه‌ي آزمون‌ها براي من بسيار مهم بود. بعضی وقت‌ها با درصد 60 یا 70 بهترین تراز را کسب می‌کردم اما از درصد خود ناراحت نمی‌شدم و همواره بعد از آزمون درصدد رفع اشکال برمی‌آمدم و از دبیر خود کمک می‌گرفتم.



مهم‌ترین بخش کتاب‌ها به نظر شما کدام است؟


مطالب درسی زنجیر‌وار و به هم پیوسته هستند و واقعاً نمی‌توان تعیین کرد که کدام بخش اهمیت بیش‌تری دارد. به خصوص برای رتبه‌های برتر نباید تفاوتي داشته باشد و باید جزء به جزء مطالب را مطالعه کنند زیرا در این قسمت‌ها است که دانش‌آموزان برتر با هم رقابت می‌کنند و مزیت دیگر مطالعه‌ي خط به خط كتاب درسي و تسلط بر همه‌ي مفاهيم و موضوعات به دانش‌آموز آرامش می‌دهد.



بازیابی شما چگونه بوده است؟


عمدتاً با تست به صورت زوج و فرد بازیابی می‌کردم و اگر در آزمونی به مشکل برمی‌خوردم تمام تلاش خود را می‌کردم که در آزمون‌هاي جبرانی و پنجره‌هاي‌ باز نقص‌هایم را برطرف کنم.



در برخورد با سؤالات کنکور چگونه عمل کردید؟


من زمان زیادی برای این درس گذاشتم و حتی در آخر چند سؤال را دوباره مورد بررسی قرار دادم من از آزمون‌ها یاد گرفته بودم که هر سؤال را که بلد نیستم جواب ندهم و ریسک نکنم اما باز در سر جلسه کنکور به همه‌ي سؤالات پاسخ دادم و اين كار باعث شد 3 غلط داشته باشم. اما در کل از عملکرد خودم راضی بودم چون یکی از بهترین درصدها رو برای خودم کسب کردم.



پیشنهاد شما برای داوطلبان 97 چیست؟


همواره تلاش کنید حتی اگر شرایط سختی داشتید تسلیم موانع نشوید و سعی کنید اصول مطالعه را به خوبی فرا بگیرید و مطالعه‌ی مفهومی داشته باشید.


مصاحبه‌کننده: موسي اكبري (مسئول درس فلسفه و منطق آزمون‌هاي كانون) 


http://www.kanoon.ir/Public/StudentProfile?year=96&pid=923331252


برای مشاهده‌ی کارنامه‌ها کلیک کنید 

Menu