دوران طلایی نوروز از دیدگاه محمدرضا نوروزی رتبه 7 کنکور انسانی

دوران طلایی نوروز از دیدگاه محمدرضا نوروزی؛ رتبه‌ی 7 منطقه 3 کنکور سراسری، دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه تهران

دوران طلایی نوروز از دیدگاه محمدرضا نوروزی رتبه 7 کنکور انسانی

دوران طلایی نوروز از دیدگاه محمدرضا نوروزی؛ رتبه‌ی 7 منطقه 3 کنکور سراسری، دانشجوی رشته ی حقوق دانشگاه تهران



اهمیت دوران طلایی :

از نظر من دوره‌ی نوروز و امتحانات ، بهترین دوران برای پیشرفت و بالا بردن رتبه و تراز است. در دوران امتحانات اکثر داوطلبان خستگی و کمبود وقت را بهانه می‌کنند و آنطوری که باید، مطالعه نمی‌کنند. در دوران عید نیز مهمانی و تعطیلات را معمولا بهانه‌ی درس نخواندن یا کم خواندن خود می دانند. پس این دو بازه بهترین دوران برای جلو افتادن از سایر داوطلبان است، و شاید بخاطر همین است که به دوران نوروز دوران طلایی گفته می شود. در این دوران بایستی با تکیه بر افزایش کمّی و کیفی مطالعه، بخش مهمی از دورس را تثبیت کرد و گام بلندی را برای دوره‌ی جمع‌بندی برداشت.


هدفگذاری برای نوروز :

هدفگذاری در این دوران برای داشتن یک برنامه‌ی منسجم که منتهی به رتبه  و تراز خوبی شود از اهمیت بالایی برخوردار است.  هدفگذاری چند از 10 باعث زمان‌مند شدن و داشتن برنامه در جلسه‌ی آزمون می شود و به نوعی در جلسه‌ی آزمون تکلیف‌مان مشخص است که برای هر درس چه کاری قرار است انجام گیرد. من با استفاده از چند از 10 خود در آزمون‌های دی و بهمن، که مشابه با بودجه‌بندی آزمون‌های نوروز است، و هم چنین مطابق با میزان تسلط خود در دروس مختلف، هدفگذاری نوروزی را انجام دادم و با برنامه‌ریزی دقیق توانستم به هدف خود برسم. پیشنهاد من به دانش‌آموزان این است که قبل از شروع برای مطالعه‌ی هر درس، میزان مطالعه و چند از 10 احتمالی خود را تعیین کنند تا بدون نگرانی و با انگیزه‌ی بیشتر به تلاش بپردازند.


حفظ نقاط قوت یا تقویت نقاط ضعف :

اولویت من حفظ نقاط قوت خود در دروسی بود که روی آنها تسلط نسبی داشتم و سعی میکردم که ابتدا آن‌ها را به نقاط قوت پایدار تبدیل کرده و بعد به سراغ نقاط ضعف خود رفته و با تمرین و مرور آنها را پوشش دهم. چون رها کردن نقاط قوت و تمرکز روی نقاط ضعف باعث پایین آمدن تسلط در نقاط قوت می شود .


ساعت مطالعه :

ساعت مطالعه ام در این دوران به طور میانگین روزانه 9 ساعت مفید بود. در این دوران فقط یک روز را به طور کامل برای استراحت اختصاص دادم و در باقی روزها به‌صورت عادی به مطالعه پرداختم .


روش مطالعه‌ی اختصاصی دروس در ایّام نوروز :

دروس حفظی و فرار مثل علوم اجتماعی و جغرافیا و تاریخ را در برنامه ام معمولا یک‌بار در روزهای ابتدایی می‌خواندم و در دو روز منتهی به آزمون مرور می کردم .‌

لغات و تاریخ ادبیات ها را هر شب طبق بودجه آزمون میخواندم و دو شب آخر مرور می کردم. و بقیه ی دروس را نیز تا سه روز منتهی به آزمون میخواندم و سه روز آخر را برای مرور این دروس اختصاص میدم. من به معجزه‌ی مرور برای بالابردن تراز ایمان دارم.


منابع دوران نوروز :

بعد از مطالعه‌ی هر درس، به سراغ تست های نشان دار رفته و تسلط خود را روی آن تست‌ها می سنجیدم . از سایت کانون انواع کارنامه ها را بررسی میکردم تا از آنها برای هدفگذاری آزمون استفاده کنم. بعد از مطالعه‌ی هر درس نیز، آزمون‌های مربوط به آن را از کتاب نوروز تمرین می‌کردم.


تغییر روش در مطالعه :

در این دوران هنوز روش مطالعه ی درست درس ادبیات عمومی را کشف نکرده بودم، قبلا بصورت کلی میخواندم ، اما تصمیم گرفتم روش خواندنم را تغییر داده و بصورت موضوعی مطالعه کنم؛ برای مثال زبان فارسی و تاریخ ادبیات و قرابت‌معنایی را به‌صورت مجزا مطالعه می‌کردم.


پوشش نقاط ضعف :

نقطه ی ضعف من دروس آرایه و تاریخ ادبیات بود . برای پوشش نقطه ضعف خود در درس آرایه  که حتی منفی هم می زدم ، از کتاب آبی ادبیات اختصاصی استفاده کرده و در هفته 4 ساعت را به بررسی و حل تست های آرایه اختصاص دادم و سر انجام توانستم تسلط کافی را روی این مبحث بدست‌ آورم. و در درس تاریخ ادبیات چون از هر بخش آن 5 تست در کنکور معمولا می آید  تصمیم گرفتم ابتدا بخش جهان را که مباحث کمتری داشت بصورت کامل جمع‌بندی کنم و در کنار آن از بخش ایران نیز درس‌هایی را بخوانم.


سخن پایانی :

راهکار پیشنهادی من به کنکوری های 97 برای این آزمون ، عمیق و درست خواندن مباحث و از همه مهمتر مرور مباحث در دو روز آخر است که به نوعی تعیین کننده ی اصلی تراز آزمون می باشد.

 


سوالات مشاوره‌ای خود را در قسمت کامنت‌های این صفحه مطرح کنید؛ محمدرضا نوروزی و سایر رتبه‌های برتر پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

Menu