احسان طهماسبی: چگونه توانستم ادبیات اختصاصی را 100 درصد بزنم؟

گفتگو با احسان طهماسبی رتبه‌ی 9 منطقه 1، 15 کشور کنکور 96

احسان طهماسبی: چگونه توانستم ادبیات اختصاصی را 100 درصد بزنم؟

احسان طهماسبي: چگونه توانستم ادبيات اختصاصي را در كنكور انساني 96، 100 درصد بزنم؟



گفتگو با احسان طهماسبي رتبه‌ي 9 منطقه 1، 15 كشور كنكور 96


با توجه به اين‌كه درس آرايه‌هاي ادبي در ادبيات تخصصي امسال از سال‌هاي پيش دشوارتر طرح شده بود، روش شما براي پاسخ‌گويي به سؤالات اين درس چه بود؟


در اين درس من بيشتر بر روي تست‌زني و كشف اولويت‌ها تمركز داشتم. برخي از آرايه‌هايي كه بر آن‌ها تسلط بيش‌تري داشتم مانند تنافض يا اسلوب معادله در حل اكثر تست‌ها راهگشا بودند.

در كنكور نيز بيش‌تر بر آرايه‌هاي ساده‌تر تأكيد داشتم. براي مثال سؤال 150 كه سؤال سختي بود از راه رد گزينه به پاسخ رسيدم زيرا سخت‌ترين آرايه‌ها در اين سؤال مورد پرسش بود.



با توجه به سؤال حفظي از مبحث عروض، روش يادگيري شما در اين درس چه بود؟


من چون علاقه‌ي زيادي به عروض و به‌خصوص بحور عروضي داشتم تمام مباحث اين درس را به نوعي حفظ كرده بودم بنابراين در برخورد با سؤال حفظي به مشكلي بر نخوردم و به نظرم كاملاً عادي بود. توصيه‌ي من به دانش‌آموزان اين است كه در اين بخش هرچه بيش‌تر به تمرين و تكرار بپردازند زيرا با اين شيوه هم زمان بيش‌تري صرفه‌جويي مي‌كنند و هم در مواجه با اين گونه سؤالات به مشكل بر نمي‌خورند.



ساعات مطالعه‌ي شما براي درس ادبيات چه ميزان بود؟

نيم‌سال اول و دوم تفاوت قابل توجهي داشتند. در نيم‌سال اول من بيش‌تر به مطالعه‌ي كتاب مي‌پرداختم اما در نيم‌سال دوم تست‌هاي بيش‌تري كار مي‌كردم به‌طوري‌كه در دو ماه آخر وقتي ساعت مطالعه‌ي من به 14 ساعت رسيد بيش از مطالعه‌ي متن كتاب سعي در تثبيت آموخته‌هاي قبلي از طريق تست‌هاي استاندارد داشتم.



با توجه به حجم بالاي درس تاريخ ادبيات روش شما براي مطالعه‌ي اين درس به چه شكل بود؟


خلاصه درس‌ها در اين درس براي من بسيار راهگشا بود اما من براي تمام دانش‌آموزان تنها يك راه را پيشنهاد مي‌كنم و آن هم مرور و تكرار بسيار زياد در اين درس است، زيرا مطالب اين درس در معرض فراموشي قرار دارد.



شيوه‌ي مديريت زمان شما در جلسه‌ي كنكور به چه شكل بود؟


در دور اول پاسخ‌گويي، با توجه به سطح دشواري بالاي برخي از سؤالات تمام سؤالات ادبيات را پاسخ ندادم با اين روش 50 دقيقه در وقت خود صرفه‌جويي كردم (تكنيك زمان‌هاي نقصاني) اطمينان داشتم كه در دور دوم مي‌توانم به سؤال‌هاي باقي‌مانده پاسخ بدهم. هرچند در مجموع پاسخ‌گويي به سؤالات ادبيات 50 دقيقه طول كشيد ولي به نظرم ارزشش را داشت.



اهميت تست‌زني در درس ادبيات را تا چه ميزان ارزيابي مي‌كنيد؟


به نظر من بهترين روش براي بالا بردن تسلط در اين درس تست‌زني است. مثلاً من مفاهيم مختلف در بخش قرابت معنايي را از طريق خود تست‌ها و پاسخ‌هاي تشريحي آن‌ها ياد مي‌گرفتم يا براي مثال تست‌هاي فراواني كه در بخش آرايه‌ها كار كردم باعث شد سر جلسه‌ي كنكور خيلي از ابيات برايم تكراري باشد. توصيه‌ي من به دانش‌آموزان اين است كه در نيمه‌ي دوم سال حجم تست‌زني را افزايش دهند تا هم مطالب مختلف را فرا بگيرند و هم خستگي به سراغ آن‌ها نيايد.


نظر شما در رابطه با آزمون‌هاي كانون به‌خصوص سؤالات ادبيات اختصاصي چيست؟ آيا آزمون‌ها را تحليل مي‌كرديد؟


به‌طور كلي آزمون‌ها خوب و استاندارد بودند. در درس ادبيات تقريباً تمام بخش‌ها در يك سطح بودند اما با توجه به دشوارتر بودن سؤالات تاريخ ادبيات از سؤالات اين درس بيش‌تر استفاده كردم.

براي من تحليل آزمون‌ از خود آزمون‌ با اهميت‌تر بود. من ساعت‌ها وقت خود را پس از آزمون به تحليل آن مي‌پرداختم در تحليل آزمون معمولاً مطالب جديد و مفيدي را مي‌توان فرا گرفت.


مصاحبه‌کننده: حميد محدثي (مسئول درس ادبیات اختصاصی سال چهارم انسانی)





برای مشاهده‌ی کارنامه‌ها کلیک کنید

Menu