گفت‌وگو با رضا علی‌محمدی، رتبه‌ی 1 تأسیسات از تهران

من آن‌قدر به آزمون‌ها عادت کرده بودم که در جلسه‌ی کنکور احساس می‌کردم در یکی از آزمون‌های کانون حضور دارم.

گفت‌وگو با رضا علی‌محمدی، رتبه‌ی 1 تأسیسات از تهران

در چه مدرسه‌ای درس خواندی؟

آزادی فلسطین

این مدرسه هر سال دارای رتبه‌ی برتر در کنکور است. دلیل آن را چه می‌دانی؟

ما از 6 صبح تا 6 عصر در مدرسه بودیم و شرایط سختی داشتیم. کسی نمی‌توانست در درس خواندن سهل‌انگاری کند. دلیل دیگر معلمان خوب مدرسه بود هم دانش دادند و هم علاقه. یکی از دلایل موفقیت اغلب دانش‌آموزان این مدرسه این است که با هم رقابت نزدیکی دارند. ما در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردیم و رتبه‌ی 1 هر بار تغییر می‌کرد. به طور مثال من در دو آزمون توانستم رتبه‌ی 1 شوم. بیش از 7 نفر از هم‌کلاسی‌های من در طول سال در آزمون‌ها رتبه‌ی 1 آوردند. حتی کسی را داشتیم که با معدل 15 به هنرستان آمده بود اما در فضای رقابتی آزمون‌ها رتبه‌های دورقمی می‌آورد.

چه شد که هنرستان را انتخاب کردی؟

معدل سال اول دبیرستان من 19.23 شد و در مدرسه‌ی تیزهوشان قبول شدم. خواهرم رشته‌ی ریاضی بود و همان سال کنکور داشت. من شرایط او را کاملاً بررسی کردم و 6 ماه در مورد رشته‌های هنرستانی تحقیق کردم. سال اول به دبیرستان رفتم و فهمیدم بهترین گزینه برای ورود به بازار کار، رفتن به هنرستان است. رشته‌های نظری بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تازه باید به دنبال کارآموزی و تجربه‌ی کار باشند اما من در هنرستان درک عملی از رشته‌ام دارم و می‌توانم زودتر وارد بازار کار شوم. من بین چند رشته شک داشتم و درنهایت با مشورت دیگران رشته‌ی تأسیسات را انتخاب کردم.


نظر خانواده‌ات در مورد این انتخاب چه بود؟

پدرم اوایل کمی مخالف بود و توصیه می‌کرد که رشته‌ی ریاضی را ادامه دهم اما با صحبت کردن،‌ ایشان را قانع کردم و در حال حاضر از این موضوع خیلی خوشحال است. مادرم هم از اول با انتخابم موافق بود و تشویقم کرد.

همراهی خانواده‌ات چگونه بود؟

هر کدام از اعضای خانواده به نوعی به من کمک کردند. مادرم باعث شد هنرستان را انتخاب کنم. در طول تحصیل در هنرستان تمام امور آموزشی مرا به عهده گرفت. محل هنرستان به منزل ما دور بود و من مجبور بودم ساعت 6 صبح در مدرسه باشم. اغلب پدرم مرا به مدرسه می‌رساند. دلیل این‌که در ریاضی و فیزیک قوی بودم کمک‌های خواهرم بود. برادرم هم تمام کارهای ثبت نام مرا انجام می‌داد. خانواده‌ام همگی در موفقیت من نقش دارند.

در سال کنکور روزی چند ساعت درس می‌خواندی؟

من اوایل از دو ساعت شروع کردم و بعد از عید به روزی 5 ساعت رسید.

در هنرستان تلفیقی از درس‌های عملی و نظری دارید. واحدهای عملی چه‌قدر در فهم درس‌های تئوری مؤثر بودند؟

وقتی مفهومی را به صورت نظری می‌خواندیم، آن را به طور عملی در کارگاه تجربه می‌کردیم. به طور مثال هر کدام از ما درک ذهنی خاصی نسبت به فیزیک داشتیم اما وقتی به مرحله‌ی عمل می‌رسید همه‌ی ما در عمل یک چیز را تجربه می‌کردیم. گاهی کارگاه‌ها مفیدتر از کلاس درس بودند.

از چه منابعی استفاده کردی؟

من تمام کتاب‌های قهوه‌ای را تهیه کرده بودم و کتاب‌هایی که خیلی به من کمک کرد کتاب قهوه‌ای شیمی و ریاضی 1 و 2 بود. علاوه بر این‌ها کتاب‌های زرد عمومی و اختصاصی را گرفتم. یکی از دلایل رتبه‌ای که به دست آوردم استفاده از کتاب زرد اختصاصی بود. من اواخر از این کتاب استفاده کردم. من در حد رتبه‌ی 1 نبودم و تصور نمی‌کردم حتی رتبه‌ی تک‌رقمی شوم اما با کمک این کتاب به چنین نتیجه‌ای رسیدم.

نظر شما در مورد آزمون‌های برنامه‌ای چیست؟

من آن‌قدر به آزمون‌ها عادت کرده بودم که در جلسه‌ی کنکور احساس می‌کردم در یکی از آزمون‌های کانون حضور دارم. هیچ نگرانی‌ای نداشتم و همان درصدهایی که در آزمو‌ن‌ها می‌آوردم در کنکور هم کسب کردم. آزمون‌ها نقش زیادی در موفقیت من داشت.

به عنوان سخن آخر چه صحبتی داری؟

امکان بورسیه‌ برای دانش‌آموزانی که بضاعت مالی مناسبی ندارند خیلی خوب است. هم‌کلاسی من که پدرش را از دست داده‌ بود شرایط اقتصادی خوبی نداشت و در عین حال دوست داشت در آزمون‌ها شرکت کند. امکان بورسیه باعث شد او هم در کنار بقیه‌ به موفقیت دست یابد. در آخر از پدر، مادر و خواهرم تشکر می‌کنم و تشکر ویژه‌ای هم از دبیرم آقای حسینیان دارم که نقش مهمی در موفقیت من و دوستانم داشتند.


Menu