تغذیه در فصل امتحانات

اگر بگوییم وقتی امتحان دارید مهم‌ترین وعده‌ی غذایی صبحانه است، اغراق نکرده‌ایم.

تغذیه در فصل امتحانات

صبح امتحان چه بخوریم؟

اگر بگوییم وقتی امتحان دارید مهم‌ترین وعده‌ی غذایی صبحانه است، اغراق نکرده‌ایم. مصرف یک صبحانه‌ی خوب و کامل می‌تواند 20 تا 25 درصد انرژی مورد نیاز بدن را در روز تأمین کند و از آن‌جا که بیش‌تر امتحانات صبح برگزار می‌‌شوند، اهمیت این وعده‌ی غذایی هم بیش‌تر می‌شود. به دانش‌آموزان توصیه می‌شود پیش از امتحان علاوه بر مصرف کربوهیدرات، مواد غذایی حاوی پروتئین را نیز در وعده‌ی صبحانه بگنجانند. تخم‌مرغ آب‌پز و پنیر کم‌چرب از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین هستند که می‌توان در وعده‌ی صبحانه از آن‌ها استفاده کرد. مصرف عسل به‌ویژه همراه کنجد در وعده‌ی صبحانه به تقویت حافظه و به خاطر آوردن مطالب درسی کمک می‌کند.

ظهر امتحان چه بخوریم؟

درست است که همه‌ی امتحانات صبح‌ها برگزار نمی‌شود، اما حتی این موضوع هم باعث نمی‌شود وعده‌ی صبحانه را حذف کنید. حذف این وعده بر کارایی شما در طول روز اثر می‌گذارد. در وعده‌ی ناهار پیش از امتحان‌هایی که ظهر یا عصر برگزار می‌شود توصیه می‌شود از خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌ مانند برنج خودداری کنید و هم‌چنین از خوردن غذاهای حجیم، چرب و سرخ‌کرده در ظهر امتحان بپرهیزید.

صبحانه و ناهار 2 ساعت پس از مصرف تأثیر خود را بر بدن نشان می‌دهند و به همین دلیل وعده‌های غذایی باید 2 ساعت پیش از امتحان مصرف شوند. در فاصله‌ی خوردن صبحانه یا ناهار تا زمان آغاز امتحان نیز می‌توان از انواع میوه‌ها یا اندکی بیسکویت یا کاکائوی تلخ استفاده کرد.

شب امتحان چه بخوریم؟

به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود برای داشتن خواب راحت در شب قبل از امتحان، یک لیوان شیر گرم پیش از خواب میل کنند و از مصرف قهوه، چای یا نوشابه‌ی گازدار از حدود 6 ساعت قبل از خواب پرهیز کنند و در میان‌وعده‌ی آخر شب پیش از امتحان برای کاهش اضطراب و داشتن خوابی راحت از مواد غذایی مانند لوبیا، سویا، موز، تخم‌مرغ، گردو، شیر و لبنیات استفاده کنند.  

Menu